Η εξ αποστάσεως εργασία βρίσκεται πλέον στο κέντρο των συζητήσεων του επιχειρηματικού κόσμου, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, με το μεγαλύτερο ερώτημα να είναι το αν ήρθε για να μείνει. Ποιες είναι οι προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν και ποια είναι τα βήματα προς την επιτυχία;

Η πανδημία του κορωνοϊού δημιούργησε νέες προκλήσεις και οδήγησε τις επιχειρήσεις στο να υιοθετήσουν, πολλές φορές και εν μία νυκτί, την σχεδόν καθολική εξ αποστάσεως εργασία. Εντούτοις, η τηλεργασία δεν είναι κάτι το καινούργιο, απλώς εφαρμοζόταν από έναν μικρό αριθμό εργαζομένων και εταιρειών. Η μεγάλη αλλαγή, δηλαδή, που έχει επιτελεστεί με την εμφάνιση του Covid-19 έγκειται στο ότι οι συνθήκες που δημιουργήθηκαν μετέτρεψαν την τηλεργασία σε νέα νόρμα. Το γεγονός αυτό, όμως, έχει σαν αποτέλεσμα να ανοίξει η συζήτηση για το τι ακριβώς εννοούμε με τον όρο αυτόν, αν αποτελεί το μέλλον της εργασίας και τι είναι σε θέση να κάνουν οι οργανισμοί και οι managers.

Σε πολλές περιπτώσεις, η εργασία από το σπίτι συγχέεται ή/και χρησιμοποιείται ως συνώνυμη της εξ αποστάσεως εργασίας, κάτι που δεν ανταποκρίνεται τελείως στην πραγματικότητα, αφού η τηλεργασία σαφέστατα αναφέρεται σε κάτι ευρύτερο. Ενώ, λοιπόν, ορισμένοι άνθρωποι μπορεί πράγματι να εργάζονται από την κουζίνα ή το σαλόνι του σπιτιού τους, άλλοι είναι πιθανόν να το πράττουν σε καφετέριες, σε βιβλιοθήκες, ακόμα και σε έναν χώρο μαζί με κάποιους άλλους συναδέλφους τους.

Αντίστοιχα, για ορισμένους εργαζόμενους της πρώτης γραμμής, όπως για παράδειγμα οι πωλητές, η τηλεργασία σημαίνει χρήση του κινητού τους τηλεφώνου είτε καθοδόν είτε και σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, ενώ άλλα άτομα ίσως απλά να αξιοποιούν στοιχεία της εξ αποστάσεως εργασίας στο γραφείο τους, όπως είναι τα video conferences. Τα παραπάνω, βέβαια, έβρισκαν εφαρμογή στην προ-κορωνοϊού εποχή, καθώς οι συνθήκες που επικρατούν, σε συνδυασμό με τις πολιτικές των κυβερνήσεων και των οργανισμών για τη λήψη μέτρων κατά της εξάπλωσης του Covid-19, απαιτούν την κοινωνική απόσταση, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να απασχολούνται πλέον πραγματικά από το σπίτι τους, όταν η φύση της εργασίας το επιτρέπει.

Η ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑ ΗΡΘΕ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ;
Ένα εύλογο ερώτημα που δημιουργείται είναι το αν θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι η εξ αποστάσεως εργασία είναι το μέλλον της απασχόλησης. Με απλά λόγια, υπάρχει περίπτωση οι εργαζόμενοι, παρότι δεν θα είναι αναγκασμένοι, να επιλέξουν την τηλεργασία;

Σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα της Pulse RC με δείγμα άνω των 2000 ατόμων, που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της Socialdoo στα τέλη Οκτωβρίου του 2020, το 41% των ερωτηθέντων εξήγησε ότι η τηλεργασία μπορεί να υποκαταστήσει την εργασία στο γραφείο σε «μέτριο βαθμό», το 34% σε «μεγάλο/μέγιστο βαθμό» και το 24% σε «μικρό βαθμό έως καθόλου», με το 80% των οικονομικά ενεργών συμμετεχόντων να δηλώνει ότι η φυσική παρουσία έχει πλεονεκτήματα τόσο για τον εργαζόμενο όσο και για την εταιρεία και το 70% των συμμετεχόντων να θεωρεί πιο παραγωγική την εργασία στο γραφείο. Επιπλέον, το 79% τονίζει ότι η εργασία στο γραφείο θα βοηθούσε περισσότερο στη συνεργασία με τους συναδέλφους/συνεργάτες, το 73% ότι βοηθά καλύτερα την προσέγγιση των στόχων και του οράματος της επιχείρησης, ενώ το 68% αναφέρει μεγαλύτερο ενδιαφέρον όταν εργάζεται στο γραφείο και το 68% ότι νιώθει μεγαλύτερη σιγουριά και ασφάλεια για την εργασία του. Τέλος, στην ερώτηση για το ποιος τύπος εργασίας θα βοηθούσε περισσότερο στις σχέσεις με τα μέλη της οικογένειας, το 47% απάντησε την εργασία από το γραφείο και το 38% την εξ αποστάσεως εργασία, ενώ παρατηρείται σχεδόν ισορροπία στο ερώτημα για το ποιος τύπος είναι πιο αποδοτικός οικονομικά, με το 40% να σημειώνει την εργασία στο γραφείο και το 42% την εργασία από το σπίτι.
Από την άλλη πλευρά, πρόσφατη έρευνα της Gartner αναφέρει πως το 90% των ηγετών του HR που ρωτήθηκαν, εξηγεί ότι οι οργανισμοί σχεδιάζουν να επιτρέπουν στους εργαζομένους τους να εργάζονται εξ αποστάσεως, ακόμα και μετά τον μαζικό εμβολιασμό, με το 65% να συνεχίζει να παρέχει ευελιξία. Επιπλέον, η Kaspersky, σε μια νέα παγκόσμια έρευνά της, ανακάλυψε ορισμένες «ένοχες απολαύσεις» των ανθρώπων που εργάζονται από το σπίτι κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Συγκεκριμένα, το 11% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι του άρεσε να εργάζεται γυμνό, το 36% ότι απολαμβάνει την ευκαιρία για σύντομο ύπνο, το 23% το binge-watching σειρών στο Netflix εν ώρα εργασίας και το 27% την εργασία έξω στον κήπο ή σε μπαλκόνι. Επιπλέον, η πλειονότητα των ερωτηθέντων ωφελήθηκε από την εργασία με άνετα ρούχα, με το 48% να αναφέρει ότι συνήθισε αυτόν τον τρόπο ζωής και πως θα ήθελε να αποτελέσει τον κανόνα στο μέλλον, ενώ το γεγονός ότι αποχαιρέτισαν τις μεγάλες μετακινήσεις, έκανε τους εργαζομένους πιο ευτυχισμένους καθώς μπορούσαν να ξυπνήσουν πέντε λεπτά πριν ξεκινήσει η δουλειά. Τέλος, το 18% επισήμανε τον περισσότερο χρόνο για βιντεοπαιχνίδια, το 16% τα γεύματα σε πακέτο και το 8% το λιγότερο ντους.
Φαίνεται, λοιπόν, πως, η πανδημία όχι απλά επίσπευσε τη στροφή προς την υιοθέτηση της τηλεργασίας, αλλά συνέβαλε αφενός στο να την ανακαλύψουν και να την συνηθίσουν οι εργαζόμενοι και αφετέρου στο να την δοκιμάσουν σε μεγαλύτερη κλίμακα οι επιχειρήσεις για να δουν με ποιόν τρόπο μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες τους. Έτσι, το πιθανότερο σενάριο είναι ότι και μετά το πέρας της πανδημίας, η εξ αποστάσεως εργασία θα συνεχίσει να εφαρμόζεται, τουλάχιστον για έναν σημαντικό αριθμό εργαζομένων.

ΟΙ ΔΥΟ ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ
Αναφορικά, λοιπόν, με την επόμενη μέρα, οι εταιρείες οφείλουν να είναι προετοιμασμένες, αν όχι για την καθολική εφαρμογή, τουλάχιστον για τον αυξημένο αριθμό των εργαζομένων που θα επιλέξουν να εργάζονται εξ αποστάσεως. Εξάλλου, δεν είναι καθόλου απίθανο η σωστή και αποτελεσματική εφαρμογή της τηλεργασίας να αποτελέσει και ένα ισχυρό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού στον συνεχιζόμενο «πόλεμο των ταλέντων», καθώς πολλοί εργαζόμενοι, έχοντας βιώσει τα οφέλη, θα θέτουν ως προϋπόθεση την τηλεργασία, προκειμένου να ενταχθούν στο δυναμικό μιας επιχείρησης. Ως εκ τούτου, η επιλογή μιας εταιρείας να επενδύσει σε ένα εργασιακό περιβάλλον που θα επιτρέπει την τηλεργασία συνοδεύεται από μια σειρά από οφέλη, με πρώτο, όπως ήδη αναφέρθηκε τη ευκολότερη προσέγγιση των ταλέντων. Επίσης, με τον τρόπο αυτόν, οι οργανισμοί είναι σε θέση να διευρύνουν τη δεξαμενή των ταλέντων τους, αίροντας τον όποιον γεωγραφικό περιορισμό μπορεί να υπήρχε, ενώ με την εξ αποστάσεως εργασία μπορεί, σε πολύ μεγάλο βαθμό, να διασφαλιστεί η επιχειρηματική συνέχεια, καθώς πιθανά έκτακτα γεγονότα θα μπορούν να αντιμετωπιστούν αμεσότερα. Παράλληλα, η τηλεργασία συμβάλλει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των επιχειρήσεων και, σε πολύ μεγάλο βαθμό, μειώνει τα κόστη από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων, τις μετακινήσεις κ.ά.

Παρόλα αυτά, υπάρχει σαφέστατα και η άλλη όψη του νομίσματος, με τις επιχειρήσεις να οφείλουν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις προκλήσεις που ανακύπτουν, αφού πρώτα τις κατανοήσουν στη βάση τους.

Δύο από τις βασικότερες αυτές προκλήσεις εντοπίζονται:
Στην επικοινωνία: Το γεγονός ότι τα άτομα μπορεί να εργάζονται ακόμα και από διαφορετικές πόλεις -πωλώ δε μάλλον από διαφορετικές χώρες- κάνει την επικοινωνία ακόμα πιο δύσκολη, καθώς δεν υπάρχει η δυνατότητα για πρόσωπο με πρόσωπο συζητήσεις, ενώ πολλές φορές τα άτομα μπορεί να αισθανθούν αποκομμένα ή/ και μοναξιά. Σύμφωνα με έρευνα της Sinequa, οι εργαζόμενοι σε μεγάλες εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου ψάχνουν για πληροφορίες 8 φορές την ημέρα, ξοδεύοντας πάνω από 5 λεπτά για την κάθε έρευνά τους, με αποτέλεσμα να ξοδεύονται κατά μέσο όρο 44 λεπτά ημερησίως ανά εργαζόμενο.

Ειδικότερα, βάσει της εν λόγω έρευνας, το 68% των εργαζομένων δυσκολεύεται να βρει πληροφορίες όταν κάποιο μέλος της ομάδας του απουσιάζει σε διακοπές και, παρόλο που το 40% των ατόμων εξηγεί ότι είναι πιο παραγωγικό όταν εργάζεται από το σπίτι, το 59% των εργαζομένων πιστεύει ότι θα ήταν περισσότερο αποδοτικό αν είχε καλύτερη πρόσβαση στις διάφορες πληροφορίες. Τέλος, το 61% των συμμετεχόντων τονίζει ότι το να βρει τις κατάλληλες πληροφορίες είναι πιο δύσκολο όταν εργάζεται εξ αποστάσεως, παραθέτοντας ως λόγους την πιο αργή ταχύτητα των συστημάτων (25%), το διαμοιρασμό των πληροφοριών σε διάφορες τοποθεσίες (24%) και το ότι δεν μπορεί να ρωτήσει τους συναδέλφους (24%). Όπως, λοιπόν, γίνεται εύκολα αντιληπτό, η εν λόγω πρόκληση είναι σημαντική, αφού σχετίζεται άμεσα με την απόδοση των ατόμων, άρα και την παραγωγικότητα της επιχείρησης.

Στην έλλειψη των ορίων: Δεν είναι λίγα τα άτομα που επιλέγουν την εργασία από το σπίτι, προκειμένου να περνούν περισσότερο χρόνο με την οικογένειά τους, ακόμα και να έχουν λίγη περισσότερη ώρα για τα χόμπι τους. Εντούτοις, η έλλειψη ενός διακριτού ορίου μεταξύ εργασιακής και προσωπικής ζωής μπορεί να οδηγήσει αφενός σε μια σειρά αντιπερισπασμών, όπως η πραγματοποίηση μιας δουλειάς του νοικοκυριού ή το αίτημα ενός παιδιού, και αφετέρου στη δυσκολία του εργαζομένου να «αποσυνδεθεί» από τις εργασιακές του υποχρεώσεις. Όπως, μάλιστα, καταδεικνύει μια νέα έρευνα της Wright Hassall LLP, με δείγμα 2.002 εργαζόμενους από το Ηνωμένο Βασίλειο, οι τελευταίοι εργάζονται, κατά μέσο όρο, 9 ή και περισσότερες ώρες επιπλέον του ωραρίου τους την εβδομάδα. Επίσης, το 34% δυσκολεύεται να απεμπλακεί από την εργασία του, γεγονός που υποδηλώνει τα ασαφή όρια μεταξύ προσωπικής και εργασιακής ζωής, και το 29% εξηγεί ότι οι έξτρα ώρες οφείλονται στο ότι αισθάνεται λιγότερη εργασιακή ασφάλεια, με αποτέλεσμα να νιώθει περισσότερη πίεση για να αποδώσει. Αναφορικά με τις συνέπειες του φαινομένου αυτού, το 34% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι αισθάνεται περισσότερο αγχωμένο και το 31% ότι νιώθει μεγαλύτερο στρες, ενώ το 22% ανέφερε προβλήματα ύπνου και το 17% μειωμένη εργασιακή ικανοποίηση. Τέλος, το 18% ανησυχεί ότι το πρόγραμμα που ακολουθεί τώρα θα αποτελέσει τον κανόνα ακόμα και μετά την πανδημία και το 49% τονίζει ότι ο εργοδότης του δεν παρέχει ψυχολογική υποστήριξη, ενώ και για τις εταιρείες που το κάνουν, το 23% χαρακτηρίζει την υποστήριξη ανεπαρκή και το 19% υπογραμμίζει ότι δεν είναι σίγουρο για το πώς θα έχει πρόσβαση σε αυτήν.

ΜΙΚΡΑ ΒΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
Η τηλεργασία και η δημιουργία ενός remote workplace μπορεί, λοιπόν, να συνοδεύεται από μια σειρά από προκλήσεις, οι εταιρείες, όμως, δεν έχουν «τα χέρια τους δεμένα». Τουναντίον, υπάρχουν μερικά απλά βήματα που μπορούν να ακολουθήσουν έτσι ώστε να διασφαλίσουν όσο το δυνατόν καλύτερες συνθήκες σε αυτό το απομακρυσμένο περιβάλλον εργασίας. Αρχικά, οι επιχειρήσεις οφείλουν να «σπάσουν» τα όποια εμπόδια επικοινωνίας που υπάρχουν. Αυτό μπορεί να υλοποιηθεί με την υιοθέτηση αποτελεσματικών τρόπων διασύνδεσης, όπως βιντεοκλήσεις, ανταλλαγή απευθείας μηνυμάτων ή/ και ομαδικών chat rooms, στα οποία, όμως, η επικοινωνία δεν χρειάζεται να είναι προκαθορισμένη ή επίσημη. Επιπροσθέτως, για να αντιμετωπιστεί το αίσθημα της απομόνωσης, οι managers χρειάζεται να ενθαρρύνουν την καθημερινή επαφή, είτε με προγραμματισμένες εικονικές συναντήσεις είτε με την αποστολή άμεσων μηνυμάτων στα μέλη των ομάδων τους. Με απλά λόγια, τα διάφορα συνεργατικά εργαλεία, δεν θα πρέπει να περιορίζονται στα ζητήματα που άπτονται ενός επαγγελματικού στόχου ή project, αλλά να αξιοποιούνται και ως χώροι κοινωνικοποίησης.

Σαφέστατα, ακόμα και στο περιβάλλον των γραφείων, είναι φύσει αδύνατον να εκμηδενιστούν τελείως οι αντιπερισπασμοί. Οι οργανισμοί, όμως, οφείλουν να υποστηρίξουν τους εργαζομένους τους στο να δημιουργήσουν ένα κατάλληλο χώρο εργασίας και να προγραμματίσουν κατάλληλα τη μέρα τους. Οι managers, από την πλευρά τους, οφείλουν να ξεκαθαρίσουν το πόσες ώρες απαιτείται να εργάζονται οι άνθρωποί τους, ακόμα και αν έχουν προσφέρει ήδη πολλά περιθώρια ευελιξίας, ενώ μια καλή λύση θα ήταν και η υιοθέτηση ενός λογισμικού, το οποίο θα ελέγχει τον χρόνο εργασίας και θα ειδοποιεί τους εργαζομένους όταν εκείνοι υπερβαίνουν συνέχεια τα όρια. Σημαντική, ακόμα, είναι και η ανάπτυξη μιας δημιουργικής και ανοιχτής κουλτούρας, η οποία θα επιτρέπει στα άτομα να εκφράζουν ελεύθερα τις ιδέες και τις απόψεις τους, χωρίς η τεχνολογία να αποτελεί εμπόδιο.

Τέλος, είναι σημαντικό να μην χαθεί και το ευχάριστο και «διασκεδαστικό» κλίμα της εργασίας. Έτσι, οι εταιρείες θα ήταν σκόπιμο να προωθήσουν την πρόσωπο με πρόσωπο κοινωνικότητα, μέσω εικονικών διαλλειμάτων για καφέ, έξυπνων κουίζ, ακόμα και τον διαμοιρασμό «αστείων» ειδήσεων ή εικόνων.
H εξ αποστάσεως εργασία δεν απαντά απλά σε μία ανάγκη που προέκυψε λόγω της πανδημίας. Αντιθέτως, φαίνεται ότι η δύσκολη αυτή συγκυρία ήρθε για να αποδείξει τη χρησιμότητα της για τους οργανισμούς και τους εργαζομένους τους, καθώς και να φέρει τον επιχειρηματικό κόσμο ακόμα πιο κοντά σε ένα remote workplace. Επομένως, οι επιχειρήσεις δεν πρέπει να προβληματιστούν όταν δουν τους ανθρώπους τους να αιτούνται να δουλεύουν εξ αποστάσεως με το πέρας της πανδημίας, αλλά να αξιοποιήσουν τα οφέλη που προκύπτουν από το αίτημα αυτό και να είναι προετοιμασμένες κατάλληλα για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που το συνοδεύουν.

Εξάλλου, όπως φάνηκε από τα συνεχόμενα lockdown, ένα απομακρυσμένο εργασιακό περιβάλλον, έστω όχι και εξ ολοκλήρου, είναι εφικτό και αποτελεσματικό, αν οργανωθεί σωστά. Όσον αφορά, μάλιστα, τους εργαζόμενους, με τις κατάλληλες ενέργειες, δύνανται να είναι μακριά και… ευχαριστημένοι!

Case Study
Η ΕΞ’ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ

Της Μαρίας Οικονόμου, Head of Human Resources, Munich Re Healthtech
“Η προηγούμενη χρονιά μας έφερε αντιμέτωπους με μια νέα πραγματικότητα η οποία επηρέασε τις περισσότερες πτυχές της ζωή μας. Μέσω αυτής, κληθήκαμε να προσαρμόσουμε τον τρόπο ζωής μας στα νέα δεδομένα με γρήγορους ρυθμούς. Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις ήταν αναμφισβήτητα και η μετάβαση στην απομακρυσμένη εργασιακή καθημερινότητα, διατηρώντας υψηλά την εργασιακή απόδοση και την ικανοποίηση σε ένα απομακρυσμένο, πλέον, περιβάλλον εργασίας ή, όπως συνηθίζεται να αποκαλείται, «remote workplace».

Στην Munich Re HealthTech προτεραιότητα είναι ο άνθρωπος και κατ’ επέκταση η υγεία και η ασφάλεια των εργαζομένων μας και των οικογενειών τους, αλλά και η διατήρηση σταθερής εργασιακής απόδοσης. Έτσι, λειτουργούμε με γνώμονα τις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων μας και προσπαθούμε να κάνουμε την εργασιακή τους ζωή πιο εύκολη. Πριν την επέλαση της πανδημίας, είχαμε επενδύσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό του τρόπου και του χώρου εργασίας, καθώς και στην εξοικείωση των εργαζομένων με νέα εργαλεία, όπως τα MS Teams, Skype for Business, Zoom κ.ά. Με τον τρόπο αυτόν, διευκολύναμε τους εργαζομένους που επιθυμούσαν να εργασθούν σποραδικά από το σπίτι ώστε να μην αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Όταν ξεκίνησαν οι περιορισμοί της πανδημίας, ήμασταν έτοιμοι και αντικαταστήσαμε άμεσα τα καθιερωμένα meetings με virtual catch-up sessions και on-line townhalls, ώστε να διατηρηθεί το αίσθημα της ομαδικότητας και να ενισχυθεί η επικοινωνία και η συνεργασία μεταξύ των εργαζομένων σε αυτές τις δύσκολες στιγμές.

Σε δεύτερο επίπεδο προσφέραμε πληθώρα webinars που εστίαζαν τόσο στη διαχείριση του στρες και στην ενδυνάμωση όσο και στην ανάπτυξη των soft skills, φροντίζοντας έτσι τον ψυχικό κόσμο των εργαζομένων αλλά και θυμίζοντας τους πως το employee development είναι σημαντικό ανεξαρτήτως των συνθηκών. Τέλος, μέσω μιας οικονομικής ενίσχυσης, δόθηκε η δυνατότητα στους ανθρώπους μας να αναδιαμορφώσουν τον χώρο εργασίας τους στο σπίτι και να τον εμπλουτίσουν με ό,τι εκείνοι έχουν ανάγκη και τους διευκολύνει στην εργασία τους.

Τα διαδικτυακά χαμόγελα στα πρόσωπα τους, μας έδωσαν μια πρώτη αίσθηση ικανοποίησης και αυτόματα χαιρόμασταν να βλέπουμε την απόδοση να παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Για να επιβεβαιώσουμε την παραπάνω υπόθεση, τον Σεπτέμβριο του 2020 πραγματοποιήθηκε η ετήσια έρευνα ικανοποίησης, σε συνεργασία με διεθνή ανεξάρτητο φορέα, με το 72% των ερωτηθέντων να θεωρεί ότι το remote workplace βοήθησε στην αύξηση της παραγωγικότητας του, διατήρησε την ικανοποίηση και δεν αποτέλεσε εμπόδιο στην εργασία. Το γεγονός αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη «διαδικτυακή προσβασιμότητα» των συναδέλφων και των managers, ενώ έχει ενισχυθεί σημαντικά από τις παραπάνω δράσεις της Munich Re HealthTech.

Συμπερασματικά, αυτό που γίνεται κατανοητό κατόπιν ενός χρόνου remote working είναι πως όταν η φύση της εργασίας το επιτρέπει, οι εργαζόμενοι μπορούν να εργαστούν εκτός του φυσικού χώρου εργασίας με την ίδια ή και μεγαλύτερη επιτυχία, χωρίς να επηρεάζεται αρνητικά η απόδοση.
Άλλωστε, αυτό που έχει σημασία καθημερινά είναι το αποτέλεσμα και όχι ο χώρος παραγωγής της εργασίας. Δίνοντας τα σωστά εφόδια στους εργαζομένους μας, με την εξ αποστάσεως εργασία δημιουργούμε ένα αυξημένο επίπεδο εμπιστοσύνης, διατηρώντας ταυτόχρονα σταθερή την εργασιακή απόδοση και ικανοποίηση”.

TIPS
ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Για την καθιέρωση μιας πολιτικής τηλεργασίας, οι οργανισμοί μπορούν να αναρωτηθούν για τα εξής:

Προγράμματα εξ αποστάσεως εργασίας: Ποιος μπορεί να εργαστεί εκτός γραφείου, πότε και ποιες ώρες πρέπει να τηρεί.
Χώρος εργασίας: Πού μπορούν τα άτομα να εφαρμόσουν τηλεργασία.
Εξοπλισμός: Τι απαιτείται για την τηλεργασία, τι παρέχει και τι δεν παρέχει η εταιρεία, ποιος είναι υπεύθυνος για τον εξοπλισμό, πώς θα συντηρείται και αν μπορούν οι εργαζόμενοι να χρησιμοποιούν τις συσκευές τους.
Ασφάλεια: Πώς διασφαλίζεται η ασφάλεια των δεδομένων και των συσκευών, πρόληψη πιθανών ατυχημάτων, εφαρμογή κανόνων ασφαλείας.
Διαχείριση της απόδοσης: Ποια είναι η στοχοθεσία, πώς θα δίνονται οι έπαινοι, με ποιόν τρόπο θα παρέχεται feedback, τι KPIs θα τεθούν.
Έξοδα: Ποια έξοδα θα καλύπτει η εταιρεία.
Προσδοκίες από τους εργαζομένους: Ποια είναι η συχνότητα της επαφής, πώς θα γίνεται η επικοινωνία με την υπόλοιπη ομάδα, χρόνος διαλλειμάτων.

Case Study
REMOTELY, STRONGER TOGETHER

Της Αγγέλικας Τζέμου, Head of HR, Bayer Hellas AG
“Η φράση «είσαι στο mute» ψηφίστηκε ως η φράση που ειπώθηκε περισσότερο στην επαγγελματική μας ζωή το 2020. Δεν ήταν όμως μόνο κάποια λεκτική επικοινωνία που χάθηκε μέσα στα ατελείωτα virtual calls της περασμένης χρονιάς. Αναλογιστείτε εκείνες τις φορές που δεν αντιληφθήκατε μέσα από το virtual call την αλλαγή στον τόνο της φωνής ενός συναδέλφου, ή που, ακολουθώντας μια αυστηρή ατζέντα στο call, δεν συνδεθήκατε με την χαρά ή την λύπη συνεργατών σας… Είναι, πλέον, εμφανές ότι αυτή η σημαντική έλλειψη ανταλλαγής μηνυμάτων για τα συναισθήματα και τις διαθέσεις μας, αλλά και η έλλειψη ουσιαστικής κοινωνικής συναναστροφής, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ψυχική υγεία ενός ατόμου, να επιφορτίσει συνεργασίες και να επηρεάσει την αλληλεπίδραση μιας ολόκληρης ομάδας.

Αποχαιρετήσαμε το 2020 και είναι ξεκάθαρο πως το remote working θα παραμένει το κυρίαρχο μοντέλο εργασίας και το 2021. Συνεπώς, είναι υψίστης σημασίας η στήριξη του εργαζόμενου με τρόπο που θα προάγει την ευζωία του στη νέα εργασιακή του πραγματικότητα.
Ο σύγχρονος τεχνολογικός εξοπλισμός σαφώς εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία της εταιρείας και προσφέρει στον εργαζόμενο τη δυνατότητα να ανταποκριθεί στις ευθύνες του ρόλου του. Η πλειονότητα των εταιρειών ανταποκρίθηκε πολύ γρήγορα στην ανάγκη αυτή. Ωστόσο, υπάρχει και ένα άλλο στοιχείο που απουσιάζει από την καθημερινότητα μας στην εποχή του remote working: η καλημέρα που θα ανταλλάξει κανείς στον διάδρομο του γραφείου, μια σύντομη συνάντηση με συνάδελφο στην καντίνα και γενικότερα όλη αυτή η πολύτιμη καθημερινή σύνδεση που ορίζει τις ανθρώπινες σχέσεις στην εργασία μας. Η ανάγκη του «ανήκειν» και η επιθυμία για διαπροσωπικές σχέσεις είναι θεμελιώδης ανθρώπινη επιθυμία και συνδέεται άρρηκτα με την υγεία και την ευημερία του εργαζόμενου.

Στην Bayer είναι αρκετά πλέον τα χρόνια που δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ενδυνάμωση και στην ολιστική φροντίδα του ανθρώπινου δυναμικού με πρωτοποριακά προγράμματα προαγωγής της υγείας και ευζωίας των εργαζομένων μας. Εντούτοις, η κρίση της πανδημίας και η σταθερή remote working πρακτική δημιούργησε ακόμα εντονότερη ανάγκη για αλληλεπίδραση. Έτσι, δημιουργήθηκε η καμπάνια μας, #strongertogether, η οποία εντάχθηκε σε έναν σημαντικό αριθμό δράσεων όπως: οι διαδραστικές συζητήσεις με την βοήθεια εξειδικευμένων ψυχολόγων «Cyber Talks Stronger Together», οι πρωινές συναντήσεις για virtual coffee με το leadership team, η δημιουργία ειδικού καναλιού / σημείου συνάντησης στο MS Teams κάθε πρωί, στο οποίο συνάδελφοι ανταλλάσσουν τις καλημέρες τους, τις σκέψεις τους, μοιράζονται φωτογραφίες από μια βόλτα τους ή από το home office τους κ.ά.

Η συναναστροφή με τους συναδέλφους μας στο γραφείο εξακολουθεί και μας λείπει και γνωρίζουμε πλέον την ανάγκη να επικεντρωθούμε στην ενίσχυση της ψυχικής υγείας του εργαζόμενου αυτή τη περίοδο. Ευτυχώς όμως υπάρχουν τρόποι για να συνδεθούμε και για να νιώσουμε μέλη μιας ζεστής κοινότητας, μέσα από ανθρωποκεντρικές στρατηγικές, οι οποίες ενδυναμώνουν το #StrongerTogether και ακολούθως την ευτυχία των εργαζομένων”.

Viewpoint
SAFEGUARDING PERFORMANCE IN THE NEW NORM OF A REMOTE WORKPLACE

Της Θεοπούλας Πάνου, Senior HR Generalist-Coach at Hellenic Cables
Το 2020 μας δίδαξε ότι οι συνθήκες ζωής και εργασίας μπορούν να μεταβληθούν ραγδαία σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, αναδεικνύοντας την προσαρμοστικότητα και τον ψηφιακό μετασχηματισμό ως κύρια στοιχεία της επιτυχίας κάθε οργανισμού. Η τηλεργασία από μια μακρινή έννοια σε πολλούς κλάδους δραστηριότητας, καθιερώθηκε ως η «Νέα Πραγματικότητα- Το Μέλλον της Εργασίας». Βασικός πυλώνας της τελευταίας αποτελεί η διατήρηση τόσο της συνοχής των «Virtual ή Blended» πλέον ομάδων όσο και της απόδοσης του κάθε εργαζόμενου, ο οποίος αποτελεί υποσύνολο ενός οργανισμού.

Όσον αφορά τη διατήρηση της συνοχής των νέων μορφών ομάδων, αυτή μπορεί να επιτευχθεί μέσω της καθημερινής επικοινωνίας, της προσήλωσης στον κοινό στόχο αλλά και της αναγνώρισης των επιτευγμάτων όλων των μελών της. Κατά αυτόν τον τρόπο, ο ρόλος του «servant leader- ηγέτη ως υπηρέτη» και ταυτόχρονα του «self-disruptive leader» είναι καταλυτικός, καθώς οι ομάδες μετατρέπονται σε «agile-πιο προσαρμοστικές». Το χαρακτηριστικό του servant leader που ενδυναμώνει την oμάδα είναι η χρήση των πρακτικών της ενσυναίσθησης, καθώς και της αφοσίωσης του στην ανάπτυξη των ανθρώπων του μέσω της διορατικότητας του για το μέλλον. Αντίστοιχα, ο «self-disruptive leader» ενδυναμώνει τον κάθε εργαζόμενο ξεχωριστά και ενσωματώνει με γρήγορο και αποτελεσματικό ρυθμό νέες πρακτικές, οι οποίες έχουν δημιουργηθεί από την ανταλλαγή ιδεών της ομάδας.

Η συνειδητή υιοθέτηση νέων πρακτικών για τη διαχείριση της απόδοσης στη νέα πραγματικότητα είναι ζωτικής σημασίας. Σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το MIT CISR, η οποία χρησιμοποίησε δεδομένα από 41 χώρες, οι εταιρείες με την μεγαλύτερη απόδοση θα είναι αυτές που θα κατορθώσουν να παρέχουν, σε περιβάλλον τηλεργασίας, τις κατάλληλες οδηγίες, εργαλεία και εκπαιδευτικές εμπειρίες στους εργαζομένους τους, ώστε αυτοί να σχεδιάσουν την αναδιοργάνωση της εργασίας τους και να μπορούν να επιλύουν πολυδιάστατα προβλήματα.
Είναι προφανές ότι η απόδοση των εργαζομένων επηρεάστηκε κατά το πρώτο διάστημα της πανδημίας, καθώς οι κανόνες του time management αλλά και του work-life balance αναθεωρήθηκαν.

Καθώς όμως φτάνουμε προς την ομαλοποίηση αυτής της πανδημίας, οι εργαζόμενοι έχουν κατορθώσει να εντάξουν την εργασία τους στην κατοικία τους και να βρουν τρόπους διαχείρισης των νέων εργασιακών συνθηκών.
Το κυριότερο ερώτημα που θα πρέπει να τεθεί στους οργανισμούς και στους ανθρώπους τους είναι ποιο μοντέλο εργασίας τους ταιριάζει και επιθυμούν να ακολουθήσουν. Το υβριδικό μοντέλο, ένα μείγμα εργασίας στον χώρο της εταιρείας και τηλεργασίας, είναι αυτό που θα κυριαρχήσει στο άμεσο μέλλον, καθώς δίνει μεγαλύτερη δυνατότητα για καινοτομία, μείωση κόστους, λιγότερο αντίκτυπο στο περιβάλλον, αλλά και work-life balance. Τέλος, το υβριδικό μοντέλο χρησιμοποιείται κατά κόρον από coaches, εκπαιδευτές και συμβούλους επιχειρήσεων με μεγάλη επιτυχία. Ήρθε, λοιπόν, η ώρα να γίνει το καθιερωμένο μοντέλο εργασίας και οι οργανισμοί να προβλέψουν από σήμερα τις συνθήκες που θα ακολουθήσουν αμέσως μετά την πανδημία, προκειμένου να προετοιμαστούν για αυτές!