Έρευνα των EY, Hellas EAP & ExPsyLab στην Ελλάδα το 2023 έδειξε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζόμενων δήλωσε ότι ο προϊστάμενός τους, δεν επικοινωνεί συχνά μαζί τους για να δει πως είναι (όχι μόνο για τα θέματα που αφορούν την εργασία). Μόλις 23% δηλώνουν ότι ο οργανισμός υποστηρίζει τους εργαζόμενους που αντιμετωπίζουν θέματα ψυχικής υγείας (π.χ. άγχος).

Την ίδια στιγμή, 3 στους 4 εργαζόμενους δήλωσαν ότι πάσχουν από άγχος και στρες και 64% ότι το εργασιακό στρες και άγχος επηρεάζει σημαντικά την προσωπική τους ζωή. Ως managers, η προώθηση ενός ανοιχτού διαλόγου σχετικά με την ψυχική υγεία μέσα στην ομάδα σας είναι καίριας σημασίας. Σίγουρα, το τμήμα HR προάγει αυτό το μήνυμα και φέρει μεγάλη ευθύνη για την ευεξία των εργαζομένων, αλλά η καθημερινή παρακολούθηση και αξιολόγηση αυτού του θέματος είναι κυρίως στα δικά σας χέρια! Πώς μπορείτε να υποστηρίξετε και να ενδυναμώσετε άμεσα την ψυχική υγεία και ευεξία τους και να δράσετε προληπτικά;

1. Ρωτήστε και μιλήστε ανοιχτά για το Στρες και το Άγχος
Ο ρόλος σας ως Διευθυντής έχει τεράστια σημασία στην προσπάθεια να ξεπεραστεί το στίγμα και η ντροπή γύρω από το θέμα της Ψυχικής Υγείας και Ευεξίας. Όταν δείτε κάποιο μέλος της ομάδας να δείχνει προβληματισμένο και αγχωμένο, προσεγγίστε τον/την. Συγκεκριμένα, βρείτε τη σωστή στιγμή και ένα ήσυχο περιβάλλον και ξεκινήστε με ανοιχτές ερωτήσεις, όπως: «Πώς αισθάνεσαι σήμερα;», «Σε βλέπω λίγο προβληματισμένο/η, θα ήθελες να κουβεντιάσουμε;» ή «Τι έχεις στο μυαλό σου/ Τι σε προβληματίζει;». Το κάθε μέλος βιώνει και διαχειρίζεται διαφορετικά το άγχος και το στρες. Στη συζήτησή σας, χρησιμοποιήστε το εργαλείο Το Δοχείο του Στρες. Ζωγραφίστε ένα μεγάλο τρίγωνο σε ένα χαρτί με την κορυφή να δείχνει προς τα κάτω. Ζητήστε από το μέλος να «γεμίσει» το τρίγωνο με όσα του/της δημιουργούν άγχος και στρες. Πολύ πιθανόν το μέλος να δει ότι το «δοχείο» έχει μαζέψει πολλά και ότι αρχίζει να ξεχειλίζει, απεικονίζοντας έτσι ότι ο εργαζόμενος χρειάζεται βοήθεια ώστε να απελευθερώσει το άγχος που νιώθει, πριν ο έλεγχος χαθεί. Σε αυτό το στάδιο, ζωγραφίστε μία βαλβίδα κοντά στην κορυφή του τριγώνου, εξηγώντας ότι αυτή η βαλβίδα πρέπει να ανοίξει για να απελευθερωθεί το στρες που βρίσκεται κλεισμένο μέσα στο δοχείο. Ενθαρρύνετε το μέλος να συζητήσει μαζί σας υγιείς τρόπους για να επιτευχθεί αυτό και βρείτε από κοινού πρακτικές λύσεις. Αν οι εντάσεις προέρχονται από την εργασία, τότε διερευνήστε εναλλακτικές διαχείρισης χρόνου, ανάθεσης καθηκόντων σε άλλους ή της αναζήτησης επαγγελματικής υποστήριξης.

2. Ενθαρρύνετε τα Ομαδικά Check-in
Η προώθηση μίας κουλτούρας όπου τα μέλη της ομάδας αισθάνονται άνετα να μοιράζονται τα συναισθήματά τους είναι εξαιρετικά σημαντική και χρειάζεται χρόνος για να καλλιεργηθεί. Ξεκινήστε κάθε ομαδική συνάντηση με ένα «2-word check in», όπου κάθε μέλος της ομάδας μοιράζεται το πώς νιώθει με δύο λέξεις. Τονίστε ότι αναζητάτε ειλικρίνεια και αν οι λέξεις είναι αρνητικές, επισημάνετε ότι παραμένουν αποδεκτές. Αυτή η άσκηση αποτυπώνει την ψυχική υγεία όλων και προωθεί μία κουλτούρα ενσυναίσθησης και υποστήριξης. Προσέξτε όσους εκφράζουν αρνητικά συναισθήματα και κουβεντιάστε μαζί τους μετά προσωπικά, ακολουθώντας τα βήματα παραπάνω. Μπορεί να μην χρειάζονται ιδιαίτερη περαιτέρω υποστήριξη, παρόλα αυτά, το γεγονός ότι ήσασταν διαθέσιμοι να κάνετε την κουβέντα μαζί τους, συμβάλει στην απενοχοποίηση των αρνητικών συναισθημάτων.

3. Δείξτε ότι είστε και εσείς άνθρωποι
Είναι ουσιαστικό για εσάς, ως manager, να προηγηθείτε με το παράδειγμα. Μοιραζόμενοι τις δικές σας εμπειρίες και συναισθήματα, θα προτρέψει την ομάδα σας να κάνει το ίδιο. Τους δίνεται το πράσινο φως να ζητήσουν βοήθεια και να γνωρίζουν ότι έχουν την υποστήριξή σας. Ο στόχος είναι να δημιουργήσετε ένα εργασιακό περιβάλλον όπου ενθαρρύνετε ο ανοιχτός διάλογος για την ψυχική υγεία και ευεξία της ομάδας σας. Πρέπει να αυξήσουμε το 23%! Συνοψίζοντας, ανοίγοντας τη -συχνά δύσκολη- συζήτηση, μιλώντας ανοιχτά για το στρες και το άγχος και ενθαρρύνοντας τα ομαδικά «2 word check-in», είστε πρακτικά πιο κοντά στην προώθηση μίας κουλτούρας ενσυναίσθησης και κατανόησης για την ψυχική υγεία μέσα στην ομάδα σας.