«Δεν υπάρχει ένα μέλλον. Υπάρχουν πολλαπλά μέλλοντα και όλα διαμορφώνονται από τις επιλογές του καθενός. Η μόνη βεβαιότητα είναι η αβεβαιότητα». Έτσι ξεκίνησε την ομιλία του στο HR Summit@ Costa Navarino ο Δημήτρης Δημητριάδης, Futurist, Institute for the Futures and Foresight Research (IFFR DAO). «Δεν έχει νόημα να συγκρινόμαστε με την Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά έχει νόημα να καταλάβουμε πώς λειτουργεί» συνέχισε και εξήγησε το πώς λειτουργεί η Generative AI και τα LLMs, ενώ υπογράμμισε ότι ακόμα η ΤΝ δεν έχει συνειδητότητα. Τέλος, ο ίδιος επισήμανε ότι η ΤΝ δεν θα πάρει τη θέση κάποιου, αλλά θα την πάρει κάποιος που ξέρει να χειρίζεται την ΤΝ και παρουσίασε τις 4 μεγατάσεις, οι οποίες είναι το AI-augmented workforce, το upskill και reskill μέσα στις δομές των εταιρειών, ο επαναπροσδιορισμός των σχέσεων με τις νεότερες γενιές εργαζομένων και η εστίαση στην ανθεκτικότητα.

O 1 στους 3 εργαζόμενους δεν είναι ικανοποιημένος
Τα αποτελέσματα της Έρευνα Ικανοποίησης Εργαζομένων 2023 παρουσίασε η Μαρία Βερούχη, Managing Director, Edenred Greece. Όπως τόνισε, στην έρευνα συμμετείχαν πάνω από 2.000 εργαζόμενοι και πάνω από 160 υψηλόβαθμα HR στελέχη, ενώ βάσει αποτελεσμάτων, ο 1 στους 3 εργαζόμενους δεν είναι ικανοποιημένος, λόγω κυρίως της πληθωριστικής κρίσης και της αυξημένης κινητικότητας. «Οι 2 στους 3 HR επαγγελματίες δηλώνουν ότι δυσκολεύονται να προσλάβουν νέα ταλέντα, ενώ ο 1 στους 2 αντιμετωπίζει σημαντική δυσκολία στη διατήρηση των ταλέντων» σημείωσε η Μ. Βερούχη και παρέθεσε τους παράγοντες που καθορίζουν την ικανοποίηση του εργαζομένου, εντοπίζοντας διαφορά στις προτεραιότητες εργαζομένων και HR στελεχών. Εν συνεχεία, έγινε αναφορά στις σημαντικές διαφορές που παρατηρούνται σε ό,τι αφορά στις παροχές, με τους εργαζόμενους να αναφέρουν ότι λαμβάνουν κατά μ.ο. 4,7 παροχές, ενώ οι εργοδότες ότι προσφέρουν κατά μ.ο. 7,3 παροχές. Τέλος, η ομιλήτρια εστίασε στις πιο συνηθισμένες παροχές, στην αξιολόγηση των παροχών, αλλά και στους παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή του εργοδότη. «Σημαντική είναι η εσωτερική επικοινωνία και πώς εξηγούμε στον κόσμο κάποια αλλαγή που φέρνουμε μέσα στον οργανισμό» κατέληξε.

Επίκαιρες τάσεις που διαμορφώνουν την μελλοντική HR Agenda
Η Τεχνητή Νοημοσύνη, οι παροχές και  η ψηφιακή κάρτα εργασίας βρέθηκαν στο επίκεντρο του πάνελ που ακολούθησε και το οποίο συντόνισε ο Σωτήρης Σταματίου, Πρόεδρος Δ.Σ. ΣΔΑΔΕ. «Έχουμε να αντιμετωπίσουμε κάτι που νιώθουμε ότι είναι πολύ μεγαλύτερο από εμάς» ανέφερε ο Βασίλης Αδαμίδης, HR & Business Services Director, Nestle Greece/Cyprus/Albania, υπογραμμίζοντας ότι το HR πρέπει να είναι οδηγός σε αυτό τον τεράστιο μετασχηματισμό, ο οποίος αρχίζει και μιμείται την ανθρώπινη συμπεριφορά. «Χρειάζεται να δούμε σε ποιες περιοχές μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτό το εργαλείο που λέγεται ΑΙ και να κάνουμε πιο personalized αυτή τη διάδραση, δημιουργώντας νέες εμπειρίες στους ανθρώπους μας» εξήγησε και, παραθέτοντας ορισμένα παραδείγματα, έκλεισε τονίζοντας ότι η ενασχόληση με την AI κάνει τα στελέχη να αισθάνονται ότι «σπρώχνουν» τα όρια του HR λίγο μακρύτερα. Από την πλευρά της, η Μαριλένα Σουλογιάννη, HR Director, Edenred Greece εστίασε στο υβριδικό μοντέλο εργασίας και παραδέχεται ότι ακόμα αναζητάται ο σωστός τρόπος εφαρμογής του, ενώ επισήμανε ότι οι εργαζόμενοι «ζητούν ευελιξία στο πώς σχεδιάζουμε τις παροχές, τα μοντέλα αμοιβών και τα action plans». «Πιθανώς οι παροχές να είναι ένας ουσιαστικός τρόπος που δίνει μακροχρόνια αξία, πόσο μάλλον όταν προσαρμόζεται στις ιδιαίτερες ανάγκες των εργαζομένων» κατέληξε. Στις προκλήσεις που έφερε η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας αναφέρθηκε η Δήμητρα Δασκαλάκη, Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης & Επικοινωνίας, Metro AEBE. Όπως υποστήριξε, «δεν υπήρχε μεγάλο περιθώριο προετοιμασίας αναφορικά με την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας», ενώ επισήμανε το πρόβλημα που ανέκυψε σε σχέση με την φυσική παρουσία των ατόμων. Αφού μετέφερε την εμπειρία της σχετικά με τους εντατικούς ελέγχους, σημειώνοντας ότι οι κατά τόπους επιθεωρήσεις δεν είναι ευθυγραμμισμένες και λειτουργούν κατά το δοκούν, εστίασε στα αυστηρά πρόστιμα και αποκάλυψε ότι, σε συζήτησή της με τον Άδωνι Γεωργιάδη, ο Υπουργός επισήμανε ότι το πρόστιμο που επιβαλλόταν στις επιχειρήσεις αν κάποιος εργαζόμενος ξέχναγε να χτυπήσει την κάρτα του, υπάρχει η σκέψη να επιβάλλεται πλέον στον ίδιο τον εργαζόμενο, αλλά θα είναι η τελευταία λύση.

«Παρόλα αυτά, πρόκειται για ένα μέτρο που θα μπορούσε να έχει θετικά αποτελέσματα. Πρέπει να δούμε πώς μπορεί να εφαρμοστεί για το καλό όλων και ως ευκαιρία για μία πιο δίκαιη μεταχείριση των ωραρίων των εργαζομένων» σημείωσε χαρακτηριστικά και έκλεισε κάνοντας αναφορά στο νέο νομοσχέδιο που προβλέπει κάποιους νέους όρους που βοηθούν στη διαχείριση της ψηφιακής κάρτας.