Γνωρίζεις ποιον μπορείς να εμπιστευτείς από την ομάδα σου για τα πρότζεκτ υψηλής προτεραιότητας; Μήπως νιώθεις μπερδεμένος και κάποιες φορές «στραγγισμένος» από ενέργεια εξαιτίας όλων αυτών που πρέπει να κάνεις σε ελάχιστο χρονικό διάστημα;

Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε πόσο σημαντικό είναι να εστιάζουμε καταρχάς προς το εσωτερικό και στη συνέχεια θα μάθουμε τον τρόπο για να το πετύχουμε. Όταν στην αρχική περίοδο ανάληψης των καθηκόντων σας εστιάζετε στο εσωτερικό της εταιρείας, θα αποδείξετε την ηγετική σας πάστα και θα κερδίσετε γρήγορα την καρδιά και το μυαλό των ανθρώπων σας.

Αυξήστε την αποτελεσματικότητά σας εντοπίζοντας σύντομα ποιοι θα υποστηρίξουν τα σχέδιά σας. Ενισχύοντάς τους θα μεγιστοποιήσετε τον αντίκτυπο των μηνυμάτων που στέλνετε σε όλα τα επίπεδα του οργανισμού. Αν στην αρχική περίοδο ανάληψης των καθηκόντων σας εργαστείτε περισσότερο, σκληρότερα και εντατικότερα, θα κερδίσετε χρόνο και υποστηρικτές, ενώ θα βελτιώσετε και την παραγωγικότητά σας.

Αξιολογήστε τους Ανθρώπους
Μόλις έχετε αναλάβει τα νέα σας καθήκοντα και δε γνωρίζετε τα στελέχη που σας περιβάλλουν. Τι τους κάνει να διστάζουν; Τι τους δίνει ώθηση; Τι τους παρακινεί;

Σωστά ερωτήματα, αλλά από πού θα ξεκινήσετε; Ξεκινήστε αξιολογώντας τους ανθρώπους σας ανάλογα με την προθυμία τους να ευθυγραμμιστούν με τις στρατηγικές σας επιλογές και το στιλ διοίκησης που ακολουθείτε.

Σε ποιους ανθρώπους αναφερόμαστε;
Αναφερόμαστε στους ανθρώπους που βρίσκονται τοποθετημένοι σε διάφορα επίπεδα του οργανισμού και διαθέτουν εξουσία και/ή επιρροή. Ανθρώπους για τους οποίους έχετε σχηματίσει προσωπική άποψη ή για τους οποίους έχετε ακούσει από συναδέλφους, των οποίων την άποψη εμπιστεύεστε. Αναθέστε τις προτεραιότητές σας σε αυτούς που είναι προθυμότεροι να συνεργαστούν μαζί σας.

Όσο για τους υπόλοιπους, αυτούς που θα αντισταθούν, μην τους επιτρέψετε να ασκήσουν την επιρροή τους και, αν το κρίνετε απαραίτητο, απομακρύνετέ τους από την εταιρεία.


Εστιάστε πρώτα προς το Εσωτερικό
Δυσκολεύεστε να μοιράσετε την προσοχή σας μεταξύ των καυτών ζητημάτων; Δέχεστε πολλά αιτήματα από τα κεντρικά, παράπονα από τους πελάτες ή επιθέσεις από τους ανταγωνιστές σας; Μια συνηθισμένη μέρα έχει 8-10 εργάσιμες ώρες. Όταν είστε καινούργιος στη δουλειά του Γενικού Διευθυντή, θα σας ήταν αδύνατο να παρακολουθήσετε τα πάντα ακόμη και αν οι εργάσιμες ώρες της ημέρας ήταν είκοσι. Τι θα κάνετε λοιπόν; Στη συνέχεια ακολουθούν ορισμένες σημαντικές τεχνικές και ειδικά εργαλεία για να σας βοηθήσουν να οργανώσετε και να συστηματοποιήσετε την προσέγγισή σας:

Χρησιμοποιήστε την έννοια της «μηδενικής βάσης»
Τοποθετήστε τα πάντα σε μια θεωρητική μηδενική βάση και ξεκινήστε με το ερώτημα: «Αν το ξεκινούσα από το μηδέν, πώς θα το προσέγγιζα; Τι θα έκανα διαφορετικά;». Αυτή η προσέγγιση μπορεί να επηρεάσει βαθιά τον τρόπο που ενεργούν και σκέφτονται οι άνθρωποί σας. Μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμη όταν θέτετε υπό αμφισβήτηση προτάσεις και επιχειρηματολογίες. Φυσικά και θα υπάρξει αντίδραση όταν προσπαθήσετε να θέσετε τα πράγματα σε «μηδενική βάση».

Οι εργαζόμενοι θα αισθανθούν ότι δέχονται κριτική και θα προσπαθήσουν να διατηρήσουν το «status quo». Αυτό είναι αναμενόμενο. Οι περισσότεροι άνθρωποι νιώθουν την υποχρέωση να υπερασπιστούν προγράμματα ή δομές που έχουν δημιουργήσει ή με τις οποίες εργάζονται για κάποιο χρονικό διάστημα.

Επιλέξτε ένα ή δύο τμήματα για δοκιμή. Τα κριτήρια επιλογής πρέπει να είναι η ανοιχτή αντίληψη του διευθυντή και/ή των βασικών στελεχών του τμήματος, ώστε να το δοκιμάσουν χωρίς να νιώθουν ότι απειλούνται. Πάρτε όλες τις διαδικασίες, το σκεπτικό των επενδύσεων και τις στρατηγικές και κάντε την απλή ερώτηση: «Αν το ξεκινούσατε από το μηδέν, τι θα κάνατε διαφορετικά;».

Ορίστε ως σημείο αναφοράς αυτά που έχουν πραγματική σημασία
Έχετε τα σωστά πλάνα για να εξασφαλίσετε τη μέγιστη παραγωγικότητα; Πετυχαίνουν αυτά τα πλάνα τα υψηλότερο επίπεδο απόδοσης της επένδυσης;
Πώς το ξέρετε;

Οι άνθρωποι προσπαθούν να δημιουργήσουν στο μυαλό τους την «ιδανική» εταιρεία, ιδιαίτερα όσον αφορά τις απολαβές. Οι υπάλληλοι θα ήταν παραπονούμενοι ακόμη και αν, σε σύγκριση με τον υπόλοιπο κλάδο, είχαν τους υψηλότερους μισθούς και μπόνους, μία Τζάγκουαρ, τρεις μήνες διακοπές το χρόνο και σίγουρη προαγωγή κάθε δύο χρόνια. Ανεξάρτητα από τις απολαβές τους, οι άνθρωποι πάντα θα βρίσκουν λόγους για να παραπονούνται! Εγγυημένα!

Αξιόπιστα δεδομένα που θα χρησιμοποιηθούν ως σημείο αναφοράς θα σας βοηθήσουν να ανακαλύψετε το βέλτιστο επίπεδο επένδυσης.

Ιδανικά, οτιδήποτε ορίσετε ως στόχο ή σημείο αναφοράς πρέπει να είναι προσδιορίσιμο, μετρήσιμο και συγκρίσιμο. Διαφορετικά, δε θα έπρεπε να οριστεί ως στόχος.

Δώστε λύση στα προβλήματα συμφόρησης
Πρόβλημα συμφόρησης είναι οτιδήποτε επιβραδύνει την εταιρεία. Πρόκειται συνήθως για τομείς των οποίων η ευθύνη δεν είναι καθορισμένη με σαφήνεια και/ή η λύση ενός προβλήματος δεν εμπίπτει σε μία από τις υπάρχουσες διαδικασίες. Τα προβλήματα συμφόρησης μπορούν να θέσουν σε δοκιμασία την αποδοτικότητα του οργανισμού σας και να οδηγήσουν τόσο σε έλλειψη ευθυγράμμισης όσο και σε απώλεια μομέντουμ. Αν μπορέσετε να εξαλείψετε τα προβλήματα συμφόρησης, θα έχετε περισσότερα οφέλη από όσα φαντάζεστε. Θα δώσετε ένα ξεκάθαρο μήνυμα στους ανθρώπους σας ότι δεν αστειεύεστε, θα δώσετε ώθηση και ορμή στον οργανισμό και θα εξοικονομήσετε και κάποια χρήματα.

Κάντε το να είναι και να δείχνει σαν διπλάσιος χρόνος
Αντιμετωπίστε τη νέα σας δουλειά ως μια μοναδική ευκαιρία για να δώσετε το ρυθμό με τον οποίο θα θέλατε να δείτε να λειτουργούν τα πράγματα. Είναι σαν να είστε ο πλεϊμέικερ σε ένα σημαντικό αγώνα μπάσκετ και στα πρώτα πέντε λεπτά του παιχνιδιού, με το παράδειγμά σας, με το πόσο γρήγορα ή αργά θα τρέξετε, πόσο επιθετικά ή ήρεμα θα παίξετε, πόσο ριψοκίνδυνος ή προσεκτικός θα είστε, να καθορίσετε το ρυθμό. Οι υπόλοιποι παίκτες θα αντιδράσουν αντίστοιχα.

Έπειτα από πέντε λεπτά παιχνιδιού γνωρίζουμε συνήθως ποιος θα νικήσει, δεν είναι έτσι; Ο καθορισμός του ρυθμού είναι θεμελιώδους σημασίας.

Δείξτε σε όλους την ταχύτητα με την οποία θέλετε να λειτουργήσει το τμήμα ή η εταιρεία σας.

  • Να έρχεστε πρώτος και να φεύγετε τελευταίος από το γραφείο. Δώστε το μήνυμα ότι έχετε πάρει σοβαρά το ρόλο σας.
  • Η σκληρή δουλειά δεν είναι κακή διαχείριση χρόνου όταν τη μετατρέπετε σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Κανείς δεν πρέπει να δουλεύει πέρα από το κανονικό ωράριο μόνο για χάρη της εταιρείας. Το κάνετε για την καριέρα σας, για τον εαυτό σας.
  • Όταν εργάζεστε αργά τη νύχτα ή ακόμη και τα Σαββατοκύριακα, κάντε το γιατί θέλετε να βελτιώσετε την απόδοσή σας, να ξεχωρίσετε από το πλήθος και κατά συνέπεια να βελτιώσετε την καριέρα σας.
  • Παρουσιαστείτε στις συναντήσεις ακριβώς στην ώρα σας. Δείξτε σεβασμό στους υπόλοιπους συμμετέχοντες και στον υπεύθυνο της συνάντησης.
  • Κάντε αισθητή την παρουσία σας. Συμμετέχετε σε όσες περισσότερες εταιρικές συναντήσεις είναι δυνατόν, μιλήστε με ανθρώπους, δώστε τους την ευκαιρία να σας μιλήσουν και να σας εκφράσουν τις απόψεις, τους προβληματισμούς ή τις ιδέες τους.
  • Φερθείτε ευγενικά. Απαντήστε σε όλα τα εσωτερικά e-mail, όχι μόνο σε αυτά που απευθύνονται προσωπικά σε εσάς, αλλά και σε όσα σας κοινοποιούνται. Αυτή είναι μια ευκαιρία για να φέρετε κοντά σας τους ανθρώπους σας.
  • Από τη στιγμή που γνωρίζετε τις χρονικές προσδοκίες ή τις προθεσμίες της ανώτερης διοίκησης προσπαθήστε να ανταποκριθείτε στο μισό χρόνο!

Κάντε από την αρχή αισθητή την παρουσία σας
Κάντε την παρουσία σας αισθητή από την πρώτη ημέρα. Κάντε τα απλά πράγματα που θα δείξουν την αλλαγή, την αποφασιστικότητα και την ηγεσία. Κάντε τα από την πρώτη μέρα.

Εντοπίστε τι δεν έκανε ο προηγούμενος Γενικός Διευθυντής ή τι δεν έκανε ικανοποιητικά. Στη συνέχεια κάντε περισσότερα. Για παράδειγμα, αν ο προκάτοχός σας δε συμμετείχε σε συναντήσεις ή εκδηλώσεις με πελάτες, ορίστε σαν προτεραιότητα να μην απουσιάσετε ούτε από μια εταιρική εκδήλωση. Η διαφορά θα είναι εμφανής.

Συμπεράσματα

  • Κερδίστε χρόνο και αυξήστε την αποτελεσματικότητά σας στη νέα σας θέση αξιολογώντας τους ανθρώπους σας ανάλογα με την προθυμία τους να ευθυγραμμιστούν με το στιλ διοίκησης που ακολουθείτε και τα σχέδιά σας.
  • Εντοπίστε τους ανθρώπους που δεν ευθυγραμμίζονται μαζί σας και περιορίστε την επιρροή τους.
  • Διατηρήστε ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα δουλεύοντας σκληρά. Δεν πρόκειται για λανθασμένη διαχείριση χρόνου.
  • Κάντε ό,τι δεν έκανε ο προκάτοχός σας. Δείξτε στους ανθρώπους σας από τις πρώτες ημέρες ότι τα πράγματα θα είναι διαφορετικά υπό την ηγεσία σας.

CV
Τα τελευταία 15 χρόνια ο Χρήστος Καρτάλης έχει εργαστεί ως γενικός διευθυντής, σε πολυεθνικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων είναι οι Johnson and Johnson και Bristol Myers Squibb, σε τέσσερις ηπείρους, φθάνοντας στη θέση του αντιπρόεδρου ΕΜΕΑ (Ευρώπης, Μέσης Ανατολής & Αφρικής). Τώρα κατέχει τη θέση του Regional Manager, S.E. Europe, Turkey, Poland, Israel για την PharmaSwiss. Ο Χ. Καρτάλης είναι κάτοχος ΜΒΑ από το University of Massachussets στις Ηνωμένες Πολιτείες καθώς επίσης και post-MBA από το INSEAD της Γαλλίας.

Επικοινωνία: www.generalmanagerscockpit.com, [email protected] 

* Ο Χρήστος Καρτάλης είναι ένας έμπειρος Μάνατζερ και το βιβλίο του «The Performance Cockpit» κυκλοφόρησε πρόσφατα σε τρεις γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά και ισπανικά). Στην Ελλάδα διατίθεται από τα βιβλιοπωλεία «Παπασωτηρίου», ενώ είναι διαθέσιμο και από το Διαδίκτυο (Amazon και Barnes & Nobles).