Διαβάζοντας αυτό το βιβλίο εντυπωσιάστηκα από την πληθώρα των στοιχείων που υποστηρίζουν τα συμπεράσματά του: 200.000 ερωτηματολόγια 360 feedback, που συμπληρώθηκαν σε διάρκεια 4 ετών για 20.000 managers.
Στο βιβλίο αυτό τα συμπεράσματα μπορούν να «μιλήσουν» από μόνα τους, μιας και καθρεφτίζουν τις συνήθειες τόσων πολλών εργαζόμενων και managers, σε μία διάρκεια αρκετών ετών. Για πολλές εταιρείες, μέσα σε αυτή την τράπεζα δεδομένων, υπήρχαν και εταιρικά στοιχεία απόδοσης: πωλήσεις, δείκτες απόδοσης, δείκτες εξυπηρέτησης κλπ, επιτρέποντας τον περαιτέρω εμπλουτισμό των συμπερασμάτων.
Οι J.Zenger, J.Folkman και S.Edinger δεν περιγράφουν θεωρίες και μοντέλα περί ηγεσίας, δεν γράφουν άλλο ένα βιβλίο που μιλάει για το leadership. Αντίθετα, με εμπειρία στο leadership development και μέσα από πολυετή δουλειά αντικειμενικής παρατήρησης, συλλογής επιστημονικών δεδομένων, στατιστικής ανάλυσης και σύνθεσης, μας δείχνουν ποια είναι η «μυστική συνταγή» το κοινό στοιχείο που έχουν οι top ηγέτες: αυτοί που εμπνέουν τις ομάδες τους και τις οδηγούν όχι μόνο σε εξαιρετική απόδοση, αλλά στο να υπερβούν τον εαυτό τους, να προχωρήσουν και εν τέλει να μεγαλουργήσουν.
Σε διαφορετικές μεταξύ τους εταιρείες και τομείς και σε διαφορετικές κουλτούρες το κοινό και πιο «καυτό» συστατικό της ηγεσίας είναι η έμπνευση:
- Ο ισχυρότερος παράγοντας πρόβλεψης για την αποτελεσματικότητα ενός ηγέτη
- Η ανθρώπινη ποιότητα που περισσότερο εκτιμούν οι εργαζόμενοι
- Ο παράγοντας που συνδέεται περισσότερο με τη δέσμευση και την ικανοποίηση των εργαζομένων.
Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου ο αναγνώστης απαντά στις ερωτήσεις: Ποια είναι τα συστατικά της έμπνευσης; Τι κάνουν αυτοί οι ηγέτες και τα καταφέρνουν τόσο καλά, ώστε η ομάδα τους «να τα δίνει όλα»; Πώς είναι ως άνθρωποι, τι χαρακτηριστικά έχουν και προσφέρουν έμπνευση στους υπόλοιπους; Συνοπτικά μιλώντας:
1. Αποτελούν Παράδειγμα – role model. Είναι το πρώτο απλό αλλά δύσκολο στην εφαρμογή του σημείο για έναν ηγέτη. Όπου κι αν βρίσκεται οι γύρω παρακολουθούν τι λέει και πόσο τα εφαρμόζει ο ίδιος.
2. Είναι Πρωταθλητές στην Αλλαγή. Υποστηρίζουν την καινοτομία, τις νέες ιδέες, δεν φοβούνται οι ίδιοι να βρεθούν σε «άγνωστα νερά», μάλιστα επιδιώκουν τη συνεχή προσωπική τους βελτίωση μαθαίνοντας νέα πράγματα δοκιμάζοντας άγνωστες πρακτικές κλπ.
3. Είναι αυτοί που Πρώτοι αρχίζουν κάτι- initiators. Αυτοί πρώτοι ωθούν την ομάδα προς τα εμπρός, παρακινούν με την ενεργητικότητά τους και τη ζωντάνια τους. Δεν οδηγούνται, αλλά βρίσκονται πάντα ένα ή και δύο βήματα μπροστά. Διατηρούν πάντα το προβάδισμα.
Έχοντας τα παραπάνω χαρακτηριστικά, τι κάνει το top 10% των ηγετών και καταφέρνει να εμπνέει και να παρακινεί; Μεταξύ άλλων:
- Εδραιώνει ξεκάθαρο όραμα και κατεύθυνση
- Χρησιμοποιεί τη δύναμη των συναισθημάτων
- Θέτει απαιτητικούς στόχους για την ομάδα
- Ενθαρρύνει την καινοτομία και την ανάληψη ρίσκου
- Ενθαρρύνει τη συνεργασία και την ομαδικότητα. Εκτός από χρήσιμη ενημέρωση βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα και αριθμούς, το βιβλίο αυτό μπορεί να λειτουργήσει και το ίδιο σαν πηγή έμπνευσης, αλλά και σαν χάρτης/roadmap δείχνοντάς μας πώς θα μπορούσαμε να μεταφέρουμε κάποια από αυτά τα πρακτικά μαθήματα στη δική μας ομάδα, στο δικό μας εργασιακό χώρο.
Καλό διάβασμα!