Πολλές έρευνες αναφέρουν ότι ένα εργασιακό περιβάλλον ανοιχτής διάταξης ενισχύει την ομαδική εργασία, τη συντροφικότητα και την ανταλλαγή ιδεών και πληροφοριών. Πόσες φορές, ωστόσο, ένας τέτοιος εργασιακός χώρος μπορεί να καταλήξει σε εφιάλτη, ειδικά όταν καλούμαστε να παράγουμε έργο που απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή; Mε ποίον τρόπο μπορούμε να διασφαλίσουμε την απαραίτητη ησυχία;

Τα οφέλη και οι αδυναμίες που εντοπίζονται σε ένα open space εργασιακό περιβάλλον αποτελούν συχνά θέμα συζήτησης στις επιχειρήσεις καθώς η παραγωγικότητα των στελεχών φαίνεται να επηρεάζεται άμεσα από αυτό. Από τη μια πλευρά, το flow της πληροφορίας, το αίσθημα της ομάδας και του ανήκειν καθώς και η καινοτομία είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που ενισχύονται σημαντικά σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Στον αντίποδα, κάποιος συναντά επιχειρήματα όπως ότι η διάδραση που επιτρέπεται στην περίπτωση διάταξης ανοιχτών χώρων μπορεί να αποσπά σε επικίνδυνο βαθμό την προσοχή των εργαζομένων ειδικά όταν εκείνοι καλούνται να πραγματοποιήσουν μια σημαντική εργασία.

ΕΣΤΙΑΣΤΕ ΣΤΑ ΘΕΤΙΚΑ
Καθώς οι περισσότερες επιχειρήσεις προχωρούν στην επιλογή του open space περιβάλλοντος, οι ομάδες και τα στελέχη καλούνται να διαμορφώσουν έναν οδηγό «επιβίωσης», διαφυλάσσοντας ταυτόχρονα την ομαδική εργασία και την απομόνωση που σε κάποιες περιπτώσεις απαιτείται. Μερικές συμβουλές γύρω από τη δημιουργία του συγκεκριμένου οδηγού μπορεί να είναι και οι ακόλουθες:

    Ευθυγραμμίστε τις προσδοκίες

Αρκετές φορές κάποιος συνάδελφος ή μέλος της ομάδας στην οποία ανήκουμε μιλάει στο τηλέφωνό του τόσο δυνατά ώστε να μας αποσπά από τη δική μας εργασία. Αντί να αφήνουμε το φαινόμενο αυτό να λαμβάνει χώρα, μπορούμε να απευθυνθούμε αρχικά στον manager της ομάδας και να συζητηθεί ο τρόπος που μπορούμε να συνεργαζόμαστε σεβόμενοι τις ανάγκες του κάθε στελέχους. Η λειτουργία της ομάδας σε ένα συμφωνημένο πλαίσιο το οποίο όλοι κατανοούν και συνυπογράφουν, θα απέτρεπε τέτοια φαινόμενα, τουλάχιστον στο μέτρο του δυνατού. Αν, ωστόσο, είστε εσείς για παράδειγμα αυτός/αυτή που συνηθίζει να μιλάει δυνατά στο τηλέφωνο, μπορείτε να ζητήσετε από κάποιον συνάδελφό σας να σας ενημερώνει όταν αυτό συμβαίνει ώστε να το αποφεύγετε.

    Επενδύστε σε εξοπλισμό

Δεν είναι λίγες οι φορές που εργαζόμενοι σε ανοιχτούς χώρους εργασίας βρίσκουν διάφορους τρόπους απομόνωσής τους χωρίς απαραίτητα να μετακινηθούν σε κάποιον άλλο χώρο. Για παράδειγμα, η χρήση ακουστικών μπορεί να χρησιμεύσει και μάλιστα με διττό τρόπο. Αρχικά, συμβάλει στην απομόνωση του εργαζόμενου και στην αυτοσυγκέντρωσή του εφόσον η εργασία του το απαιτεί, και από την άλλη πλευρά μπορεί να λειτουργήσει ως φωτεινή ένδειξη για τους συναδέλφους του ώστε να μην τον διακόψουν -εκτός κι αν είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό. Βέβαια, η χρήση ακουστικών προτείνεται να μην είναι συνεχής καθώς σε αυτή την περίπτωση η αποκοπή από όλη την υπόλοιπη ομάδα με την οποία συνεργάζεται κάποιος, θα είναι αναπόφευκτη και συνήθως μη αναστρέψιμη.

    Ειδικοί χώροι

Κάθε εργαζόμενος χρειάζεται κάποια στιγμή να σκεφτεί ή να γράψει χωρίς κάποιος να τον διακόψει. Για τον λόγο αυτό, ακόμη και εταιρείες που εμφανίζονται ως «φανατικοί υποστηρικτές» του open space environment έχουν φροντίσει να διαθέτουν και χώρους στους οποίους οι εργαζόμενοι μπορούν να μετακινηθούν μακριά από τη φασαρία και τους πιο έντονους ρυθμούς της ομάδας. Σε περίπτωση που η εργασία σας, λοιπόν, απαιτεί ησυχία, μπορείτε να επισκεφτείτε τους χώρους αυτούς και να αξιοποιήσετε την απομόνωση που σας προσφέρουν.

    Αλλάξτε περιβάλλον

Αν η αυτοσυγκέντρωση στο εργασιακό σας περιβάλλον αποδεικνύεται παζλ για δυνατούς λύτες, μπορείτε να ζητήσετε συγκεκριμένη άδεια ώστε να εργαστείτε από κάποιον άλλο χώρο (το σπίτι σας, τη βιβλιοθήκη του δήμου σας κ.ά.). Καλό θα ήταν ωστόσο πριν καταφύγετε σε αυτήν τη λύση, να ενημερώσετε ακριβώς τον υπεύθυνο της ομάδας σας για ποιους λόγους το ζητάτε αυτό και τι θέλετε να επιτύχετε.

    Ζητήστε άλλο γραφείο

Υπάρχουν φορές που το πρόβλημά δεν προκύπτει από τη διάταξη ανοιχτών χώρων, αλλά από τον ομιλητικό και θορυβώδη συνάδελφό μας. Σε αυτή την περίπτωση ίσως είναι προτιμότερο να ζητήσετε από τον manager σας να αλλάξετε γραφείο, χωρίς ωστόσο να παραπονεθείτε για τον συνάδελφό σας. Αντιθέτως, μπορείτε να εστιάσετε στους λόγους για τους οποίους μπορείτε να είστε πιο παραγωγικοί σε έναν άλλο χώρο