Η νέα πλατφόρμα SmartCV έρχεται να «ταράξει τα νερά» στον χώρο των προσλήψεων, χρησιμοποιώντας προηγμένες τεχνολογίες και παρέχοντας απεριόριστες δυνατότητες ταξινόμησης και φιλτραρίσματος των υποψηφίων. Ο Γιώργος Ζαφόλιας, Founder της SmartCV, μοιράζεται μαζί μας περισσότερα για αυτή την «έξυπνη» υπηρεσία, καθώς και για το ‘‘Blind Hiring’’.

HR Professional: SmartCV λοιπόν! Τι ακριβώς είναι η πλατφόρμα αυτή και πώς λειτουργεί;
Γιώργος Ζαφόλιας: Μέσα από τον προηγούμενο ρόλο μου ως διευθυντής ψηφιακών μέσων στην εφημερίδα Ναυτεμπορική είχα την ευκαιρία να συμμετέχω άμεσα στην τεχνική και εμπορική ανάπτυξη αρκετών ψηφιακών προϊόντων B2B και B2C σε ένα ευρύ φάσμα αντικειμένων όπως: news portals, χρηματιστηριακή πληροφόρηση, αγγελίες κ.ά. Σε όλη αυτή την πορεία χειρίστηκα δεκάδες προσλήψεις σε διαφορετικά αντικείμενα και διαπίστωσα «από πρώτο χέρι» τις δυσκολίες και τον χρόνο που απαιτείται ώστε η διαδικασία να γίνει με σωστό, αντικειμενικό και διαφανή τρόπο σε όλα τα στάδια: υποδοχή βιογραφικών, αρχικό screening, αξιολόγηση, επικοινωνία και ενημέρωση των υποψηφίων, εσωτερική διακίνηση της πληροφορίας κ.ά.

Πριν από λίγα χρόνια, με αφορμή την ανάπτυξη του careernet.gr και έχοντας την ευκαιρία να έρθω σε άμεση επαφή με στελέχη τμημάτων HR, διαπίστωσα αφενός ότι τα βασικά ζητούμενα στο recruitment είναι πάνω-κάτω τα ίδια, ανεξαρτήτως μεγέθους εταιρείας, απλά αλλάζει η κλίμακα, και αφετέρου ότι οι υφιστάμενες λύσεις είναι συχνά σύνθετες και πολύπλοκες στη χρήση τόσο από τις εταιρείες όσο και από τους υποψηφίους. Έτσι, μαζί με μία εξαιρετική ομάδα, που έχω την τύχη να συνεργάζομαι, δημιουργήσαμε το SmartCV με σκοπό να βοηθήσουμε κάθε εταιρεία να βρει τους καλύτερους υποψηφίους, σε λιγότερο χρόνο, με όσο το δυνατόν πιο απλό και αντικειμενικό τρόπο.

Το SmartCV είναι μία πλατφόρμα διαχείρισης προσλήψεων με τη μορφή Software-as-a-Service (SaaS) και παρέχει δύο βασικές υπηρεσίες: τη διαχείριση με έναν ενιαίο τρόπο του συνόλου των βιογραφικών (applicant tracking) που λαμβάνει η εταιρεία από όλα τα κανάλια και την υπηρεσία των βίντεο-συνεντεύξεων on demand μέσω της οποίας η εταιρεία έχει μία πολύ καλύτερη εικόνα του υποψήφιου, σε σχέση με το βιογραφικό. Οι δύο υπηρεσίες συνδυάζονται αρμονικά μεταξύ τους αλλά διατίθενται και ανεξάρτητα, ενώ είναι διαθέσιμες στα ελληνικά και στα αγγλικά.

Στον πυρήνα της πλατφόρμας είναι o state-of-the-art μηχανισμός ανάγνωσης και κατανόησης των βιογραφικών ο οποίος, χρησιμοποιώντας προηγμένες τεχνολογίες επεξεργασίας φυσικής γλώσσας και κατανόησης εγγράφων, δίνει άμεσα insights, με μηδενικό κόπο και data entry, στον recruiter, για τους υποψήφιους που έχει στο pipeline του, και ταυτόχρονα εξασφαλίζει για τους τελευταίους μία απλή και γρήγορη εμπειρία υποβολής του βιογραφικού. Η πλατφόρμα παρέχει όλα τα εργαλεία που χρειάζεται το σύνολο των stakeholders που εμπλέκεταισε μία πρόληψη (HR, business partners, hiring managers, senior management) για να επιλέξει, επικοινωνήσει και αξιολογήσει τους υποψήφιους με έναν εξαιρετικά απλό και αποτελεσματικό τρόπο που παράλληλα, εξασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή διαφάνεια στην όλη διαδικασία. Ήδη μας εμπιστεύονται εγχώριες και πολυεθνικές εταιρείες από ένα ευρύ φάσμα κλάδων όπως: ναυτιλία, κλάδος αυτοκινήτου, βιομηχανία ποτών, κατασκευές κ.ά.

HR P.: Aπό την εμπειρία σας, τι αναζητούν οι Recruiters και τι τα ταλέντα; Πώς έρχεται να προσφέρει η SmartCV πλατφόρμα σε αυτή τη σχέση;
Γ. Ζ.: Νομίζω ότι η ταχύτητα και η απλότητα στη χρήση καθώς και η γενικότερη αίσθηση του «it just works» είναι κυρίαρχα ζητούμενα και για τις δύο πλευρές. Οι υποψήφιοι ζητούν μία απλή και γρήγορη διαδικασία όπου με 2-3 κλικ θα υποβάλλουν το βιογραφικό τους, χωρίς να πρέπει να συμπληρώνουν ατελείωτες και κουραστικές φόρμες με συχνά μη σχετικά στοιχεία για τη θέση εργασίας, να πρέπει να περάσουν από σύνθετες διαδικασίες registration κ.ά. Και σίγουρα θέλουν μία ενημέρωση από την εταιρεία, σε κάθε περίπτωση, για την πορεία της αίτησής τους.
Από την άλλη μεριά, βλέπουμε ότι και οι recruiters θέλουν εργαλεία που τους βοηθούν άμεσα στην καθημερινότητα, είναι εύκολα στη χρήση και μπορούν να χρησιμοποιηθούν άμεσα και με ελάχιστη ως καθόλου εκπαίδευση, χωρίς σύνθετες και χρονοβόρες διαδικασίες εγκατάστασης και παραμετροποίησης. Εργαλεία που τους βοηθάνε να λειτουργήσουν με έναν πιο agile τρόπο ώστε να ανταποκρίνονται με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα σε ένα περιβάλλον που έχει ως βασικό χαρακτηριστικό την ολοένα και αυξανόμενη μεταβλητότητα, ιδιαίτερα στην post-covid εποχή.

Η ταχύτητα και η απλότητα είναι οι βασικές αρχές γύρω από τις οποίες σχεδιάστηκε η πλατφόρμα SmartCV. Η εταιρεία μπορεί μέσα σε λίγα λεπτά να δημιουργήσει έναν λογαριασμό, να δημοσιεύσει μία αγγελία και να ξεκινήσει να υποδέχεται βιογραφικά με έναν ασφαλή και GDPR compliant τρόπο. Υπάρχει πλήθος δυνατοτήτων παραμετροποίησης που μπορεί να κάνει σε μεταγενέστερο στάδιο ανάλογα με τη χρήση. Σκοπός μας είναι να εξαλείψουμε τελείως την πολυπλοκότητα και τη γραφειοκρατία από το recruitment, όχι να τις ψηφιοποιήσουμε.
Κατά τη γνώμη μου, ένα βασικό KPI ενός οποιουδήποτε ATS είναι ο χρόνος που αυτό χρησιμοποιείται. Όσο λιγότερος, τόσο το καλύτερο. Θέλουμε να απελευθερώσουμε από τα τμήματα HR χρόνο από τον διαδικαστικό «θόρυβο» του recruitment προκειμένου να κάνουν αυτό που προσθέτει πραγματική αξία στην εταιρεία: Να επικοινωνήσουν, να αξιολογήσουν και να επιλέξουν τους καλύτερους υποψήφιους.

Επίσης, οι εφαρμογές ATS είναι ένας από τους πιο δυναμικούς τομείς στο business software και εξελίσσονται συνεχώς. Το SmartCV ανήκει στο τελευταίο κύμα των σχετικών εφαρμογών, βασισμένο από την αρχή για το cloud και σχεδιασμένο από την αρχή ώστε να καλύπτει όλες τις σύγχρονες ανάγκες data privacy και security που επιβάλλει ο κανονισμός GDPR, και όχι μόνο. Μάλιστα, τον περασμένο Νοέμβριο η εταιρεία δέχτηκε seed χρηματοδότηση από fund που εξειδικεύεται σε εφαρμογές HR, ενώ πριν από λίγους μήνες έγινε μέλος του μητρώου νεοφυών επιχειρήσεων Elevate Greece.

HR P.: Εκτός από τη διαχείριση βιογραφικών, ένα από τα στοιχεία διαφοροποίησής σας είναι η δυνατότητα για βίντεο-συνεντεύξεις on demand. Πείτε μας περισσότερα για αυτό.
Γ. Ζ.: Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό εργαλείο που βοηθάει το HR αμέσως μετά το αρχικό screening και λειτουργεί ως εξής: Η εταιρεία στέλνει μέσω email ορισμένες ερωτήσεις στον υποψήφιο που τις απαντάει με βίντεο μέσω του υπολογιστή ή του κινητού του, στον χρόνο που επιλέγει, εντός της προθεσμίας που έχει ορίσει η εταιρεία. Με αυτό τον τρόπο, δίνεται η ευκαιρία στον υποψήφιο να «πουλήσει» καλύτερα τον εαυτό του και να εξηγήσει πιο αποτελεσματικά γιατί είναι ο πιο κατάλληλος για τη θέση.

Ταυτόχρονα, υπάρχει και μία σειρά πλεονεκτημάτων για την εταιρεία. Έχει πολύ καλύτερη εικόνα για τον υποψήφιο σε σχέση με το βιογραφικό του, κάτι που επιτρέπει στον recruiter να επιλέξει πιο στοχευμένα τους υποψήφιους με τους οποίους θα κάνει τη live συνέντευξη. Επίσης, εξοικονομείται σημαντικός χρόνος σε σχέση π.χ με το τηλεφωνικό screening που προϋποθέτει κλείσιμο ραντεβού, δέσμευση συγκεκριμένων time-slots κ.ά. Η εξοικονόμηση χρόνου με τη σειρά της δίνει τη δυνατότητα στην εταιρεία να διευρύνει τον αριθμό των υποψήφιων που θα δει στο επόμενο στάδιο, άρα και τις πιθανότητες ανακάλυψης καλών υποψηφίων που υπό άλλες συνθήκες θα παρέμεναν «κάτω από το ραντάρ». Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι ενισχύεται σημαντικά η αντικειμενικότητα και η διαφάνεια διότι έχουν την ίδια «ζωντανή» εικόνα για τον υποψήφιο όλοι οι εμπλεκόμενοι στη διαδικασία πρόσληψης, και όχι μόνο o recruiter που επικοινώνησε τηλεφωνικά.

Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω και μία σημαντική παρανόηση σχετικά με τη θέση και τον ρόλο των ασύγχρονων βίντεο-συνεντεύξεων στη διαδικασία της πρόσληψης. Σε καμία περίπτωση δεν πάμε να υποκαταστήσουμε τις τελικές ζωντανές συνεντεύξεις που θα πραγματοποιήσουμε, με φυσική ή μη παρουσία, με το τελικό shortlist των υποψηφίων που θα επιλέξουμε. Οι ασύγχρονες βίντεο-συνεντεύξεις είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο που μας βοηθάει να βρούμε τους καλύτερους που θα μπουν σε αυτό το τελικό shortlist, σε λιγότερο χρόνο και με πιο αντικειμενικό τρόπο.

HR P.: Η καινοτομία φαίνεται ότι είναι στον πυρήνα της φιλοσοφία σας. Στο πλαίσιο αυτό, λίγους μήνες πριν, μας συστήσατε τη νέα υπηρεσία σας Blind Hiring. Ποιο είναι το πιο ισχυρό χαρακτηριστικό της που κάνει την ειδοποιό διαφορά;
Γ. Ζ.: Μία μικρή παρένθεση με μία ιστορία από το παρελθόν που διάβασα πρόσφατα. Τη δεκαετία του 1980, οι ορχήστρες κλασικής μουσικής άρχισαν να εφαρμόζουν τις λεγόμενες «τυφλές» ακροάσεις, κατά τις οποίες οι μουσικοί παίζουν τα κομμάτια που τους ανατέθηκαν πίσω από ένα παραπέτασμα χωρίς η κριτική επιτροπή που αποφασίζει για την πρόσληψη τους να μπορεί να τους δει. Μπορεί μόνο να τους ακούσει. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Ακόμα και σε περιπτώσεις όπου το παραπέτασμα χρησιμοποιούνταν μόνο κατά τον πρώτο κύκλο ακροάσεων, οι γυναίκες είχαν 50% περισσότερες πιθανότητες να φτάσουν ως τον τελικό γύρο – με αποτέλεσμα να αυξηθεί και ο αριθμός των γυναικών που προσλαμβάνονταν ως μέλη ορχηστρών.

Η λειτουργία Blind Hiring, που πρόσφατα λανσάραμε στην πλατφόρμα, «κρύβει» αυτόματα το ονοματεπώνυμο, την ηλικία και τη φωτογραφία του υποψηφίου, μειώνοντας έτσι τα χαρακτηριστικά εκείνα που μπορεί να προκαλέσουν προκατειλημμένες αντιδράσεις στη συμπεριφορά του ατόμου που παίρνει τις αποφάσεις. Με αυτό τον τρόπο, μειώνεται η μεροληψία βάσει του φύλου, της εθνικότητας ή και της εμφάνισης του υποψηφίου και κατά συνέπεια μπορεί να γίνει πιο εύκολα πράξη η πολιτική κάθε εταιρείας για ενίσχυση της διαφορετικότητας και παράβλεψη στερεοτύπων και να δοθεί προβάδισμα στους υποψήφιους και τις υποψήφιες που πληρούν τα ουσιαστικά κριτήρια για την κάλυψη μιας θέσης.

Σίγουρα, πολλές εταιρείες δεν είναι ακόμη έτοιμες να χρησιμοποιήσουν μια τέτοια μέθοδο. Για εμάς, όμως, είναι σημαντικό να τους την προσφέρουμε γιατί γνωρίζουμε ότι προσδίδει αξία στη διαδικασία των προσλήψεων και κάνει την τελική επιλογή πιο αξιοκρατική. Εξάλλου, μπορεί μια εταιρεία να εφαρμόσει πιλοτικά την πρακτική του Blind Hiring μόνο σε ένα στάδιο της διαδικασίας και όχι σε ολόκληρη την πορεία μιας αίτησης. Οι αλλαγές δεν γίνονται από τη μια μέρα στην άλλη, όμως με τα κατάλληλα εργαλεία μπορούν να ωφελήσουν και τους υποψήφιους και τους εργοδότες.

HR P.: Κλείνοντας, ποιες τάσεις πιστεύετε ότι θα αναδυθούν τα επόμενα χρόνια αναφορικά με τη στελέχωση των οργανισμών; Τι νέο να περιμένουμε από εσάς;
Γ. Ζ.: Η μεταβλητότητα στο γενικό επιχειρηματικό περιβάλλον σε συνδυασμό με το digitalization των πάντων είναι παράγοντες που εκτιμώ θα έχουν την πιο σημαντική επίδραση. Λιγότερα επίπεδα ιεραρχίας και πιο agile τρόπος λειτουργίας με ομάδες ατόμων από διαφορετικά τμήματα που θα λειτουργούν περισσότερο ‘‘on a project basis’’, χωρίς αυστηρά προκαθορισμένους ρόλους και καθήκοντα που μέχρι τώρα όριζε ο τυπικός τίτλος της θέσης τους. Η μεταβλητότητα στις επιχειρήσεις, και λόγω covid-19, εκτιμώ ότι θα έχει ως άμεση επίπτωση την αυξημένη κινητικότητα των εργαζομένων, αλλά και την υιοθέτηση περισσότερο ευέλικτων μορφών εργασίας, κάτι που σε ορισμένες ειδικότητες -άμεσα συνυφασμένες με το digital- μπορεί να ζητηθούν ή και να επιβληθούν από τους ίδιους τους υποψήφιους στη λογική του να μπορούν να επιλέγουν οι ίδιοι πόσες ώρες και ποια περίοδο θα εργαστούν, αντί του παραδοσιακού 8 ώρες την μέρα, 5 μέρες την εβδομάδα και 25 μέρες άδεια κάθε χρόνο.
Εμείς, από τη μεριά μας, εξελίσσουμε συνεχώς την πλατφόρμα με νέες λειτουργίες ώστε να προσφέρουμε μία ακόμη καλύτερη εμπειρία στον recruiter. Ταυτόχρονα, μελετούμε την είσοδό μας και σε νέες περιοχές του recruitment όπως το sourcing ποιοτικών υποψηφίων, μέσα από την πλατφόρμα του SmartCV και όχι μόνο.