Στα τέλη του 2019 ανακοινώθηκε μία από τις σημαντικότερες επιχειρηματικές συμφωνίες των τελευταίων δεκαετιών στη χώρα μας, αυτή της ενοποίησης της Media Markt με την Public, σε μία κοινή εταιρεία (PMM), και με διατήρηση των δύο πανίσχυρων brands. Οι προκλήσεις ενός τέτοιου εγχειρήματος ήταν σημαντικές και η αλήθεια είναι πως η ένωση δύο τέτοιων δυνάμεων, τόσο σε επίπεδο φυσικών καταστημάτων, όσο και σε επίπεδο e-Commerce και φυσικά operations, logistics και διοίκησης, κάθε άλλο παρά απλή μπορεί να χαρακτηριστεί. Παρ’ όλα αυτά, ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ, αφού η προετοιμασία που είχε προηγηθεί άφηνε πολύ μικρά περιθώρια για λάθη και καθυστερήσεις. Ήδη λοιπόν, το νέο σχήμα είναι πλήρως λειτουργικό, και μάλιστα βρίσκεται σε εφαρμογή το πλάνο της επόμενης μέρας, με τα πρώτα «κοινά» hyper-καταστήματα (στα οποία στεγάζονται και τα δύο brands) να είναι γεγονός σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και με ένα επιθετικό πλάνο επενδύσεων στους τομείς των logistics, του last mile αλλά και στο ανθρώπινο δυναμικό να υλοποιείται με ταχύτατους ρυθμούς.
ΜΙΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΟΡΟΣΗΜΟ
Η συμφωνία με τη MediaMarkt ήταν το αποτέλεσμα μιας προσεκτικά σχεδιασμένης αναπτυξιακής στρατηγικής. Είναι πρακτικά η απάντηση στον μετασχηματισμό του retail που πραγματοποιείται σε παγκόσμιο επίπεδο, και προσφέρει πολλαπλή αξία –πολύ μεγαλύτερη από το άθροισμα των αξιών των δύο εταιρειών– σε όλους τους εμπλεκόμενους: Στους προμηθευτές, στους συνεργάτες και φυσικά στους πελάτες των δύο οργανισμών. Η συμφωνία-ορόσημο δημιουργεί τον μεγαλύτερο omnichannel retailer στην Ελλάδα και στην Κύπρο, παρέχοντας ένα τεράστιο portfolio προϊόντων και υπηρεσιών, τόσο στους καταναλωτές, όσο και στις επιχειρήσεις, ενώ ταυτόχρονα συνοδεύεται από μία σειρά πλεονεκτημάτων προς τους τελικούς πελάτες, όπως καλύτερες τιμές, περισσότερα σημεία εξυπηρέτησης, τα μεγαλύτερα e-Commerce sites, νέες υπηρεσίες κ.ά. Αξίζει να σημειώσουμε ότι αυτή η τόσο επιτυχημένη συνένωση, σε λειτουργικό επίπεδο, έπρεπε να ολοκληρωθεί εν μέσω πανδημίας (αλλά και καραντίνας). Παρ’ όλα αυτά, η διαδικασία ολοκληρώθηκε ομαλά, χωρίς καθυστερήσεις και προβλήματα, αποδεικνύοντας στην πράξη την αξία της σωστής προετοιμασίας αλλά και της τεχνολογικής ανωτερότητας της PMM.
#1 E-COMMERCE RETAILER ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ήδη, πολύ πριν τη συγχώνευση, η Public αποτελούσε τον μεγαλύτερο e-Commerce retailer της ελληνικής αγοράς, με αποτέλεσμα το νέο σχήμα να δημιουργήσει έναν πανίσχυρο on-line οργανισμό. Αυτή η διαφορά, όμως, δεν είναι μόνο εμπορική. Είναι αφενός τεχνολογική, αφετέρου -και αυτό είναι ίσως το σημαντικότερο- διαφορά φιλοσοφίας. Όταν ήδη από το 2019 (προ υγειονομικής κρίσης), το 21% των πωλήσεων μίας εταιρείας, προέρχεται από το e-Commerce, εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος ότι το βλέμμα είναι στο μέλλον. Η PMM συνδυάζει τρία e-Commerce sites σε Ελλάδα και Κύπρο, αλλά και το πρώτο και μεγαλύτερο marketplace στην Ελλάδα, το οποίο έχει εκτινάξει το διαθέσιμο portfolio κατά εκατοντάδες χιλιάδες νέους κωδικούς, ενώ ήδη μετράει σχεδόν 1.500 συνεργάτες οι οποίοι διαθέτουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μέσω της προηγμένης e-Commerce πλατφόρμας του.
Στόχος είναι ο αριθμός των συνεργαζόμενων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που συμμετέχουν στο marketplace να φτάσει τους 2.500. Αξίζει να σημειωθεί επίσης, πως η πρωτοβουλία του Marketplace, αποτελεί και μία εξαιρετική προσπάθεια έμπρακτης βοήθειας προς τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αφού τους δίνει τη δυνατότητα να στραφούν σε ένα τεράστιο αγοραστικό κοινό (πάνω από 65 εκατ. επισκέπτες ανά έτος) και να μετασχηματίσουν ψηφιακά τις επιχειρήσεις τους με σχεδόν μηδενικό κόπο.
Φυσικά, όλες αυτές οι καινοτομίες, αλλά και η ενοποίηση της αγοραστικής εμπειρίας μέσα από οποιοδήποτε αγοραστικό κανάλι, έχουν οδηγήσει σε μία σειρά επενδύσεων σε επίπεδο τεχνολογίας και logistics, με αποτέλεσμα τα νέα συστήματα supply chain να κινούνται στους ρυθμούς που η ίδια η PMM υπαγορεύει. Με αυτόν τον τρόπο παρέχει σε κάθε πελάτη, ακριβή και συνεκτική πληροφόρηση γύρω από κάθε προϊόν αλλά και από κάθε παραγγελία. Συνολικά, οι προγραμματισμένες επενδύσεις της PMM σε τεχνολογία, logistics κ.λπ., για την επόμενη διετία, φτάνουν τα 26 εκατ. Ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι ο καταναλωτής μπορεί πλέον σε ένα one stop shop προορισμό να απολαμβάνει περισσότερα από 2 εκατ. προϊόντα, με απόλυτη ασφάλεια συναλλαγών και άμεση παράδοση.
ΝΕΑ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ
Μία σύγχρονη επιχείρηση που αποτελεί leader στον χώρο της όπως η PMM, δεν θα μπορούσε παρά να διαθέτει και σύγχρονη οργανωτική δομή. Αυτή η δομή είναι πλέον γεγονός και έρχεται να υποστηρίξει όλες τις αλλαγές και τις καινοτομίες που προαναφέρθηκαν, σε συνδυασμό με τους στόχους και τη στρατηγική που εκτελείται. Έτσι λοιπόν, και σε χρόνο-ρεκόρ, η εταιρεία άλλαξε την οργανωτική της δομή δημιουργώντας τις εξής δύο ισχυρές διευθύνσεις: eCommerce Business Unit και Retail Business Unit.
Η διεύθυνση Retail Business Unit υπό την καθοδήγηση του Γιάννη Σίμου έχει στην ευθύνη της τα δίκτυα των καταστημάτων Public – Media Markt, τα οποία έχουν ήδη περάσει σε ένα νέο επίπεδο, δημιουργώντας την καλύτερη δυνατή εμπειρία αγοράς, ενώ ταυτόχρονα έχουν ενεργοποιήσει μία σειρά από συνέργειες προς όφελος του καταναλωτή.
Η διεύθυνση eCommerce & Marketplace από την καθοδήγησή του νεοαφιχθέντα από την Ολλανδία Antoine Brouwer, αναδεικνύεται σε στρατηγική προτεραιότητα της διοίκησης για την επόμενη μέρα και στελεχώνεται με επαγγελματίες από τη διεθνή και εγχώρια αγορά, με τεράστια εμπειρία σε αντίστοιχα έργα. Έτσι, θα συνεισφέρουν αποτελεσματικά με την τεχνογνωσία και τα best practices που έχουν αναπτύξει από ανεπτυγμένες αγορές σε διάφορους τομείς, όπως το ηλεκτρονικό εμπόριο, τα ηλεκτρονικά marketplaces, το buying experience, η ασφάλεια κ.ά.
Η ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ «DNA ΜΑΣ»
Στην πραγματικότητα, η επιτυχία της PMM και η πρωτοποριακή στρατηγική που ακολουθεί σε όλα τα επίπεδα δεν είναι τίποτε άλλο, παρά το αποτέλεσμα της καινοτομίας που «τρέχει στο αίμα της». Η εταιρεία δίνει τόσο μεγάλη έμφαση στην έννοια του «innovation», που την έχει καταστήσει τμήμα της καθημερινότητάς του οργανισμού. Έτσι. έχει προκύψει και μία εσωτερική «πλατφόρμα διαχείρισης ιδεών» όπου όλοι μπορούν να υποβάλλουν τις προτάσεις και τις ιδέες τους. Ένα σετ από εργαλεία και τεχνολογίες, που επιτρέπει στην PMM να συγκεντρώνει, να συζητάει και να ενισχύει τις ιδέες αυτές, οι οποίες βρίσκουν εφαρμογή σε κάθε πτυχή της δραστηριότητάς της. Για την PMM είναι σαφές ότι η «φύση» αλλά πιθανότατα και η ίδια η ουσία της δουλειάς του retail, θα αλλάξει μέσω της αυξανόμενης χρήσης της τεχνολογίας.
Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, παρακολουθεί τις δεξιότητες που βρίσκονται σήμερα σε ζήτηση και αναλύει αυτές που θα είναι απαραίτητες αύριο, δίνοντας στους εργαζόμενούς της τη δυνατότητα να εκπαιδευθούν και να εξελιχθούν. Αυτός είναι και ο λόγος -και αυτό είναι ένα μόνο παράδειγμα- που η PMM ήταν η πρώτη εταιρεία που επένδυσε σε κυριολεκτικά χιλιάδες online courses ήδη από το 2017 σε συνεργασία με το LinkedIn.
ΜΕ ΟΔΗΓΟ ΤΟ CUSTOMER-CENTRICITY
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της PMM, και πιθανότατα το σημαντικότερο διαφοροποιό στοιχείο, είναι η επικέντρωση που δείχνει στον πελάτη. Η PMM είναι ένας customer-centric οργανισμός που τοποθετεί τον πελάτη στο επίκεντρο κάθε του κίνησης. Δεν είναι τυχαίο ότι διεξάγονται customer surveys σε μόνιμη και διαρκή βάση, προκειμένου να γνωρίζει ο οργανισμός ποια είναι η ανάγκη του πελάτη και πώς μπορεί να την εξυπηρετήσει με τον καλύτερο τρόπο. Η PMM μπορεί πλέον να μελετά και να αντιλαμβάνεται πιο γρήγορα αλλά και σε μεγαλύτερο βάθος, τις ανάγκες και τις επιθυμίες των πελατών της, να παρέχει μία κορυφαία αλλά και ενοποιημένη εμπειρία shopping σε οποιοδήποτε σημείο (ψηφιακό ή φυσικό), και μάλιστα από οποιαδήποτε συσκευή και οποιαδήποτε στιγμή, λειτουργώντας προσωποποιημένα απέναντι σε κάθε πελάτη ξεχωριστά.
Κατερίνα Μαντζώρου, PMM
«Η αξία του συνόλου των δύο οργανισμών είναι μεγαλύτερη του αθροίσματος των μερών του»
Η Κατερίνα Μαντζώρου, HR Director της PMM, μας μιλά για το πώς έχει κινηθεί το τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού μετά την ενοποίηση των Public-Media Markt, δίνοντας έμφαση στην προσέλκυση νέων ταλέντων αλλά και στην εξέλιξη των υπάρχοντων, προκειμένου να εξυπηρετηθεί η νέα στρατηγική με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
HR Professional: Η συνένωση των δύο εταιρειών δημιούργησε τον 1ο Omnichannel retailer στην Ελλάδα. Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που κληθήκατε να αντιμετωπίσετε ως τμήμα HR και ποιο είναι το μυστικό της επιτυχία σας;
Κατερίνα Μαντζώρου: Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να σημειώσω πως η συγχώνευση της Public με τη Media Markt αποτελεί ένα πρωτόγνωρο εγχείρημα για τα ελληνικά δεδομένα και σίγουρα ένα από τα μεγαλύτερα case studies στον χώρο του retail, ακόμα και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Έχοντας αυτό στο μυαλό μου θα έλεγα ότι ο χαρακτηρισμός «πρόκληση», μπορεί και να υποτιμά το έργο που υλοποιήθηκε τους τελευταίους μήνες. Μην ξεχνάτε ότι έχουμε δημιουργήσει έναν οργανισμό με περισσότερους από 2.000 εργαζόμενους, με πολλαπλά σημεία παρουσίας (καταστήματα, κεντρικά γραφεία, αποθήκες κ.ά.), και κύκλο εργασιών πάνω από 460 εκατ. ευρώ ετησίως. Όλο αυτό το εγχείρημα υλοποιήθηκε με επιτυχία, χωρίς καθυστερήσεις και λάθη, αλλά ταυτόχρονα με απόλυτο σεβασμό προς όλους τους συναδέλφους και τις οικογένειές τους.
Παρόλα αυτά, αν θέλουμε να αναφερθούμε σε συγκεκριμένες προκλήσεις, θα έλεγα ότι η σημαντικότερη ήταν η δημιουργία κοινής κουλτούρας μεταξύ των δύο εταιρειών. Μην ξεχνάμε ότι στην περίπτωση της Public – MediaMarkt έχουμε το – όχι τόσο σύνηθες- φαινόμενο μια ελληνική επιχείρηση να αναλαμβάνει τα ηνία μιας πολυεθνικής. Μην ξεχνάτε ότι η MediaMarkt, η μεγαλύτερη αλυσίδα Consumer Electronics στην Ευρώπη, εμπιστεύτηκε στην ελληνική Public τη βιωσιμότητα των δραστηριοτήτων της στη χώρα. Συνεπώς, μιλάμε για δύο περιβάλλοντα αρκετά διαφορετικά μεταξύ τους σε επίπεδο συστημάτων, πολιτικών και διαδικασιών τα οποία έπρεπε να γεφυρωθούν με ταχύτητα προκειμένου να αποκτήσουμε κοινούς κώδικες.
Χαρακτηριστικά θα αναφέρω την ενοποίηση των συστημάτων μισθοδοσίας, η οποία ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία μόλις το 2ο μήνα μετά την ολοκλήρωση της συγχώνευσης. Βέβαια, στην προσπάθειά μας αυτή είχαμε έναν πολύ σημαντικό σύμμαχο. Το γεγονός ότι ως εταιρείες μοιραζόμαστε δύο βασικές αξίες: α. την πελατοκεντρική φιλοσοφία και β. τη βαθιά γνώση για το αντικείμενό μας.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι καταβλήθηκε πραγματικά μεγάλη προσπάθεια για την ενοποίηση των πολύπλευρων και πολυεπίπεδων συστημάτων μας, και έχουμε την τύχη να διαθέτουμε ένα εξαιρετικό τμήμα ΙΤ, το οποίο έδωσε τα διαπιστευτήριά του σε πολλούς τομείς. Αντίστοιχα συμβαίνει με τις πολιτικές και τις διαδικασίες μας. Και πάλι όμως, η σωστή προετοιμασία, η αναλυτική τεκμηρίωση και η άμεση υλοποίηση, συνέβαλαν στην ολοκλήρωση του project για χιλιάδες εργαζόμενους, με τον πιο ομαλό τρόπο.
HR P.: Στρατηγική Ανάπτυξης και Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού. Σε ποιες πρωτοβουλίες προχωρήσατε για να υποστηρίξετε όλη αυτή τη διαδικασία;
K.M.: Κάτι που οι περισσότεροι αναλυτές -και όχι μόνο- περιμένουν από μία τόσο μεγάλη ενοποίηση, είναι οι οικονομίες κλίμακος, που με τη σειρά τους οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε μειώσεις του ανθρώπινου δυναμικού. Στην περίπτωση της PMM, κάτι τέτοιο, όχι μόνο δεν συνέβη, αλλά όπως έχουμε αναφέρει από την πρώτη στιγμή, η αξία του συνόλου των δύο οργανισμών είναι μεγαλύτερη του αθροίσματος των μερών του. Με άλλα λόγια, 1 συν 1, δεν κάνει απλά 2, αλλά κάτι μεγαλύτερο ακόμα και από αυτό! Έτσι, όχι μόνο δεν πραγματοποιήθηκαν περικοπές, αλλά εντούτοις, προχωρήσαμε σε τεράστιες επενδύσεις, και στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού, με πάνω από 50 νέα ταλέντα να εντάσσονται στην ομάδα της PMM σε χρόνο ρεκόρ, ειδικά στον τομέα του eCommerce. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι όλα αυτά συνέβησαν εν μέσω πανδημίας, δηλαδή σε συνθήκες αβεβαιότητας και διαρκών αλλαγών, συμπεριλαμβανομένης της αλλαγής στην καταναλωτική συμπεριφορά, όχι μόνο των Ελλήνων, αλλά παγκοσμίως.
Αυτές οι αλλαγές υποστηρίχθηκαν και συνεχίζουν φυσικά να υποστηρίζονται από μία σειρά πρωτοβουλιών σε θέματα εκπαίδευσης, προγραμμάτων επαγγελματικής εξέλιξης και Ανάπτυξης, καθώς και σύνδεσης της αγοράς εργασίας με την εκπαιδευτική κοινότητα. Πιο συγκεκριμένα, σε συνεργασία με ελληνικά Πανεπιστήμια, ήδη υλοποιούμε το 1ο Internship PMM Program «We need your super talent», ενώ παράλληλα διαθέτουμε ένα μοναδικό πρόγραμμα εσωτερικής εκπαίδευσης σε καθημερινή βάση το οποίο περιλαμβάνει «εσωτερικούς champions» που βοηθούν με την εμπειρία, τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους κάθε νεοεισερχόμενο. Παράλληλα, στη λογική της συνεχούς εξέλιξης και ανάπτυξης των εργαζομένων μας, εντάξαμε ενιαία διαδικασία και συστήματα performance & talent management στοχεύοντας στην αναγνώριση και διάκριση των ταλέντων ανεξάρτητα από το brand από το οποίο προέρχονταν, με κοινά κριτήρια δυναμικής, αξιών, αποτελεσματικότητας και προοπτικής για την επόμενη ημέρα. Επιπλέον, προχωρήσαμε σε συνεργασία με το LinkedIn, προσφέροντας χιλιάδες online courses σε όλους τους ανθρώπους μας και μάλιστα σε πολλαπλούς τομείς (είτε σε technical skills, είτε σε soft skills). Ενώ η συγκεκριμένη εκπαίδευση υλοποιείται απομακρυσμένα μέσω e-Learning, μπορεί να πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε στιγμή, από οποιοδήποτε μέρος και από οποιαδήποτε συσκευή προσφέροντας την ευελιξία που απαιτούν οι συνθήκες του σήμερα. Επιπρόσθετα, μέσω του LinkedIn e-Learning και τη συνεργασία με πολλαπλούς προμηθευτές που κατέχουν ηγετική θέση σε παγκόσμιο επίπεδο (όπως η Microsoft, η Cisco, η HP, η Intel κ.ά.), πέρα από την εκπαίδευση, προσφέρουμε και τη δυνατότητα πιστοποίησης των δεξιοτήτων για όποιον ενδιαφέρεται.
HR P.: Η ενοποίηση της PMM συνέπεσε με πρωτόγνωρες στιγμές για όλους. Πώς αντιμετωπίσατε αυτές τις νέες συνθήκες;
K.M.: Η αλήθεια είναι πως κανείς δεν θα μπορούσε να είναι προετοιμασμένος για μία πανδημία, για γενικευμένο lockdown και όλες αυτές τις πρωτόγνωρες καταστάσεις που περάσαμε και που ελπίζω πως σύντομα θα αφήσουμε πίσω μας. Παρ’ όλα αυτά, η PMM είχε ένα τεράστιο πλεονέκτημα σε επίπεδο operations και κουλτούρας, το οποίο μας επέτρεψε να αντιδράσουμε άμεσα, αποφασιστικά, και κυρίως, αποτελεσματικά. Πρόκειται για έναν οργανισμό retail, ο οποίος είναι εξαιρετικά agile, έχει συνηθίσει να προσαρμόζεται σε νέα δεδομένα και το πράττει σε καθημερινή βάση εδώ και χρόνια. Έτσι, κατά τη διάρκεια του lockdown αλλάξαμε το μοντέλο λειτουργίας μας από omnichannel σε αμιγώς e-commerce, σε λιγότερο από 14
ημέρες. Για να έχετε εικόνα του όγκου κατά τη διάρκεια του lock-down οι παραγγελίες στα online καταστήματά μας (www.public.gr και
www.mediamarkt.gr) αυξήθηκαν κατά 9 φορές, ενώ συνολικά διακινήσαμε 750.000 προϊόντα.
Η τηλεργασία, η ψηφιακή επικοινωνία με κάθε πρόσφορο μέσο, τα μέτρα προστασίας για την προφύλαξη μας από τον covid-19 τόσο στα καταστήματα όσο και στα κεντρικά γραφεία, οι απομακρυσμένες συνεντεύξεις και πολλά ακόμη στοιχεία έγιναν κομμάτι της δουλειάς μας σε μία μέρα – κυριολεκτικά! Παράλληλα, όλοι αντιληφθήκαμε τη νέα κατάσταση και τη σοβαρότητά της, με αποτέλεσμα όλοι να βοηθάνε παντού.
Η σημασία αυτού του επιτεύγματος γίνεται ακόμα μεγαλύτερη εάν αναλογιστεί κανείς ότι πραγματοποιήθηκε λίγες μόλις ημέρες μετά την ανακοίνωση της συγχώνευσης των δύο εταιρειών, και φυσικά -μεταξύ άλλων- καταδεικνύει και την ευθυγράμμιση της κουλτούρας μας. Εδώ θα πρέπει να τονίσω, πως πέρα από τις αποφάσεις της διοίκησης αλλά τις πρωτοβουλίες που πήραμε ως Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικούτα πραγματικά συγχαρητήρια αξίζουν στους εργαζόμενους της PMM. Η βοήθειά τους ήταν καταλυτική αλλά και συγκινητική, ενώ ο βαθμός της αφοσίωσης και της προσπάθειάς τους αποδείχθηκε απαράμιλλος, δείχνοντας στην πράξη ότι τη διαφορά σε κάθε οργανισμό την κάνουν οι άνθρωποί του.
HR P.: Η κουλτούρα καινοτομίας βρίσκεται στον πυρήνα της στρατηγικής που η PMM ακολουθεί. Πώς κινηθήκατε σε αυτό το πλαίσιο προκειμένου να υπάρξει ευθυγράμμιση σε όλα τα επίπεδα;
K.M.: Θα έλεγα πως αυτή η κουλτούρα καινοτομίας, ήταν και ο καταλύτης σε κάθε μας κίνηση. Χάρη στην πολυετή μας εξοικείωση με μία κουλτούρα που αγκαλιάζει την αλλαγή, το διαφορετικό, τον πειραματισμό, την ακόμα και πρόωρη υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, έχουμε δημιουργήσει έναν οργανισμό που όχι μόνο δεν φοβάται να δοκιμάσει νέα πράγματα, αλλά όπως ανέφερα, τα αποζητά, ενίοτε τα δημιουργεί ώστε να διαφοροποιείται σε μόνιμη και διαρκή βάση. Για παράδειγμα, έχουμε δημιουργήσει ένα εσωτερικό σύστημα ιδεών και προτάσεων (Idea Management System), το οποίο βοηθά προς αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση. Κάθε μέλος της PMM μπορεί να καταχωρήσει την πρόταση ή την ιδέα του, η οποία εν συνεχεία αξιολογείται και προχωρά στη φάση της υλοποίησης.
Μέσω αυτής της στρατηγικής καινοτομίας, μόνο το 2020 περίπου 70 εργαζόμενοι από τα καταστήματά μας, έχουν μετακινηθεί σε θέσεις-κλειδιά στα κεντρικά μας γραφεία, αφού πιστεύουμε ακράδαντα σε δύο βασικές αρχές:
1. Αυτός που καταλαβαίνει καλύτερα από όλους μας τον πελάτη, είναι αυτός που έρχεται σε άμεση επαφή μαζί του.
2. Η αρχή της εσωτερικής εξέλιξης είναι συνταγή επιτυχίας για έναν οργανισμό που έχει στόχο την ανάπτυξη και τη δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης με το ανθρώπινο δυναμικό.
HR P.: Η χρονιά αυτή κλείνει και σας βρίσκει στα νέα σας γραφεία. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτό. Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το νέο έτος;
K.M.: Τα νέα μας γραφεία είναι επίσης αποτέλεσμα της προτεραιότητας που δίνουμε στο ανθρώπινο κεφάλαιο της εταιρείας. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα αναβαθμισμένο περιβάλλον εργασίας, εξαιρετικά υψηλού επιπέδου, το οποίο υποστηρίζεται από τις πλέον σύγχρονες ψηφιακές και τεχνολογικές υποδομές. Όλη η κατασκευή του κτιρίου των νέων κεντρικών μας γραφείων (Terra Nord) βασίζεται στη φιλοσοφία της βιωσιμότητας στοχεύοντας στη δημιουργία ενός εργασιακού χώρου που θα είναι φιλικός, όχι μόνο προς τους εργαζόμενους, αλλά και προς το περιβάλλον. Υπό αυτό το πρίσμα, αποφασίστηκε η δημιουργία των νέων εγκαταστάσεων, με την ελάχιστη δυνατή περιβαλλοντική επιβάρυνση. H παρουσία του πράσινου (φυσικού και τεχνητού) εντός και εκτός του κτιρίου είναι έντονη, γίνεται εκτενής χρήση φυσικού αερίου, ενώ υπάρχει βιολογικός καθαρισμός τρίτου επιπέδου για το νερό.
Τα νέα γραφεία προάγουν τη συνεργασία, διατηρώντας τη λειτουργικότητα για κάθε έναν από εμάς ξεχωριστά, ενώ βασίζονται στη λογική του open space. Παράλληλα, διαθέτουν 23 meeting rooms αλλά και μεγαλύτερους χώρους συναντήσεων (5 conference rooms), καθώς και meeting booths όπου κάποιος μπορεί να απομονωθεί και να ηρεμήσει ή να έχει μία κατ’ ιδίαν συζήτηση. Ιδιαίτερη σημασία έχει δοθεί σε θέματα ηχομόνωσης αλλά και φωτισμού με 3.333 φωτιστικά σώματα, ενώ κάθε γωνιά έχει προσεχθεί όπως στο σπίτι μας, μέσα από ατελείωτες ώρες έρευνας και σχεδιασμού, που διήρκησαν 2 χρόνια!
Γενικά, είμαστε εξαιρετικά περήφανοι και ευτυχείς, αφού το «Terra Nord» είναι ένα ξεχωριστό «σπίτι» για όλους μας, το οποίο σέβεται το περιβάλλον, διαθέτει φορτιστές για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, θέσεις για ποδήλατα, εστιατόρια πρωτοποριακής λογικής, ειδικά μέτρα κατά του Covid-19 και πολλές ακόμη καινοτομίες που δύσκολα συναντά κάποιος σε έναν εργασιακό χώρο. Στόχος μας είναι η ικανοποίηση των ανθρώπων μας και η δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα προάγει τη δημιουργικότητα και την καινοτομία, θα βοηθά στην αντιμετώπιση του στρες και της πίεσης, και παράλληλα θα είναι ασφαλές και οικολογικά προηγμένο.
Πιστεύω και ελπίζω πως η νέα χρονιά θα είναι σημαντικά καλύτερη για την ανθρωπότητα στο σύνολό της. Σαν PMM έχουμε λάβει όλα τα μέτρα για να είμαστε έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο, ενώ στόχος είναι να συνεχίσουμε την υλοποίηση του επενδυτικού μας πλάνου, το οποίο αφορά τόσο σε υλικοτεχνικές υποδομές, όσο και σε logistics αλλά φυσικά και σε ανθρώπινο δυναμικό. Άλλωστε, αυτό το πλάνο δεν διακόπηκε, ακόμα και εν μέσω πανδημίας, αποδεικνύοντας τη σημασία που έχει η οργάνωση και η πληρότητα ενός οράματος.
Επιμέλεια: Νάνσυ Βλαχάκη