Με αφορμή το διαφορετικό από τα συνηθισμένα, συνέδριο που διοργανώνει το Great Place to Work® Institute σε συνεργασία με την BOUSSIAS, το HR Professional συνάντησε τον Δημήτρη Γκανούδη, General Manager του Ινστιτούτου και συζήτησε μαζί του για την ημερίδα, τις καλές πρακτικές και την εμπειρία από το εξωτερικό.
<‘Σελίδα 1: Η διοργάνωση του Great Places to Work Conference στην Ελλάδα, τα αντίστοιχα συνέδρια του εξωτερικού και η διαφορά της συγκεκριμένη ημερίδας από όσες διοργανώνονται στη χώρα μας’>
HR Professional: Πως προέκυψε η ιδέα για τη διοργάνωση του Great Place to Work Conference στην Ελλάδα; Γιατί έγινε αυτή τη στιγμή;
Δημήτρης Γκανούδης: Το Great Place to Work® Conference Europe, πραγματοποιείται σε Ευρωπαϊκό επίπεδο κάθε χρόνο την τελευταία πενταετία. Ουσιαστικά, αποτελεί ένα μοίρασμα γνώσης, μια παρουσίαση ομιλητών και εταιρειών που έχουν κάτι σημαντικό να πουν και προσελκύει το ενδιαφέρον των στελεχών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Η εκπροσώπηση από την Ελλάδα συνήθως περιορίζεται σε έναν μικρό αριθμό στελεχών από τις επιχειρήσεις που διακρίνονται στην Ευρώπη.
Έτσι, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι μια παρόμοια διοργάνωση λείπει από τον ελληνικό χώρο. Στη χώρα μας υπάρχουν γνώση, πρακτικές, πληροφόρηση και ενδιαφέρον. Κατά συνέπεια, θεωρήσαμε ότι είναι κρίμα ένα τέτοιο συνέδριο να μην πραγματοποιείται και εντός των συνόρων. Για εμάς είναι μια επιβεβαίωση ότι διαθέτουμε γνώση και μπορούμε να την παραθέσουμε. Επιλέξαμε η ημερίδα να πραγματοποιηθεί στην παρούσα φάση γιατί τώρα νιώθουμε ότι είμαστε πιο ώριμοι και έτοιμοι, ώστε να διαχειριστούμε ένα τέτοιο συνέδριο.
HR Professional: Μιλήστε μου για τα αντίστοιχα συνέδρια του εξωτερικού.
Δημήτρης Γκανούδης: Θα ξεκινήσω από τα πιο σημαντικά συνέδρια και αυτά είναι της Αμερικής. Εκεί υλοποιούνται δύο διοργανώσεις το χρόνο διάρκειας δύο ημερών η κάθε μια. Ουσιαστικά αυτά είναι η «επιτομή» των συνεδρίων Best Workplaces. Από εκεί και πέρα,καθιερώθηκαν και διεξάγονται και στην Ευρώπη. Στις ΗΠΑ πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό γεγονός παραγωγής, μεταφοράς και διακίνησης γνώσης. Αποτελεί μια διοργάνωση, με παναμερικανική εμβέλεια, την οποία περιμένουν και αποζητούν οι επαγγελματίες του χώρου.
Εκτός από εμάς διάφορες χώρες της γηραιάς ηπείρου (όπως η Φινλανδία, η Αγγλία, η Ιρλανδία κ.ά), διοργανώνουν το συνέδριό τους πέρα από το Ευρωπαϊκό. Στις περισσότερες χώρες συνδυάζεται με την τελετή απονομής των Best Workplaces. Σε κάποιες άλλες, υλοποιείται σε διαφορετική στιγμή. Συνήθως, το συνέδριο είναι ένα μείγμα ομιλητών από τοπικές εταιρείες, οι οποίες έχουν διακριθεί και εισηγητών-εκπροσώπων εταιρειών από τη διεθνή σκηνή.
HR Professional: Κάτι αντίστοιχο θα γίνει και στο ελληνικό συνέδριο;
Δημήτρης Γκανούδης: Πρόκειται να έρθουν ομιλητές από την Ευρώπη, την Αμερική αλλά και από εγχώριες επιχειρήσεις που έχουν πραγματικά κάτι σημαντικό να πουν. Επιπλέον, έχουμε προγραμματίσει ένα πάνελ με CEO και ιδιοκτήτες ελληνικών εταιρειών, οι οποίοι είναι άμεσα εμπλεκόμενοι στην επιχειρηματική δραστηριότητα.
Ουσιαστικά αυτό το πάνελ έχει σχεδιαστεί, έτσι ώστε να αντικατοπτρίζει την εικόνα της τυπικής ελληνικής επιχείρησης. Αυτοί οι άνθρωποι θα μιλήσουν από τη δική τους οπτική. Θα αναλύσουν, δηλαδή, τους λόγους για τους οποίους έχουν επιλέξει να επενδύσουν στους ανθρώπους τους, τι συνεπάγεται αυτό και ποιες δυσκολίες έχουν συναντήσει κατά το χτίσιμο ενός καλού εργασιακού περιβάλλοντος.
HR Professional: Ποια είναι η διαφορά της συγκεκριμένης ημερίδας από όσες διοργανώνονται στη χώρα μας;
Δημήτρης Γκανούδης: Η φιλοσοφία του Great Place to Work® Conference είναι διαφορετική από τα υπόλοιπα συνέδρια που πραγματοποιούνται τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Κύρια ιδέα της εν λόγω διοργάνωσης αποτελεί το γεγονός ότι oμιλητές του Great Place to Work® Conference δε θα είναι Ακαδημαϊκοί και θεωρητικοί αλλά άνθρωποι μέσα από τις επιχειρήσεις, που ασκούν το επάγγελμα στην πράξη και βιώνουν από πρώτο χέρι τις εμπειρίες.
Οι εισηγητές είναι στελέχη που έχουν αντιμετωπίσει τις δυσκολίες από «πρώτο χέρι». Εντόπισαν μέσα από την εμπειρία τους τις περιοχές του εργασιακού τους χώρου που χρειάζονται βελτίωση . Στη συνέχεια, εργάστηκαν πάνω στη λύση, προσπάθησαν να εφαρμόσουν τις ιδέες τους, παρατήρησαν τις δυσκολίες, βίωσαν τις αντιστάσεις και γνωρίζουν καλύτερα από κάθε άλλον ποιες πρωτοβουλίες προχώρησαν στην πράξη και ποιες όχι. Στην ουσία, άνθρωποι από το χώρο του HR απευθύνονται σε στελέχη των τμημάτων Διοίκησης Προσωπικού, μιλώντας τη δική τους γλώσσα, τη «γλώσσα της δουλειάς».Συνεπώς, οι ομιλητές είναι περισσότερο άμεσοι και μεταδοτικοί, καθώς καταπιάνονται με θέματα, τα οποία γνωρίζουν και έχουν βιώσει.
Επιπλέον, το κοινό μπορεί να κάνει ερωτήσεις, οι οποίες αφορούν στην πραγματικότητα και την καθημερινή πρακτική, στις λεπτομέρειες της εφαρμογής και όχι στη θεωρία, όπως ενδεχομένως γίνεται συνήθως.
<‘here’>
<‘Σελίδα 2: Ποιους ενδιαφέρει το Great Places to Work Conference και πόσο μπορούν οι καλές πρακτικές να αποτελέσουν παράδειγμα προς μίμηση σε καιρούς οικονομικής δυσπραγίας, όπως η σημερινή’>
HR Professional: Ποιους ενδιαφέρει το Great Place to Work Conference;
Δημήτρης Γκανούδης: Αφορά οποιονδήποτε ενδιαφέρεται να εγκαταστήσει ένα καλό εργασιακό περιβάλλον και να βελτιώσει τις συνθήκες εργασίας. Συνήθως παρευρίσκονται Γενικοί Διευθυντές και Διευθυντές Ανθρώπινου Δυναμικού αλλά και μια σειρά από άλλα στελέχη.
Στην ουσία, αγγίζει οποιοδήποτε στέλεχος πρώτης γραμμής, το οποίο διοικεί ανθρώπους και ενδιαφέρεται να δημιουργήσει σχέσεις εμπιστοσύνης με τους υφισταμένους του. Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η βασική λειτουργία του Ινστιτούτου είναι η εγκατάσταση σχέσεων εμπιστοσύνης στον εργασιακό χώρο.
HR Professional: Τελικά μπορεί μια εταιρεία να μάθει και να βελτιωθεί μέσα από τις καλές πρακτικές;
Δημήτρης Γκανούδης: Οφείλω να τονίσω ότι δεν υπάρχουν μαγικές πρακτικές τις οποίες μπορεί να «αντιγράψει»κανείς. Ο κύριος στόχος του συνεδρίου είναι να μυήσει κάποιον στον τρόπο με τον οποίο συλλαμβάνει και δημιουργεί καλές πρακτικές διαχείρισης. Θα ήταν σφάλμα να θεωρήσει κανείς ότι στο συνέδριο θα δει κάποιες πρακτικές που στη συνέχεια θα μπορέσει να εφαρμόσει αυτούσιες στην επιχείρησή του. Διότι ενδεχομένως μια πρωτοβουλία που λειτουργεί αποτελεσματικά σε έναν οργανισμό μπορεί να μην έχει την ίδια επιτυχία σε κάποιον άλλο. Έτσι, θα πρέπει ο καθένας να εντοπίσει τις περιοχές που επιδέχονται βελτίωση στην εταιρεία του και κατανοώντας τη φυσιογνωμία, την κουλτούρα και την παράδοση της επιχείρησης του, να επιλέξει, να προσαρμόσει και κατόπιν να εφαρμόσει τις πρακτικές που του ταιριάζουν.
Στην πραγματικότητα, στο συνέδριο αυτό οι συμμετέχοντες έρχονται για να εμπνευστούν. Πάντως, επιδιώκουμε να έχουμε ομιλητές από ένα ευρύ φάσμα εταιρειών από πλευράς τόσο μεγέθους και προφίλ(πολυεθνικών, τοπικών) όσο και προϊοντικών κατηγοριών, ούτως ώστε οι συμμετέχοντες να μπορέσουν να ταυτιστούν πιο εύκολα. Σίγουρα υφίσταται η ανάγκη ταύτισης αλλά το πιο σημαντικό είναι όσοι θα παρακολουθήσουν το συνέδριο να καταστούν ικανοί να μεταφέρουν την εμπειρία στο δικό τους χώρο εργασίας. Πάντα χρειάζεται προσαρμογή αλλά υπάρχουν κοινές παράμετροι που διακρίνει κανείς σε κάθε καλή πρακτική όπως η επικοινωνία, η εμπιστοσύνη,η αξιοπιστία, ο σεβασμός κ.λπ., τις οποίες αναλύει, μελετά και διαπραγματεύεται το μοντέλο του Great Place to Work® Institute. Αυτό που εμείς παρέχουμε είναι ο τρόπος, ο μηχανισμός και τα εργαλεία μέσα από τα οποία κανείς μπορεί να δημιουργήσει ένα εξαιρετικό περιβάλλον εργασίας.
HR Professional: Στην πράξη μπορούν οι καλές πρακτικές να αποτελέσουν παράδειγμα προς μίμηση σε καιρούς οικονομικής δυσπραγίας, όπως η σημερινή;
Δημήτρης Γκανούδης: Το εργασιακό περιβάλλον είναι κάτι το οποίο οι οργανισμοί οφείλουν να το καλλιεργούν συνέχεια. Οι καλές πρακτικές δεν έχουν απαραίτητα ένα ιδιαίτερο κόστος, οπότε η συγκεκριμένη περίοδος δεν είναι απαγορευτική για την εφαρμογή τους. Αυτό που σίγουρα χρειάζεται είναι να λαμβάνει κανείς σοβαρά υπ΄ όψη την άποψη των εργαζομένων και να δίνει αξία και σημασία στο πώς αισθάνονται. Σίγουρα πιο ωφελημένοι αυτή τη στιγμή αποδεικνύονται όσες επιχειρήσεις έχουν ασχοληθεί με πρωτοβουλίες βελτίωσης του εργασιακού περιβάλλοντος στο παρελθόν, καθώς βρίσκουν κατανόηση από τους εργαζόμενους στις όποιες δύσκολες αποφάσεις ή αντιμετωπίζουν λιγότερες αντιστάσεις και καχυποψία στην παρούσα φάση.
Πάντως, περίοδοι κρίσης όπως αυτή που διανύουμε ενδείκνυνται για την εισαγωγή μηχανισμών που στη συνέχεια θα παγιωθούν ως καλές πρακτικές. Για παράδειγμα, η ανάγκη για ειλικρίνεια και επικοινωνία είναι τώρα περισσότερο επίκαιρη από ποτέ, αφού αυτή τη στιγμή οι εργαζόμενοι νιώθουν μεγαλύτερη ανησυχία και ανασφάλεια.
Νομίζω ότι είναι ιδανική περίοδος για να εισαγάγει και να εφαρμόσει κανείς πρακτικές που σχετίζονται με το εργασιακό περιβάλλον. Εξάλλου, ορισμένες πρωτοβουλίες μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα, υπάρχουν μικρά και απλά πράγματα που μπορούν να υλοποιηθούν πολύ γρήγορα.
<‘here’>