Την Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου, στο Συνεδριακό Κέντρο Δαΐς, περισσότερα από 250 στελέχη HR είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν ένα πρωτοποριακό στο είδος του σεμινάριο, το HR Masterclass, με κεντρικό ομιλητή το Νο1 Management Educator David Ulrich. Ο D. Ulrich επέστρεψε στην Ελλάδα και φάνηκε με τις παρουσιάσεις του αντάξιος της διεθνούς φήμης που τον ακολουθεί.
Για 6 ώρες όλοι οι παρευρισκόμενοι παρακολουθούσαν με μεγάλη προσήλωση τον καθηγητή Ulrich επί σκηνής, να ξετυλίγει τις γνώσεις και τις εμπειρίες που έχει συμπεριλάβει στα τέσσερα τελευταία του βιβλία -το ένα υπό έκδοση. Η διαδραστικότητα και τα συνεχή παραδείγματα αποτέλεσαν τον πυρήνα του Masterclass.
Το χειροκρότημα που έλαβε ο ομιλητής ήταν θερμό, ενώ βροχή ερωτήσεων συμπλήρωσαν το περιεχόμενο της ημερίδας.
Το Masterclass άνοιξε, ο Δημήτρης Κόκκινος, Πρόεδρος του Δ.Σ. της Eurobank EFG Business Services ο οποίος υποδέχτηκε τον D. Ulrich χαρακτηρίζοντάς τον ως τον «άνθρωπο με τη μεγαλύτερη επιρροή στο HR στον κόσμο».
Πώς η ηγεσία του σήμερα αποτελεί επένδυση
Η διαφάνεια είναι αυτή που θα οδηγήσει στην ανάκτηση της χαμένης εμπιστοσύνης των εργαζομένων εξαιτίας της οικονομικής ύφεσης και των αστοχιών της ηγεσίας, υποστήριξε ο D. Ulrich, συμπληρώνοντας ότι τα ανώτατα στελέχη οφείλουν όχι μόνο να παραδέχονται τα λάθη τους και να ζητούν συγνώμη, αλλά προχωρώντας ακόμα παραπέρα, να δηλώνουν τι έμαθαν από αυτά και τι πρόκειται να κάνουν μετά. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «όταν ο κομπασμός ή η ταπεινότητα υπερβαίνουν την ευημερία, τότε προκύπτει πρόβλημα».
Η τεχνολογία έχει αλλάξει πολύ τον τρόπο με τον οποίο ζούμε και η ανάγκη για διαφάνεια και ευελιξία είναι τώρα μεγαλύτερη από ποτέ. Η κρίση αποτελεί μία θαυμάσια ευκαιρία για αλλαγή. Ωστόσο, αυτό που πρέπει πρώτα να συμβεί είναι η δημιουργία αξίας η οποία ορίζεται και γίνεται αντιληπτή από αυτόν που τη λαμβάνει. Ο D.Ulrich, παρότρυνε τους ανθρώπους του HR να εστιάζουν κυρίως στη σχέση που οικοδομείται, καθώς το προϊόν μπορεί να εκλείψει η σχέση, όμως, θα παραμείνει.
Η δημιουργία ηγεσίας θεωρείται ένα από τα άϋλα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας, υποστήριξε ο Καθηγητής, καθώς οι μετοχές, βελτιώνονται ως προς τις τιμές τους, όταν οι άνθρωποι αισθάνονται εμπιστοσύνη προς τους ηγέτες της.
Οι τάσεις που επικρατούν σήμερα στην ηγεσία βασίζονται στην ανάγκη για δύο μεταβάσεις: τη μετάβαση από τον ηγέτη στην ηγεσία και της οπτικής των πραγμάτων από μέσα προς τα έξω. Ο επιτυχημένος ηγέτης είναι αυτός που στηρίζει και ενισχύει τα θετικά στοιχεία των άλλων, ενώ δεν κρίνεται από αυτό που κάνει, αλλά από αυτό που συμβαίνει όταν φεύγει.
Ο D. Ulrich αναφέρθηκε στην περίπτωση του Steve Jobs, ιδρυτή της Apple, μετά την αποχώρηση του οποίου, οι μετοχές της εταιρείας σημείωσαν 10% πτώση. Το αντίθετο συνέβη στη Microsoft, όπου η ηγεσία που είχε διαμορφώσει o Bill Gates, δεν ήταν προσωποπαγής, επιτρέποντας στις επόμενες γενιές να εξελίσσονται και να ωριμάζουν.
Αποτελεσματικός ηγέτης: ένα πολύπλευρο ταλέντο
Ο κάθε ηγέτης προκειμένου να είναι αποτελεσματικός, καλείται να διαδραματίσει μία σειρά από ρόλους, το σύνολο των οποίων αποτελεί κατά τον Ulrich, τον «Κώδικα της Ηγεσίας» (Leadership Code).
Ο ηγέτης οφείλει να είναι στρατηγικός, να μπορεί δηλαδή να καθοδηγεί, να σκέφτεται τι πρέπει να γίνει και με ποιο τρόπο, να χαράσσει με άλλα λόγια την τακτική που η εταιρεία χρειάζεται να ακολουθήσει, ώστε να προχωρήσει μπροστά. Ταυτόχρονα όμως, πρέπει να είναι εκτελεστικό όργανο, προκειμένου να φροντίζει για την επιτυχή υλοποίηση των πλάνων. Όταν καλείται να λειτουργήσει σαν εκτελεστικό όργανο, σημασία δεν έχει τόσο το τι κάνει, αλλά το πώς και η πρόκληση της εκτέλεσης ανακύπτει από την απόφαση για την υλοποίηση και όχι την κατεύθυνση που θα πρέπει να ακολουθηθεί. Καθώς οι αλλαγές συντελούνται με δυσκολία, απαιτείται πειθαρχία. Έτσι, ο εκτελεστικός ρόλος του ηγέτη είναι να μετατρέψει τη θεωρία σε πράξη.
Ο talent manager αποτελεί έναν ακόμα ρόλο που καλείται ο ηγέτης να παίξει, καθώς οφείλει να αξιοποιεί κάθε στέλεχος στο έπακρο, να αξιολογεί και να επενδύει στις ικανότητες του κάθε ατόμου, να διατηρεί το ανθρώπινο δυναμικό δεσμευμένο, καλλιεργώντας, ταυτόχρονα, τη δεξιότητα της ενεργητικής συμμετοχής. Η ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου αποτελεί επιπλέον ένα θέμα για το οποίο ο αποτελεσματικός ηγέτης πρέπει να φροντίζει. Η συνεργασία που προσβλέπει στην προετοιμασία της επόμενης γενιάς διοικητικών στελεχών και στην επένδυση στο μέλλον είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον επιτυχημένο ηγέτη.
Στο κέντρο αυτών των τεσσάρων δεξιοτήτων του «κώδικα» βρίσκεται η σημαντικότερη όλων, σύμφωνα με τον Ulrich, γύρω από την οποία κινούνται οι υπόλοιπες: η προσωπική ολοκλήρωση. Ο κάθε ηγέτης πρέπει να διαθέτει αυτογνωσία, ευελιξία, καθαρή σκέψη, να ανέχεται και να διαχειρίζεται τις εντάσεις, να διαθέτει ακεραιότητα και διαφάνεια. Μόνον έτσι θα είναι σε θέση να εμπνεύσει.
Εφαρμόζοντας αυτούς τους κανόνες, κάθε επικεφαλής ομάδας καθίσταται αποτελεσματικότερος ηγέτης υποστήριξε ο Ulrich, συμπληρώνοντας ότι και η διαχείριση των διαφορών σε συνδυασμό με την επιδίωξη της συναίνεσης θα πρέπει παράλληλα να αποτελούν βασικές προτεραιότητες.
Εμπλουτίζοντας των ηγετικό κώδικα με ηγετικές συμπεριφορές
Τις πρακτικές των ιδανικών εταιρειών για ηγέτες στον κόσμο, στο πλαίσιο του ηγετικού κώδικα που περιέγραψε ο Ulrich, παρουσίασε η Αλεξάνδρα Ελευθερίου, Talent & Organization Consulting Leader, Hewitt Associates. Με βάση την έρευνα της Hewitt “Top companies for Leaders” οι επιχειρήσεις εκείνες που επιδιώκουν να καταστούν «φυτώριο» ηγετών επενδύουν σημαντικό χρόνο και ενέργεια στην εκπαίδευση και ανάπτυξη των ηγετών, ενώ ολοκληρώνουν κάθε διαδικασία με αξιολόγηση.
Παράλληλα, εστιάζουν διαρκώς στο ταλέντο και στους ανθρώπους φαίνεται να έχουν δυνατότητες, ήδη από πολύ νωρίς. Την ίδια στιγμή στοχεύουν στην ανάπτυξη προγραμμάτων και πρακτικών που τίθενται στην υπηρεσία των επιχειρηματικών στόχων τους. Τέλος, η Α. Ελευθερίου θύμισε τους παρευρισκόμενους πως κάθε μια από τις Top Companies for Leaders θέτει την ηγεσία ως βασική αξία του οργανισμού.
Το ηγετικό brand ως διακριτικό ενός οργανισμού
Το brand εστιάζει στην εικόνα ενός προϊόντος, η οποία και αποτελεί το σήμα κατατεθέν για την αποδοχή του από τους καταναλωτές. Η ηγεσία, από την άλλη, είναι εργασία εσωτερική. Οι σύγχρονοι ηγέτες θα πρέπει να προσδίδουν σε έναν οργανισμό τα στοιχεία που θα τον ξεχωρίσουν από τον ανταγωνισμό, όσον αφορά στη διοίκηση και τη συμπεριφορά του ανθρώπινου δυναμικού. Κάθε επιχείρηση επιδιώκει να ξεχωρίζει για πλήθος στοιχείων, ανάλογα με τις υπηρεσίες που προσφέρει. Το διακριτικό κάθε εταιρείας θα πρέπει να ενσωματωθεί στην κουλτούρα της και να διαπνέει κάθε συμπεριφορά, ακόμα και αυτή των ηγετών. Το ηγετικό brand συνίσταται στην ερμηνεία των απαιτήσεων των εξωτερικών πελατών και την εμφύσησή τους στις πράξεις των εργαζομένων.
Το αποτελεσματικό leadership brand θα πρέπει να βρίσκεται, καταρχήν, σε συνάφεια με τον ηγετικό κώδικα, να συμπνέει με τις τάσεις της αγοράς, όπως αυτές προκύπτουν μέσα από έρευνα και να αντικατοπτρίζει τις απαιτήσεις των πελατών.
Προκειμένου να επιτύχει η δημιουργία ηγετικού brand όπως την περιγράφει ο Ulrich θα πρέπει η διοίκηση να εντοπίσει τους ανθρώπους που μπορούν να γίνουν οι ηγέτες του αύριο και να τους συνδέσει με τις ανάγκες της αγοράς.
Αέρας αλλαγής για το HR
Τα στελέχη HR διατηρούν έναν από τους σημαντικότερους ρόλους σε μια επιχείρηση, αυτόν του αρχιτέκτονα που οφείλει να επισημαίνει τα λάθη και να ανταποκρίνεται όσο γίνεται πιο αποτελεσματικά στις ανάγκες των πελατών του -της διοίκησης. Πριν προχωρήσουν, ωστόσο, στην ανάληψη οποιασδήποτε ευθύνης πέραν των οφειλόμενων, τα τμήματα Διαχείρισης Προσωπικού θα πρέπει να διασφαλίσουν την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν.
Αφού, λοιπόν, καλύψουν «τα βασικά», οι επαγγελματίες HR θα πρέπει να συνδυάσουν το επιχειρηματικό με το ανθρώπινο κομμάτι μιας επιχείρησης. Αυτοί καλούνται να είναι αξιόπιστοι ακτιβιστές, λειτουργικοί εκτελεστές, επιχειρηματικοί σύμβουλοι, σχεδιαστές της οργανωσιακής διάρθωσης και χειριστές των ταλέντων, οικοδεσπότες της αλλαγής και της κουλτούρας και, τέλος, αρχιτέκτονες της στρατηγικής.