Ξεφύσηξε με ανακούφιση μπροστά στον βαθμολογικό πίνακα. «Επιτέλους, τελείωσα» θριαμβολόγησε σιωπηλά και άρχισε να οραματίζεται την ημέρα της ορκωμοσίας και τον εορτασμό της οικογένειας για το πτυχίο του. Η σκέψη ότι δεν θα χρειαστεί να ξαναξενυχτήσει διαβάζοντας ούτε να καρδιοχτυπήσει μπροστά από ένα γραπτό τον γέμισε χαρά. Μήπως όμως οι διαρκώς αυξανόμενες επαγγελματικές απαιτήσεις προστάζουν να το ξανασκεφτεί; Μήπως στις παρούσες συνθήκες οι σπουδές δεν σταματούν στο ένα πτυχίο και το επόμενο βήμα, ο δρόμος του μεταπτυχιακού είναι μονόδρομος;

What’s next?
Ένας μεγάλος αριθμός πτυχιούχων αποφασίζει να επενδύσει σε μεταπτυχιακές σπουδές με την προσδοκία μιας λαμπρής καριέρας. Τα μεταπτυχιακά προγράμματα προσφέρονται σε αφθονία και γίνονται μία δημοφιλής επιδίωξη των φιλόδοξων επαγγελματιών. Ο ανταγωνισμός στην αγορά εργασίας είναι σκληρός και τα άτομα προσπαθούν να θωρακιστούν με γνώσεις και δεξιότητες που μπορεί να τους προσφέρουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα. Σύμφωνα με τη Lynda Gratton, καθηγήτρια στο London Business School, η παγκοσμιοποίηση έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του ανταγωνισμού για τις θέσεις εργασίας.

Η ίδια τονίζει ότι πλέον οι υποψήφιοι εργαζόμενοι δεν ανταγωνίζονται μόνο τους ομοεθνείς τους αλλά μια παγκόσμια δεξαμενή γεμάτη ικανούς και καταρτισμένους επαγγελματίες. Ταυτόχρονα, η οικονομική κρίση έχει γίνει αιτία να χαθούν πολλές θέσεις εργασίας και να δυσκολέψει η είσοδος των νέων στον επαγγελματικό στίβο.

Η πραγματικότητα είναι ότι ο πιο ικανός κερδίζει και η κατοχή ενός μεταπτυχιακού τίτλου θεωρείται μια ικανοποιητική απόδειξη προσόντων. Για τον Γεώργιο Ιωάννου, Acting Director, MBA International του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών τα προγράμματα που έχουν μεγαλύτερη απήχηση στους εργαζομένους είναι αυτά που τους επιτρέπουν να αναπτύξουν δεξιότητες άμεσα εφαρμόσιμες στην εργασία τους και αυτά που δημιουργούν προοπτικές ανέλιξης και εξέλιξης. «Το αντικείμενο συμβάλλει στις επιλογές, όμως η δυνατότητα “εξαργύρωσης” του πτυχίου είναι ιδιαίτερα σημαντική» τονίζει.

«Οι σπουδαστές σε μεταπτυχιακά προγράμματα προέρχονται από όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας» εξηγεί η Δρ Μάνια Παπαπαναγιώτου-Κανελλοπούλου, Γενική Υπεύθυνη της iCon International Training και συνεχίζει «ιδιαίτερα σήμερα, αλλά και στη δεκαετία που θα ακολουθήσει, οι συνθήκες που θα επικρατούν στην ελληνική αγορά εργασίας είναι και θα είναι τέτοιες που η απόκτηση ενός πραγματικού (δηλαδή πραγματικά Πανεπιστημιακού) μεταπτυχιακού από πολύ καλό και διεθνώς αναγνωρισμένο Πανεπιστήμιο, στη διεθνή γλώσσα (δηλαδή στα Αγγλικά) δεν είναι πλέον απλώς χρήσιμο, αλλά απαραίτητο για την εργασιακή επιβίωση και την ενδεχόμενη εξέλιξη» και καταλήγει «η εμπειρία αυτή θα τον βοηθήσει να γνωρίσει τις πραγματικές συνθήκες της αγοράς και να κατανοήσει τις γνώσεις και τα προσόντα που χρειάζεται για μία επιτυχημένη καριέρα».

«Σε κάθε τομέα απασχόλησης και κλάδο της οικονομίας, με την πάροδο του χρόνου και την πρόοδο του εργαζόμενου αυξάνονται οι αρμοδιότητες οι οποίες απαιτούν ευρύτητα γνώσεων και δεξιοτήτων στη διοίκηση» επισημαίνει ο Δρ. Νίκος Μυλωνόπουλος, Αντιπρύτανης στο ALBA Graduate Business School και προσθέτει ότι «η επιτυχία στην εργασία εξαρτάται όλο και περισσότερο από την ικανότητα του εργαζομένου να ηγείται, να συντονίζει ομάδες, να σχεδιάζει σε μακροχρόνιο ορίζοντα, να ασκεί αποτελεσματική οικονομική διαχείριση, να επικοινωνεί και να συνεργάζεται αποτελεσματικά με επαγγελματίες οποιασδήποτε ειδικότητας. Αυτή ακριβώς είναι η αποστολή ενός MBA».


Η μεγάλη «εικόνα»
Ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα απαιτεί χρόνο αλλά και χρήμα. Αρκετοί επιλέγουν να εργαστούν πρώτα και μετά να αποκτήσουν έναν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών. Σε αυτήν την περίπτωση είτε διακόπτουν την εργασία τους για να αφοσιωθούν στο στόχο τους είτε το εργασιακό τους περιβάλλον τους παρέχει τη δυνατότητα να παρακολουθούν μαθήματα και να διατηρήσουν ταυτόχρονα τη θέση τους στην εταιρεία.

Υπάρχουν δεκάδες λόγοι για τους οποίους κάποιος επιλέγει να συνεχίσει τις σπουδές του σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Καταρχάς, οι προοπτικές καριέρας που ένα μεταπτυχιακό μπορεί να προσφέρει σε ένα στέλεχος που θέλει να διαπρέψει εντός ή εκτός συνόρων. Το MBA θεωρείται στον κόσμο των επιχειρήσεων ένα σημαντικό προσόν.

Αποτελεί μία επιβεβαίωση της αξίας ενός επαγγελματία, κάποιου που έχει λάβει μια σοβαρή εκπαίδευση, έχει ξεπεράσει τις δυσκολίες εισαγωγής αλλά και επιτυχούς διεκπεραίωσης και έχει καλλιεργήσει τις επαφές του με ένα παγκόσμιο δίκτυο συναδέλφων και συνεργατών. Επίσης, κάποιοι υποστηρίζουν ότι αν το μεταπτυχιακό είναι χρήσιμο σε καλές περιόδους, γίνεται απολύτως απαραίτητο σε χαλεπούς καιρούς.

Με δεδομένο ότι ο σκοπός ενός MBA είναι να ενισχύσει τα επαγγελματικά προσόντα, είναι λογικό να αποτελεί μια πρόσθετη ασφάλεια όταν υπάρχουν ολοένα και λιγότερες σταθερές στον κόσμο. Σημαίνει ότι το στέλεχος αποκτά δυνατότητες να «ριχτεί» στην παγκόσμια αρένα με εμπιστοσύνη στον εαυτό του και την πεποίθηση ότι έχει τα «εργαλεία» να σταθεί επάξια, να ανταποκριθεί με επιτυχία στις απαιτήσεις των επιχειρήσεων.

«Εδώ και αρκετά χρόνια, το πρόγραμμα MBA είναι το πιο δημοφιλές μεταξύ των εργαζομένων που διεκδικούν ανώτερες θέσεις γενικού management σε επιχειρήσεις και οργανισμούς» εξηγεί η Κατερίνα Ξυνή, Director of Academic Operations του Mediterranean College και διευκρινίζει ότι οι εργαζόμενοι που θέλουν να εξειδικευτούν σε έναν τομέα, επιλέγουν να κάνουν ένα MSc στο αντικείμενο της επιλογής τους.

«Για ένα στέλεχος επιχειρήσεων με κάποια χρόνια προϋπηρεσίας το ιδανικό πρόγραμμα σπουδών είναι το MBA» επισημαίνει ο Δρ Ν. Μυλωνόπουλος ενώ η Δρ Μ. Παπαπαναγιώτου-Κανελλοπούλου προσθέτει «το MBA έχει σαν στόχο τη σύνδεση και ολοκλήρωση γνώσεων και εμπειριών νέων σχετικά στελεχών, ώστε να είναι ικανότερα για ανάληψη πολύπλοκων καθηκόντων. Είναι απαραίτητο όχι μόνο για κάποιον που έχει σπουδάσει κάποια επιστήμη εκτός διοίκησης επιχειρήσεων και θέλει να του δοθεί η δυνατότητα να ανέλθει στη διοικητική ιεραρχία αλλά και γενικότερα για εμβάθυνση και διεύρυνση γνώσεων και μάλιστα προσανατολισμένων προς τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Η σχετικά πρόσφατη αύξηση ενδιαφέροντος για MBA στη χώρα μας δεν είναι μόδα αλλά καθυστερημένη διαπίστωση της αναγκαιότητας των γνώσεων από ένα καλό MBA. Το ίδιο έχει συμβεί και σε άλλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες τις προηγούμενες δεκαετίες και ακόμα νωρίτερα στις Η.Π.Α.» καταλήγει.

Είναι κοινός τόπος ότι συγκλονιστικά γεγονότα συμβαίνουν σε ολόκληρο τον πλανήτη. Μία από τις σοβαρότερες οικονομικές κρίσεις που έχει αντιμετωπίσει η σύγχρονη πραγματικότητα φαίνεται ότι θα συνεχίσει να προκαλεί προβλήματα και να θέτει σε κίνδυνο ολοένα και περισσότερες χώρες. Κάποιοι θεωρούν ότι έχουν ήδη συμβεί συγκλονιστικές αλλαγές αλλά οι πιο απαισιόδοξοι κρίνουν πως είναι μάλλον η αρχή ενός ντόμινο.

Το πρόσφατο παράδειγμα της χώρας μας και της δεινής οικονομικής κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει, αποτελεί ένα δείγμα των οδυνηρών καταστάσεων που αρκετοί ειδήμονες προβλέπουν ότι θα κληθούν να αντιμετωπίσουν και άλλες χώρες. Όλα αυτά αλλά και όσα έπονται χρήζουν αντιμετώπισης από καταρτισμένους ανθρώπους, κατάλληλα προετοιμασμένους και σε θέση να διαχειριστούν τις δυσθεώρητες δυσκολίες.


Ο δρόμος της ανάκαμψης
Σύμφωνα με την έρευνα «Corporate Recruiters Survey 2010,» του Graduate Management Admission Council, η αποκατάσταση της παγκόσμιας ανάπτυξης θα είναι ο θεμέλιος λίθος για ένα καλύτερο εργασιακό μέλλον αλλά και για περισσότερες ευκαιρίες των κατόχων MBA. Όταν ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες εργοδότες να εκτιμήσουν τον αντίκτυπο της παγκόσμιας κρίσης στις εταιρείες τους την προηγούμενη χρονιά, περίπου το 65% αυτών απάντησε ότι επηρεάστηκαν αρνητικά.

Ωστόσο, η πλειοψηφία των συμμετεχόντων αναμένει, σε ποσοστό 76%, να βελτιωθούν οι συνθήκες μέσα στο 2010. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν μια μεταστροφή στους εταιρικούς στόχους. Η βελτίωση της απόδοσης και της παραγωγικότητας το 2010 παραμένει ο νούμερο ένα στόχος για την πλειοψηφία των εταιρειών. Όπως ήταν αναμενόμενο η αλλαγή στους στόχους και τις προτεραιότητες επηρέασε και τα πλάνα των προσλήψεων. Οι εταιρείες που επιδιώκουν την ανάπτυξη είναι πιθανόν να προσλαμβάνουν όλων των τύπων υποψήφιους, συμπεριλαμβανομένων και όσων διαθέτουν μεταπτυχιακούς τίτλους (σχ. 1).

Για παράδειγμα, μία εταιρεία που στοχεύει στην ανάπτυξή της αναζητά να προσλάβει εννιά περίπου κατόχους MBA, μέσα στο 2010, μία συντηρητική περίπου έντεκα ενώ μία εταιρεία που ανακάμπτει από το πλήγμα της οικονομικής κρίσης περιορίζει την πρόσληψη κατόχων MBA σε μόλις πέντε. Από την ίδια έρευνα προέκυψε ότι η αγορά εργασίας, την προηγούμενη χρονιά, υπήρξε γεμάτη προκλήσεις για τους αποφοίτους των MBA προγραμμάτων (σχ. 2, σχ. 3).

Οι εταιρείες προσέλαβαν λιγότερους (50% το 2009, 59% το 2008) ενώ υπήρξαν και λιγότερες κενές θέσεις σε ποσοστό μειωμένο κατά 23% σε σχέση με το 2008. Οι απαιτήσεις της αγοράς για νέους αποφοίτους αναμένεται να παραμείνει σταθερή την τρέχουσα χρονιά με αρκετές εταιρείες να δηλώνουν ότι σκοπεύουν να προσλάβουν (55%) και δεν αναμένεται να υπάρξει δραματική μείωση στις κενές θέσεις (πτώση μόλις 10%). Στις αρχές του 2009 οι εταιρείες σκόπευαν να μειώσουν όλες τις διαθέσιμες θέσεις κατά 50%.

Για τους απόφοιτους εξειδικευμένων masters η ζήτηση το 2009 εμφάνισε μια μικρή πτώση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά καθώς λιγότερες επιχειρήσεις προχώρησαν σε προσλήψεις (37% το 2009 και 41% το 2008). Ωστόσο για το τρέχον έτος τα πράγματα είναι αρκετά θετικά με τις εταιρείες να σκοπεύουν αύξηση των προσλήψεων έως και 7%.

Αναφορικά με τους κλάδους που οι απόφοιτοι έχουν πιθανότητες να εργαστούν, πάντα σύμφωνα με την ίδια έρευνα είναι οι εξής: όσοι κατέχουν ένα MBA έχουν αυξημένες πιθανότητες να εργαστούν σε τμήματα marketing και πωλήσεων αλλά και σε χρηματοπιστωτικούς και επενδυτικούς οργανισμούς. «Ένα μεγάλο μέρος των μεταπτυχιακών φοιτητών εργάζονται σε εμπορικές επιχειρήσεις, τράπεζες και λοιπές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών ενώ ένα μικρότερο μέρος στη βιομηχανία» καταθέτει την εμπειρία της η Κ.Ξυνή. Τα δύο τρίτα (66%) των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα σκοπεύουν να προσλάβουν κατόχους MBA για mid-level θέσεις και λίγοι περισσότεροι από τους μισούς (52%) προσδοκούν να τους προσλάβουν για την πλήρωση entry-level θέσεων.

Σε επίπεδο κλάδων και θέσεων εργασίας, οι απαιτήσεις για κατόχους MBA διαφοροποιούνται. Για παράδειγμα, η πλειοψηφία των συμβουλευτικών εταιρειών (81%) σκοπεύει να προσλάβει αποφοίτους MBA για να εργαστούν στο βασικό τους εργασιακό αντικείμενο, δηλαδή στη συμβουλευτική.


Distance ή Face to face;
Με την πρόοδο της τεχνολογίας η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει αποκτήσει οπαδούς αλλά και πολέμιους. Τα μεταπτυχιακά προγράμματα που προσφέρονται από απόσταση ποικίλουν και η συγκεκριμένη επιλογή εμπεριέχει θετικά και αρνητικά.

Στα θετικά συγκαταλέγονται η ευελιξία και η δυνατότητα να συνεχίσει κάποιος να εργάζεται στη διάρκειά τους ενώ στα αρνητικά των εξ αποστάσεως μεταπτυχιακών προγραμμάτων προσμετράται η έλλειψη διάδρασης και κοινωνικών συναναστροφών και δικτύωσης. «Υπάρχουν μέθοδοι εκπαίδευσης από απόσταση όμως η παρουσία στην αίθουσα, η αμεσότητα στη διάχυση της γνώσης και ο συγχρωτισμός με καθηγητές και συμφοιτητές που προάγονται σε μια παραδοσιακή μεταπτυχιακή εκπαίδευση είναι αναντικατάστατα στοιχεία της διδακτικής και της αφομοίωσης» τονίζει ο Γ. Ιωάννου.

«Καθένας που επιλέγει ένα μεταπτυχιακό το κάνει όχι για να αποσπάσει ένα συγκεκριμένο σύνολο γνώσεων αλλά για να ενταχθεί και να συμμετάσχει σε μια επαγγελματική κοινότητα που εφαρμόζει και προασπίζει τεχνικές γνώσεις και κυρίως αρχές, αξίες και κανόνες συμπεριφοράς. Αυτό είναι σαφές σε επαγγέλματα που έχουν ισχυρή θεσμική παρουσία (π.χ. γιατροί, δικηγόροι, λογιστές) αλλά ισχύει για κάθε επαγγελματική κατηγορία χωρίς εξαίρεση» υποστηρίζει ο Δρ Ν. Μυλωνόπουλος.

Σύμφωνα με τον ίδιο για αυτό το λόγο στα υψηλού επιπέδου προγράμματα, όπου εφαρμόζεται εξ αποστάσεως εκπαίδευση ή ηλεκτρονική μάθηση για τις πιο τεχνικές γνώσεις, αυτή είναι πάντα μέρος ενός σύνθετου εκπαιδευτικού μοντέλου στο οποίο οι πρόσωπο με πρόσωπο εκπαιδευτικές μέθοδοι είναι εξαιρετικά σημαντικές (blended learning).

Τροφή για σκέψη
Πιθανόν για τους υπεύθυνους των προσλήψεων ένας μεταπτυχιακός τίτλος στο βιογραφικό κάποιου υποψηφίου να αποτελεί ένα επιπλέον θετικό στοιχείο. Ωστόσο, υπάρχουν και κάποια χαρακτηριστικά των «νεοφώτιστων» κατόχων μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών που χρήζουν προσοχής.

  • Μήπως είναι οικονομικά ασύμφοροι; Η κατοχή ενός μεταπτυχιακού τίτλου πληρώνεται. Και η αξία του ανεβαίνει αν αυτό προέρχεται από ένα καλό πανεπιστήμιο. Οι ίδιοι οι κάτοχοι μπορεί να αξιώνουν περισσότερα χρήματα από τους υπόλοιπους υποψηφίους.
  • Μήπως δεν έχουν ρεαλιστική εμπειρία; Ιδανικά, από έναν κάτοχο μεταπτυχιακού τίτλου μια επιχείρηση θα αποκομίσει την εμπειρία και τις ακαδημαϊκές του γνώσεις. Ωστόσο, ενδέχεται να του λείπει η ρεαλιστική προσέγγιση των πραγμάτων και να χρησιμοποιήσει την ευκαιρία που του προσφέρεται για να κάνει την «πρακτική» του.
  • Μήπως είναι περισσότερο εξειδικευμένοι; Κάποιες φορές οι κάτοχοι ενός μεταπτυχιακού είναι εξειδικευμένοι σε τέτοιο βαθμό που μπορεί να γίνονται μονομερείς και να επιδιώκουν να κάνουν τα πάντα σύμφωνα με τις γνώσεις που έχουν αποκομίσει μέσω του μεταπτυχιακού και όχι με out of the box ιδέες. Φυσικά, υπάρχουν και πλεονεκτήματα στην εξειδίκευση αλλά ίσως η εταιρεία να χρειάζεται κάποιον άνθρωπο με ευελιξία που να μπορεί να είναι πολύτιμος σε διάφορες εργασιακές θέσεις.
  • Μπορεί να επικοινωνήσει με τους υπόλοιπους εργαζόμενους; Αν η γλώσσα που χρησιμοποιεί εμπεριέχει ακαδημαϊκούς και δυσνόητους όρους τότε μπορεί να προκύψουν προβλήματα στην επικοινωνία με την υπόλοιπη εταιρεία. Η έλλειψη κοινής γλώσσας αποτελεί ένα συχνό πρόβλημα που διασαλεύει την απρόσκοπτη λειτουργία μιας επιχείρησης.
  • Η εργασιακή θέση είναι κατάλληλη για κάτοχο μεταπτυχιακού; Συνήθως, όσοι έχουν κάνει μεταπτυχιακές σπουδές αναζητούν τρόπους να δείξουν όσα έχουν μάθει. Το να τους αναθέσετε μία εργασία με λιγότερες απαιτήσεις μπορεί να σημαίνει ότι δεν θα φροντίζουν να είναι συγκεντρωμένοι στο εργασιακό τους αντικείμενο αλλά θα στρέφουν το ενδιαφέρον τους στο επόμενο βήμα τους.
  • Έχει ανάγκη την εταιρεία; Σε μία μικρή εταιρεία μπορεί και να μην υπάρχει ανάγκη για στελέχη με μεταπτυχιακά. Ωστόσο, ένας κάτοχος M.B.A. ενδέχεται να διαπρέψει σε μία μικρή επιχείρηση με δεδομένο ότι του δίνονται ευκαιρίες για επαγγελματική ανέλιξη.
  • Πόσο θα επηρεαστεί το υπόλοιπο ανθρώπινο δυναμικό; Δεν είναι λίγες οι φορές που η παρουσία ενός εργαζόμενου με περισσότερες σπουδές από τους υπόλοιπους προκαλεί «τριγμούς». Συνήθως οι υψηλά ιστάμενοι νιώθουν ανασφαλείς ή ακόμα και ανεπαρκείς αν κάποιος υφιστάμενός τους έχει περισσότερα τυπικά προσόντα.
  • Μπορεί η θέση να καλυφθεί από το υπάρχον δυναμικό; Όσοι έχουν εργαστεί σε μία εταιρεία για μεγάλο χρονικό διάστημα γνωρίζουν καλύτερα τις ανάγκες και ίσως θα πρέπει να αναλογιστείτε το ενδεχόμενο να προσφέρετε σε αυτούς την ευκαιρία των μεταπτυχιακών σπουδών.
  • Είναι αξιόπιστος; Ένα μεταπτυχιακός τίτλος από ένα τυχάρπαστο εκπαιδευτικό ίδρυμα μεταφράζεται σε μηδαμινή γνώση για τον κάτοχό του.

Case Study: Το πλαίσιο της αξιοποίησης των μεταπτυχιακών σπουδών στην Εταιρεία Τιτάν
Η δια βίου κατάρτιση και επιμόρφωση του προσωπικού είναι βασικό στοιχείο της πολιτικής του Τιτάνα. Οι μεταπτυχιακές σπουδές αποτελούν βασικό μέρος της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης με σκοπό να προσφέρουν στον εργαζόμενο τα εφόδια που χρειάζεται για τη βελτίωση της επαγγελματικής του πορείας, ώστε να υποστηρίξει τους στόχους της Εταιρείας προσθέτοντας περαιτέρω αξία στο έργο της. Η ανάπτυξη και η εκπαίδευση είναι υπευθυνότητα τόσο της Εταιρείας όσο και των στελεχών.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι μέσω της επεξεργασίας των ετήσιων αξιολογήσεων της απόδοσης και του προσδιορισμού των εκπαιδευτικών αναγκών των στελεχών, διαφάνηκε η προτίμηση/ανάγκη από ένα ικανό σύνολο υψηλής απόδοσης στελεχών, να παρακολουθήσουν μεταπτυχιακό πρόγραμμα στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ).

Η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού πιστοποίησε ότι η ανάγκη αυτή εναρμονίζεται απόλυτα με τις επιχειρησιακές ανάγκες και δημιούργησε τις προϋποθέσεις για τη φοίτησή τους σε στοχευμένο πρόγραμμα. Επιπρόσθετα, και τα στελέχη έχουν τη δυνατότητα να προτείνουν στην Εταιρεία το μεταπτυχιακό πρόγραμμα που πιστεύουν ότι θα τους ενδυναμώσει. Η χρηματοδότηση των σπουδών τους γίνεται μέσω μίας συστηματικής διαδικασίας που βασίζεται σε κριτήρια επαγγελματικής ανάπτυξης.

Στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, η Εταιρεία έχει δημιουργήσει έναν ετήσιο θεσμό που τον ονομάζει το «Βήμα του Μεταπτυχιακού Φοιτητή». Ο θεσμός έχει ως στόχο την επίτευξη ενός ουσιαστικού διαλόγου ανάμεσα σε μεταπτυχιακούς φοιτητές (ΜΒΑ) από όλα τα Ελληνικά πανεπιστήμια με επιφανείς εκπροσώπους της ακαδημαϊκής και επιχειρηματικής κοινότητας, για την καλύτερη προετοιμασία τους κατά την ένταξή τους στον επιχειρηματικό στίβο.

Η διαρκής αναζήτηση της γνώσης και η σθεναρή προσπάθεια για την κατάκτηση νέων ικανοτήτων και δεξιοτήτων δημιουργούν προοπτικές εξέλιξης για τα στελέχη και προϋποθέσεις ανάπτυξης για την Εταιρεία.

Γιώργος Κοκκώνης, Υπεύθυνος Ανάπτυξης Στελεχών, Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού Ελλάδος, Τιτάν

Case Study: Μεταπτυχιακά αλλά και προσωπικά χαρακτηριστικά για την ELGEKA
«Όταν σχεδιάζεις για ένα χρόνο, να σπέρνεις σιτάρι. Όταν σχεδιάζεις για μια δεκαετία, να φυτεύεις δένδρα. Όταν σχεδιάζεις για μια ζωή,
να καταρτίζεις και να εκπαιδεύεις ανθρώπους» (Guanzi 645 π.Χ.).

Με αυτήν την παροιμία ξεκινάει η ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την «Πραγμάτωση μιας Ευρωπαϊκής περιοχής δια βίου μάθησης» (Βρυξέλλες, 2001), επιβεβαιώνοντας ότι η δια βίου μάθηση είναι το βασικό στοιχείο για να καταστεί η Ευρώπη, ανταγωνιστική και δυναμική κοινωνία γνώσης. Οι κοινωνικοοικονομικές αλλαγές, απαιτούν συνεχή μάθηση και επαγγελματική ανάπτυξη, και η νέα γενιά έχει συνειδητοποιήσει πολύ καλά ότι η γνώση είναι το κλειδί ανάπτυξης και εξέλιξης μέσα στους Οργανισμούς μάθησης.

Στην ELGEKA, ανάλογα με τη θέση εργασίας, η κατοχή ενός καλού μεταπτυχιακού τίτλου είναι απαραίτητη ή τουλάχιστον «επιθυμητό προσόν». Ένα ποσοστό 16% των συνεργατών της ELGEKA διαθέτει μεταπτυχιακή εξειδίκευση, προσθέτοντας αξία, μιας και οι γνώσεις τους συμβάλλουν στην ποιοτικότερη ανάπτυξη του Οργανισμού. Συγχρόνως, η εταιρεία επενδύει στη συνεχή εκπαίδευση και ενημέρωση για τις απαιτήσεις, εξελίξεις και προκλήσεις σε ευρωπαϊκό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο.

Από τα βιογραφικά που λαμβάνουμε καθημερινά, διαπιστώνουμε ότι οι δημοφιλέστερες επιλογές είναι ΜΒΑ, χρηματοοικονομικά, logistics, marketing, διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, από ιδιωτικούς φορείς, ελληνικά ή ξένα πανεπιστήμια. Οι μεταπτυχιακές σπουδές δεν εμπλουτίζουν μόνο τις γνώσεις και τις ικανότητες, αλλά χτίζουν καριέρες, ενισχύουν τη δικτύωση και την απασχολησιμότητα των κατόχων.

Στην ELGEKA, αν και θεωρούμε ότι οι μεταπτυχιακές σπουδές είναι μια καλή αφετηρία στην επαγγελματική ανέλιξη – με τη ζήτηση για υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακές σπουδές να είναι αυξημένες στο μέλλον – δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στα προσωπικά χαρακτηριστικά του υποψήφιου, γιατί πάνω από τα μεταπτυχιακά και τα master, θέλουμε Συνεργάτες με φρέσκες ιδέες, επιχειρηματική αντίληψη, καινοτόμα σκέψη και οραματισμό.

Νίκος Μαριώλης, Compensation & Training Supervisor, ELGEKA