Καθώς τα άτομα περνούν όλο και περισσότερο χρόνο στα social media, οι εταιρείες που θέλουν να βρίσκονται στον «παλμό» των εξελίξεων, οφείλουν να αξιοποιήσουν τη συνθήκη αυτή και να κινητοποιήσουν το ταλέντο. Ποιες πρακτικές μπορούν να ακολουθήσουν και ποια είναι τα χαρακτηριστικά κάθε πλατφόρμας;

Η πανδημία επηρέασε κάθε επιχειρηματική πτυχή και ξαφνικά άλλαξε τα δεδομένα, μετατοπίζοντας το κέντρο βάρους κάθε οργανισμού. Σηματοδοτώντας μία νέα εποχή και επηρεάζοντας τη δυναμική σχέση μεταξύ εταιρειών και ανθρώπινου δυναμικού, φάνηκε ότι οι επιχειρήσεις αναζητούν νέους τρόπους για να προσελκύσουν το ταλέντο και χρειάζονται δημιουργικές στρατηγικές προσλήψεων για να στοχεύσουν στους top υποψήφιους στη σημερινή αγορά εργασίας. Από την πλευρά τους, οι υποψήφιοι (ενεργητικοί και παθητικοί) δεν βασίζονται πλέον στις κλασικές μεθόδους εύρεσης εργασίας: αίτηση μέσω ιστότοπων ή career pages, συμμετοχή σε εκδηλώσεις καριέρας κ.ά.

Πλέον, όλα στρέφονται γύρω από τα κοινωνικά δίκτυα και το social recruiting. Όσοι αναζητούν εργασία είτε γιατί δεν έχουν την παρούσα χρονική περίοδο, είτε γιατί επιθυμούν να κάνουν μία αλλαγή πορείας, χρησιμοποιούν τα social media τόσο για να συλλέξουν πληροφορίες για τον επόμενο σταθμό τους, όσο και για να έρθουν σε επαφή με τον μελλοντικό εργοδότη τους. Σύμφωνα με έρευνα των χρηστών social media στις ΗΠΑ, αναφέρει το Statista.com, το 29,7% των ερωτηθέντων χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης 1 με 2 ώρες/μέρα παραπάνω από ότι συνέβαινε πριν την πανδημία, ενώ 20% εξ αυτών, 2 με 3 ώρες περισσότερο από ότι μία συνηθισμένη μέρα.

Αν και μπορεί κάποιες εταιρείες να έχουν επηρεαστεί δυσμενώς από την πανδημική κρίση, υπάρχουν και εκείνες που έχουν αξιοποιήσει την κατάσταση προς όφελός τους, αξιολογώντας και επανεξετάζοντας τις λειτουργίες τους, τη στρατηγική και τα επόμενα βήματά τους. Οι Recruiters καλούνται να απομακρυνθούν από τους παραδοσιακούς τρόπους πρόσληψης και να προσαρμοστούν στο συνεχώς εξελισσόμενο τοπίο. Για τις εταιρείες που βρίσκονται στον «παλμό» των εξελίξεων, το social recruiting αποτελεί τον πιο «έξυπνο» τρόπο για την εύρεση του ταλέντου, με την προϋπόθεση ότι έχει αφιερωθεί χρόνος και όποιος πόρος χρειάζεται, προκειμένου να οικοδομηθεί μία αποτελεσματική «κοινωνική» στρατηγική προσλήψεων. Τα social media, τα employee referral programs και τα job boards αποτελούν εργαλεία-κλειδιά στη στρατηγική προσλήψεων. Σύμφωνα με το Recruiter Nation Report, όπως αναφέρεται στο LinkedIn Pulse, οι Recruiters θα συνεχίσουν να επενδύουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ως εργαλεία προσλήψεων, και κυρίως στο LinkedIn.

Γιατι Social Recruiting;
Πιο επίκαιρο από ποτέ, τo social recruiting αποτελεί έναν δυναμικό τρόπο στόχευσης τόσο των ενεργών όσο και των παθητικών υποφηφίων. Εάν μία εταιρεία εστιάζει μόνο στην πρόσληψη των ενεργών αναζητούντων εργασία και τίποτα περισσότερο, τότε περιορίζει από μόνη της σε σημαντικό βαθμό το εύρος των πιθανών υποψηφίων που μπορεί να έβλεπαν θετικά μία αλλαγή, αλλά παραμένουν παθητικοί ως προς αυτό. Όπως αναφέρει το HR Daily Advisor, το 70% του παγκόσμιου ανθρώπινου δυναμικού χαρακτηρίζεται ως παθητικό ταλέντο, με το υπόλοιπο 30% να αναζητά ενεργά μία θέση εργασίας.

Μπορεί οι παθητικοί υποψήφιοι να μην ενδιαφέρονται άμεσα για να κάνουν τη μετάβαση, ενδέχεται όμως να εξετάσουν το ενδεχόμενο αλλαγής εάν παρουσιαστεί μία ευκαιρία-πρόταση πιο ελκυστική. Μέσα από το social recruiting, οι οργανισμοί είναι επίσης σε θέση να προβάλλουν τα δυνατά σημεία τους και να χτίσουν την εικόνα τους στην αγορά εργασίας. Όπως συμβαίνει και με τα προιοντικά brands. Χτίζοντας το προφίλ της, η εταιρεία-εργοδότης είναι σε θέση να «εκπαιδεύσει» και να επικοινωνήσει σε εσωτερικό και εξωτερικό κοινό ποια είναι και τι προσφέρει. Άλλωστε, ένας βασικός λόγος που οι άνθρωποι αλλάζουν εργασία είναι η ελκυστικότερη ευκαιρία σταδιοδρομίας που τους παρουσιάζεται.

Βεβαιωθειτε οτι η online παρουσια σας αντικατοπτριζει το brand σας
Η δυνατότητα δημιουργίας ενός εργασιακού περιβάλλοντος που είναι τόσο ελκυστικό αλλά και αντανακλά την «προσωπικότητα» της εταιρικής επωνυμίας αποτελεί ισχυρό ανταγωνιστικό «χαρτί». Οι Recruiters (7 στους 10) συμφωνούν ότι η εταιρική κουλτούρα είναι το κλειδί για την προσέλκυση του ταλέντου, με την ισχυρή φήμη και τη θετική παρουσία στο διαδίκτυο να αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα, ειδικά όταν ο λόγος έρχεται στους παθητικούς υποψηφίους. Έρευνα της Glassdoor διαπίστωσε, μάλιστα, ότι 84% των συμμετεχόντων, θα ήταν πρόθυμοι να «εγκαταλείψουν» τον οργανισμό στον οποίο βρίσκονται, προκειμένου να ενταχθούν σε κάποιον με θετική φήμη.

Σύμφωνα με την Sprout Social, για να αναπτύξει μία εταιρεία πιο ενεργή και θετική παρουσία στο διαδίκτυο, πρέπει να χαρτογραφήσει ποιο είναι το «μανιφέστο» της και να προβάλλει στα social media τα πιο πολύτιμα στοιχεία της. Κατά κύριο λόγο, για τις περισσότερες επιχειρήσεις, αυτό γίνεται μέσα από το «τι λένε και πράττουν» οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, που αποτελούν τους advocates και οι οποίοι «αποκτώντας φωνή» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δίνουν την καλύτερη εικόνα για το τι συμβαίνει «πίσω από τις κάμερες».

Αναμφίβολα, σε όλο αυτό διαδραματίζει σημαντικό ρόλο και το employer branding, το οποίο δίνει αξία στην εταιρεία σε βραχυχρόνιο αλλά κυρίως μακροχρόνιο ορίζοντα. Μια ισχυρή φήμη εργοδότη συμβάλλει στην προσέλκυση ποιοτικών υποφηφίων, αλλά και στη διακράτηση του ταλέντου. Σήμερα, οι περισσότεροι όσων αναζητούν εργασία, πραγματοποιούν τη δική τους έρευνα για τους εν δυνάμει εργοδότες τους, συγκεντρώνοντας πληροφορίες μέσα από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως είναι το Glassdoor, LinkedIn κ.ά, πριν κάνουν «click» σε μία αίτηση εργασίας.

Ακόμα και αν η προσέλκυση και η απόκτηση του ταλέντου δεν αποτελεί κύριο μέλημα για τον οργανισμό αυτή την στιγμή, ο τρόπος με τον οποίο οι εταιρείες αντιμετωπίζουν και συμπεριφέρονται στο ανθρώπινο δυναμικό τους, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσεων, είναι κάτι που δεν ξεχνιέται. Για αυτό, η οικοδόμηση της εταιρικής επωνυμίας απαιτεί συνεχή προσπάθεια και έχει σημαίνοντα αντίκτυπο στην ευρύτερη στρατηγική για το ανθρώπινο δυναμικό. Σε αυτό το πλαίσιο, όταν ο οργανισμός αποφασίσει να επενδύσει στο social recruituing, θα έχει «χτίσει» τη βάση πάνω στην οποία θα στηριχτεί.

Facts & Figures
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ευρήματα του whitepaper της Robert Walters, «Using social media in the Recruitment process», με βάση τα οποία 60% των ατόμων που αναζητούν εργασία δεν πιστεύουν ότι είναι σωστό οι δυνητικοί εργοδότες να «βλέπουν» τα προσωπικά προφίλ τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ το 59% δηλώνει ότι έχει τροποποιήσει ανάλογα το τι προβάλλει μέσω του προφίλ του προκειμένου να είναι ελκυστικό στον εκάστοτε υποψήφιο-εργοδότη. Από την άλλη μεριά, 5 στους 10 εργοδότες δηλώνουν πρόθυμοι να «ερευνήσουν» τους υποψήφιους μέσα από τα social media. Την ίδια στιγμή, παρατηρείται ότι το 43% των αναζητούντων εργασία και το 49% των εργοδοτών αντίστοιχα, επιλέγουν κατά κύριο λόγο recruiting agencies για να το «επόμενο βήμα» τους, με το 80% των ατόμων που αναζητούν εργασία να χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για έρευνα και προετοιμασία πριν τη συνέντευξη.

Μόλις το 26% των συμμετεχόντων αναζητά εργασία πρωτίστως μέσα από online job boards και 1 στους 10 επιλέγει να απευθυνθεί στο φιλικό και συγγενικό περιβάλλον του. Το ποσοστό όσων αναζητούν εργασία απευθείας από τα εταιρικά websites είναι ιδιαίτερα χαμηλό, αγγίζοντας το 8%. Εντούτοις, εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι μόλις το 12% των αναζητούντων εργασία αναφέρει ως πρώτη επιλογή την αναζήτηση στα κοινωνικά δίκτυα, παρότι το 94% δηλώνει ευχαριστημένο εάν οι Recruiters επικοινωνήσουν μαζί του με αυτόν τον τρόπο.

Οι οργανισμοί και κυρίως οι Recruiters γνωρίζουν πλέον ότι όσοι αναζητούν ενεργά εργασία, αξιοποιούν τα social media για να ερευνήσουν τις εταιρείες που επιθυμούν να εργαστούν. Ποιες είναι οι πληροφορίες που κατά κύριο λόγο αναζητούν οι υποψήφιοι και πρέπει να ληφθούν υπόψη στον σχεδιασμό της Social Recruitment στρατηγικής; Αν και το 76% τείνει να αναζητά πληροφορίες γενικού περιεχόμενου για τον εκάστοτε οργανισμό και τις δραστηριότητές του, πάνω από τα δύο τρίτα (67%) αναζητούν στοιχεία και δείκτες για τις αξίες της εταιρείας, ενώ οι μισοί εξ αυτών προσδοκούν να βρουν στοιχεία για τη μελλοντική στρατηγική. Είναι σημαντικό επίσης να μπορούν να σκιαγραφήσουν το προφίλ των ήδη υπαρχόντων εργαζόμενων για το 50%, ενώ το 54% ελπίζει να «ανακαλύψει» περισσότερα στοιχεία με τις ευκαιρίες για εξέλιξη σταδιοδρομίας.

Απλα Tweet & Post;
Η χρήση των social media στη στρατηγική για το Recruitment, είναι κάτι περισσότερο από το tweeting και το posting των αγγελιών εργασίας. Με τον σωστό σχεδιασμό μπορεί να προσφέρει μακροπρόθεσμα οφέλη σε όσους διαχειρίζονται το ταλέντο, από την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η ίδια η μάρκα της εταιρείας προσελκύει τους καλύτερους υποψήφιους έως την καλλιέργεια των talent pools για μελλοντικές προσλήψεις. Για να είναι αποτελεσματική μία Social Recruitment στρατηγική, το HR Magazine προτείνει τα εξής:
Ισορροπία μεταξύ «push & pull». Σημείο αναφοράς στην αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αποτελεί η «συζήτηση» που γίνεται. Η αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ των υποφηφίων (ενεργών και παθητικών) και της επιχείρησης είναι ουσιώδης και συμβάλλει στο να χτιστεί μία σχέση μεταξύ των δύο μερών, πριν ακόμα προκύψει η υποβολή αίτησης για μία θέση εργασίας.
Ειλικρίνεια. Περισσότερο από ποτέ, αυτή η λέξη αποκτά εξέχουσα σημασία και αποτελεί βασική αξία για τους οργανισμούς. Όσο σημαντικό είναι «να είσαι ο εαυτός σου», τόσο σημαντικό είναι να ακούς και να ανταποκρίνεσαι σε αυτό που πραγματικά θέλουν να γνωρίζουν οι άνθρωποι για εσένα.
Αφήστε τους εργαζόμενους να μοιραστούν τις δικές τους εμπειρίες. Είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές του οργανισμού, μεταφέρουν με τον πιο αληθινό τρόπο την εταιρική κουλτούρα και το κλίμα, δημιουργώντας πλέγμα αυθεντικότητας.
Στόχευση σε Key ομάδες κοινού. Ta social media αποτελούν ένα όχημα για να προσεγγίσει κάποιος το δυνητικό ταλέντο, αλλά και να στοχεύσει, μέσα από τις ενέργειές του, σε ειδικές ομάδες κοινού ή να προβάλλει, για παράδειγμα, το περιβάλλον DEI.
Προτεραιότητα σε ό,τι θέλει να γνωρίζει το κοινό σας. Εάν εκείνο που παρατηρείτε είναι ότι οι υποψήφιοι ζητάνε να μάθουν για τις ευκαιρίες ανάπτυξης, εκπαίδευσης και επαγγελματικής ανέλιξης που προσφέρετε, τότε πρέπει να είστε σε θέση να τους το «δώσετε». Προσφέρετε έχοντας ως γνώμονα τη ζήτηση.
Σεβασμός. Ακόμα μία άυλη έννοια που αναδείχθηκε τον τελευταίο χρόνο και αποτελεί αξία. Οι εταιρείες που έχουν δείξει σεβασμό στους ανθρώπους τους και τις ανάγκες που προέκυψαν, θα επιτύχουν και θα λάβουν και εκείνες σεβασμό αντίστοιχα. Δείξτε το και χτίστε πάνω σε αυτό.

Το social recruiting αποτελεί μία εξαιρετική και συναρπαστική πρόκληση για κάθε οργανισμό που βρίσκεται στον «παλμό» των εξελίξεων. Εφόσον, με βάση τον στρατηγικό στόχο και τις υπάρχουσες ανάγκες, γίνει η σωστή στόχευση στα κανάλια που μπορούν να αξιοποιηθούν, τότε το ταλέντο θα έρθει «από μόνο του». Ας μην ξεχνάμε άλλωστε τη δυναμική που έχουν τα smartphones, τα οποία χρησιμοποιούνται, όπως φαίνεται, για λήψη φωτογραφιών και δημιουργία βίντεο, αλλά εν τέλει, για «πλοήγηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».

ΟΦΕΛΗ SOCIAL RECRUITING

  • Προσέγγιση παθητικών υποψηφίων
  • Employee Referrals
  • Στόχευση με βάση προηγμένα φίλτρα αναζήτησης
  • Προβολή των δυνατών σημείων και της εταιρικής κουλτούρας
  • Δημιουργία πιο «προσωπικής» σύνδεσης με τους υποψήφιους

SOCIAL MEDIA PLATFORMS & RECRUITING
Υπάρχουν πολλές διαφορετικές πλατφόρμες κοινωνικών μέσων που μπορεί μία εταιρεία να χρησιμοποιήσει στο πλαίσιο της Social Recruiting στρατηγικής της. Σύμφωνα με την Firstbird, oι πιο δημοφιλείς είναι οι Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn και TikTok.

TikTok: Υπάρχουν αρκετές μέθοδοι μέσα από τις οποίες μπορεί ένας οργανισμός να αξιοποιήσει την εν λόγω πλατφόρμα για το Social Recruiting. H δημιουργία και η προβολή βίντεο μέσω του TikTok και λαμβάνοντας υπόψη τη δυναμική του, μπορεί να δείξει τα θετικά στοιχεία της επιχείρησης και του περιβάλλοντος εργασίας. Απαραίτητη προϋπόθεση οι ίδιοι οι εργαζόμενοι να είναι οι πρωταγωνιστές στο περιεχόμενο που θα δημιουργηθεί, γεγονός που θα επιτρέψει στα κορυφαία ταλέντα που αναζητάτε να αποκτήσουν καλύτερη κατανόηση του εργασιακού σας περιβάλλοντος. Δεδομένου ότι το TikTok είναι μια «διασκεδαστική» και πιο ανεπίσημη πλατφόρμα, σκεφτείτε να εφαρμόσετε λίγο φως στα βίντεο που δημιουργείτε, προτείνει η firstbird. Συνιστάται επίσης να αξιοποιήσετε τα hashtag που είναι διαθέσιμα μέσω του TikTok.
Facebook: Πρόκειται για την πλατφόρμα με τα περισσότερα μέλη (1 δις χρήστες σε κάθε μέρα) η οποία καλύπτει ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων με βάση το δημογραφικό προφίλ τους.Εχοντας υπόψη και την υπηρεσία Jobs που προσφέρει το Facebook, δίνεται η δυνατότητα με το πάτημα ενός κουμπιού να δημιουργηθεί μία νέα θέση εργασίας. Αναλογιζόμενοι την ευρεία στόχευση που προσφέρετε, η αξία είναι πολλαπλάσια. Πόσω μάλλον εάν σε όλο αυτό, προστεθεί και η προβολή βίντεο και ενεργειών με τη συμμετοχή των ίδιων των εργαζομένων. Ετσι, όχι μόνο έχει ο εκάστοτε οργανισμός την ευκαιρία να προσεγγίσει νέο κοινό, αλλά επίσης αποδεικνύει ότι οι άνθρωποί του αποτελούν τους καλύτερους πρεσβευτές τους, και αυτό είναι εξαιρετικό για την επωνυμία της εταιρείας και τη φήμη ως εργοδότης.
Instagram: Μια πλατφόρμα που εστιάζει σε εικόνες και σύντομα βίντεο/stories ως τα κύρια συστατικά του περιεχομένου της. Τα μικρής διάρκειας βίντεο και οι εικόνες που δημοσιεύονται έχουν «φωνή» και δύναμη και σίγουρα μπορούν να αξιοποιηθούν στο χτίσιμο της social media recruiting στρατηγικής. Σημαντικό είναι κάθε τι, να περιλαμβάνει το λογότυπο της εταιρείς και Hashtags που έχουν νόημα, και να σχετίζονται με αυτό που θέλετε να προβάλλονται, πλαισιώνοντας περιεχόμενό σας.
LinkedIn: Μία επαγγελματική πλατφόρμα που κάθε οργανισμός και κάθε στέλεχος πλέον αξιοποιεί προς όφελός του. Η «παγίδα» εδώ είναι ο ίδιος ο χαρακτήρας της πλατφόρμας. Καθότι είναι κοινός τόπος ότι αποτελεί ένα ισχυρό επαγγελματικό εργαλείο από μόνη της, πολλές φορές αμελείται η δυναμική της ως προς το Recruiting. Εξισου σημαντικό είναι, λοιπόν, να σχεδιάζονται ενέργειες που αφορούν στο εν λόγω κοινωνικό δίκτυο και έχουν στόχο να εντοπίσουν τους καλύτερους σε κάθε περίπτωση.
Σίγουρα η τελευταία τάση είναι το εργαλείο LinkedIn Recruiter, το οποίο χρησιμοποιείται σήμερα από περισσότερους από 1,6 εκατομμύρια επαγγελματίες HR. Αυτό το εργαλείο είναι μια πλατφόρμα πρόσληψης που σας επιτρέπει να αναγνωρίζετε, να συνδέεστε και τελικά να διαχειρίζεστε τα άτομα που θέλετε να προσλάβετε για την ομάδα σας. Παρόμοια με το Facebook, οι ίδιοι οι εργαζόμενοι αποτελούν πολύτιμο σύμμαχο, οπότε αξίζει τον κόπο να εξετάσετε το ενδεχόμενο να τους εντάξετε ως μέρος της στρατηγικής πρόσληψης και εδώ.