Υπάρχει επιστημονικός και αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης του άγχους και της εξουθένωσης; Ο Ανδρέας Βούρος, Γενικός Διευθυντής και η Κατερίνα Τριβυζά, Corporate Head, της Thrive Global Greece απαντούν καταφατικά και εξηγούν τους τρόπους με τους οποίους διασφαλίζουν την επιτυχία των λύσεων που προσφέρουν.

HR Professional: Ποιό είναι το προφίλ της εταιρείας σας;

Ανδρέας Βούρος: Η Thrive Global ιδρύθηκε το 2016 στις ΗΠΑ από την Arianna Huffington και έχει παρουσία σε πέντε ακόμη χώρες, ενώ παρέχει τις υπηρεσίες της σε 40 χώρες συνολικά.

Η αποστολή της Thrive Global είναι να τερματίσει την επιδημία του άγχους και της εξουθένωσης, προσφέροντας σε εταιρείες και στο ευρύ κοινό εύκολα εφαρμόσιμες λύσεις, που αυξάνουν την αποδοτικότητα μέσω της ενίσχυσης της ευεξίας, όπως επίσης και, υψηλού επιπέδου, χρήσιμο περιεχόμενο βάσει των τελευταίων εξελίξεων της επιστήμης.

Στην Ελλάδα, η Thrive Global Greece λειτουργεί από το 2018 και έχει καταφέρει να αναπτύξει με επιτυχία και τους δύο βασικούς τομείς, δηλαδή το B2C και το B2B.

Διαθέτει τρεις βασικές ομάδες: την επιστημονική, που είναι επιφορτισμένη με τη διενέργεια ερευνών και μελετών, τη συντακτική, που διαμορφώνει το υλικό για το ευρύ κοινό και την τεχνολογική, που αναπτύσσει τις ψηφιακές εφαρμογές, υποστηρίζοντας τεχνολογικά τη διενέργεια των προγραμμάτων.

HR P.: Ποιες είναι οι υπηρεσίες και τα προγράμματα που προσφέρετε;

Κατερίνα Τριβυζά: Η συνεργασία μας με έγκριτους επιστημονικούς φορείς και ιδιαίτερα με το Stanford University, μας εφοδιάζει με πολύ πλούσιο επιστημονικό υλικό, το οποίο καλύπτει συνολικά την ευεξία.

Το Thriving Performance, δηλαδή το ολοκληρωμένο πρόγραμμά μας, το οποίο στηρίζεται στο μοντέλο αλλαγής της συμπεριφοράς που έχει αναπτύξει η επιστημονική μας ομάδα, αναλύει τέσσερις βασικούς πυλώνες: τη σωματική ευεξία, η οποία περιλαμβάνει τις ενότητες που αφορούν τον ύπνο, τη διατροφή, την άσκηση και την κίνηση, την πνευματική διαύγεια, που αναφέρεται στην πνευματική συγκέντρωση, στον διαλογισμό και στον επαναπροσδιορισμό ή αναπλαισίωση, την επαφή, με κύρια συστατικά την ουσιαστική επικοινωνία, τη συγχώρεση και την ευγνωμοσύνη και, τέλος, τον σκοπό που περιλαμβάνει τη νοηματοδότηση, την προσφορά και το όραμα.

Μέσα από αυτές τις δώδεκα ενότητες, οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα κατανοούν την αξία της μέριμνας της ευεξίας και τη σύνδεσή της με την αποδοτικότητά τους, ενώ μαθαίνουν και πώς μπορούν να εφαρμόσουν στην πράξη όσα έμαθαν, μέσα από τα «μικρά βήματα», την καινοτόμο μεθοδολογία της Thrive.

Κάθε εταιρικό πρόγραμμα έχει τέσσερις φάσεις: τη διάγνωση, που είναι μία έρευνα για τη διαπίστωση του σημείου εκκίνησης, την εκπαίδευση, που ξεκινάει από το μοντέλο αλλαγής της συμπεριφοράς και αναλύει τις ενότητες, το στάδιο της εφαρμογής, το οποίο συμβάλλει στην υλοποίηση όσων έμαθαν οι συμμετέχοντες, και την αξιολόγηση που μετρά την συνολική επίδραση του προγράμματος.

Η εκπαίδευση μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε με φυσική παρουσία (live workshops) είτε online, με σύγχρονη εκπαίδευση (webinar) ή ασύγχρονη εκπαίδευση μέσω του Thrive Academy, που περιλαμβάνει διαδραστικά videos. Πέραν του προγράμματος αυτού, το Thrive Academy, περιλαμβάνει και τους τομείς: Thriving Mind, ο οποίος αναλύει σε μεγαλύτερο βάθος τη διαχείριση του άγχους και του στρες, το Thriving Leadership, που βοηθά τους ηγέτες να φροντίσουν τόσο την προσωπική τους ευεξία όσο και αυτή των εργαζομένων τους, το Thriving Families, το οποίο συμπαρίσταται στους εργαζομένους που σχεδιάζουν να ξεκινήσουν οικογένεια ή έχουν να φροντίσουν μικρά παιδιά ή/και ηλικιωμένα άτομα, το Thriving Culture για τη δημιουργία και την υιοθέτηση εταιρικής κουλτούρας ευεξίας και το Thriving in the New Normal, με επιστημονικές συμβουλές και οδηγίες για τη λειτουργία των εργαζομένων στον καιρό της πανδημίας.

Εξαιρετική λύση αποτελεί και η εφαρμογή μας Thrive Platform για iOs και Android, ένας προσωπικός coach ευεξίας, που εξασφαλίζει την εφαρμογή όσων μαθαίνουν οι συμμετέχοντες στα εκπαιδευτικά μας προγράμματα. Συγκεκριμένα, ξεκινά από ένα ερωτηματολόγιο για τη διαπίστωση συγκεκριμένων τομέων, τους οποίους χρειάζεται να βελτιώσει ο κάθε χρήστης και στη συνέχεια παρέχει τη δυνατότητα επιλογής «μικρών βημάτων», που θα τον οδηγήσουν σταθερά και με επιτυχία στην ενίσχυση της ευεξίας του.

Η εφαρμογή στέλνει στον χρήστη υπενθύμιση για την υλοποίηση των «μικρών βημάτων» που έχει επιλέξει, παρακολουθεί την πορεία του, δίνοντας πρόσβαση σε πολυάριθμα άρθρα και συνεντεύξεις αναφορικά με όλους τους τομείς του Thrive και διαθέτει τη δυνατότητα ενός Reset, μέσω της επιλογής αγαπημένων εικόνων και μουσικής, το οποίο επαναφέρει την ενέργεια του χρήστη σε επιθυμητά επίπεδα. Ταυτόχρονα, η διοίκηση της εταιρείας λαμβάνει, σε συγκεντρωτική και ανώνυμη βάση, στατιστικά στοιχεία που απεικονίζουν τη δέσμευση των εργαζομένων στο πρόγραμμα, μέσα από το αν και ποια «μικρά βήματα» έχουν επιλέξει και ακολουθούν.

Το Thrive Platform απαντά στο πρόβλημα όλων των προγραμμάτων ευεξίας και παραγωγικότητας, που είναι ότι, μετά τον αρχικό ενθουσιασμό, το ενδιαφέρον όσων συμμετέχουν μειώνεται πολύ γρήγορα, οπότε και η απόδοση των προγραμμάτων δεν είναι η μέγιστη δυνατή. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα να σχεδιάσουμε ειδικές ενέργειες και δράσεις marketing για την αύξηση και την ενίσχυση της δέσμευσης των εργαζομένων στο πρόγραμμα, ώστε αυτό να έχει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.Για κάθε εταιρεία, γίνεται συνεργασία με τους υπεύθυνους και σχεδιάζεται ο καταλληλότερος τρόπος υλοποίησης των προγραμμάτων μας, σύμφωνα με τις επιθυμίες και τις ανάγκες της.


HR P.: Ποια είναι τα ανταγωνιστικά σας πλεονεκτήματα;

Α.Δ.: Κύριο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι η ολιστική προσέγγιση της ευεξίας, αλλά και η μοναδική μεθοδολογία των «μικρών βημάτων» που μαθαίνει στους συμμετέχοντες το πώς μπορούν να περάσουν από το «ξέρω τι πρέπει να κάνω» στο «κάνω αυτό που ξέρω ότι πρέπει να κάνω».

Ο τρόπος αντιμετώπισης των ζητημάτων ευεξίας από μέσα προς τα έξω, μέσω του μοντέλου αλλαγής της συμπεριφοράς που έχει αναπτύξει η επιστημονική ομάδα της Thrive, είναι εκείνος που διασφαλίζει την επιτυχία των προγραμμάτων μας.

Χαρακτηριστικό μας γνώρισμα αποτελεί, ακόμη, το ότι η γλώσσα που χρησιμοποιούμε είναι εύληπτη και ευχάριστη, παρέχοντας μηνύματα που μένουν και που μπορούν να γίνουν πράξη.

Επίσης, βασική παράμετρος είναι ότι οι εισηγητές μας είναι έμπειροι επαγγελματίες του χώρου, leadership coaches, έχουν εκπαιδευτεί από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης της Thrive Global USA, ενώ, παράλληλα, είναι εφοδιασμένοι με τον οδηγό εκπαίδευσης και τον επιστημονικό οδηγό.

Τέλος, δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στη χρήση τεχνολογιών, όπως του Thrive Platform και της Thrive Academy, που αυξάνουν το engagement με την μεθοδολογία της Thrive και, κατά συνέπεια, βελτιώνουν την επιτυχία των προγραμμάτων μας.

HR P.: Σε ποιους απευθύνεστε;

K. T.: Η ευεξία και η ευημερία είναι ζητούμενο όλων των ανθρώπων. Γι’ αυτό κι εμείς προσπαθούμε να τους προσεγγίσουμε όπου βρίσκονται, μέσα από τους δύο βασικούς μας τομείς: σε προσωπική βάση, μέσω του τομέα μας B2C, και σε ομαδική βάση, δηλαδή στις επιχειρήσεις, μέσω του Β2Β.

Για το ευρύ κοινό, διαθέτουμε τη δημοφιλή ιστοσελίδα www.thriveglobal.gr στην οποία αρθρογραφούν, εκτός από την έμπειρη και εξειδικευμένη συντακτική ομάδα της Thrive Global, ένα πολυάριθμο δίκτυο έγκριτων επιστημονικών συνεργατών και contributors. Επιπροσθέτως, έχουμε εκπομπή στο ραδιοφωνικό σταθμό Easy 97.2, ενώ ετοιμάζουμε τη νέα μας τηλεοπτική εκπομπή, η οποία θα αποτελέσει σημείο αναφοράς στο τηλεοπτικό τοπίο.

Τα προγράμματα Β2Β απευθύνονται σε όλες τις εταιρείες, ανεξαρτήτως μεγέθους, και σε όλους τους εργαζομένους τους, ανεξαρτήτως ιεραρχικής βαθμίδας και τομέα δραστηριότητας. Γιατί, όπως έχουμε περιγράψει παραπάνω, μπορούμε να προσαρμόσουμε τον τρόπο υλοποίησης των προγραμμάτων μας στις ανάγκες κάθε εταιρείας. Εξάλλου, έχουμε, ήδη, συνεργαστεί με μεγάλες και μεσαίες ελληνικές και ξένες εταιρείες, με εξαιρετικά αποτελέσματα.

HR P.: Με ποιό τρόπο διασφαλίζετε την επιτυχία των λύσεων;

Α. Δ.: Καθοριστικό ρόλο παίζει η μεθοδολογία μας, η οποία βασίζεται στην αλλαγή της συμπεριφοράς μέσω των «μικρών βημάτων» και στις εύκολα εφαρμόσιμες και πρακτικές λύσεις, που εντάσσονται χωρίς κόπο και κόστος στην καθημερινότητά μας.

Αυτές τις νέες μικρές συνήθειες είναι που καλούνται να υιοθετήσουν οι συμμετέχοντες στην τρίτη φάση του προγράμματος, δηλαδή την «εφαρμογή», η οποία μπορεί να διαρκέσει έως και έναν χρόνο, προκειμένου να γίνουν οι μεγάλες αλλαγές. Μετά την ολοκλήρωση της φάσης της εκπαίδευσης, ακολουθεί η δυνατότητα πρόσβασης είτε σε online οδηγούς, οι οποίοι περιέχουν υλικό που ο συμμετέχων διαβάζει όποτε τον εξυπηρετεί είτε στο Thrive Platform, που είναι το πιο προσωποποιημένο εργαλείο υποστήριξης των προσπαθειών του κάθε ατόμου ξεχωριστά. Επιπρόσθετα, κατά τη διάρκεια αυτού του χρονικού διαστήματος διενεργούνται και δύο ή περισσότερες συναντήσεις follow up με τον εισηγητή που ανέλαβε το συγκεκριμένο πρόγραμμα, ώστε να απαντηθούν ενδεχόμενες απορίες, να ενδυναμωθούν οι συμμετέχοντες και να συνεχίσουν την προσπάθεια της αλλαγής.

Η διοργάνωση ενεργειών marketing ενδοεταιρικά, τις οποίες και συστήνουμε θερμά, συμβάλλει σημαντικά στην ενθάρρυνση και στην αύξηση της δέσμευσης των συμμετεχόντων, συνεισφέροντας στην καθιέρωση κουλτούρας ευεξίας σε όλη την εταιρεία.

HR P.: Πώς ανταποκριθήκατε στην παγκόσμια πανδημία;

Κ. Τ. : Η αντίδρασή μας ήταν άμεση. Στηριζόμενοι στις οδηγίες της επιστημονικής μας ομάδας, δημιουργήσαμε ειδικό webinar και videos για τη διαχείριση της πρωτόγνωρης αυτής πανδημίας, ώστε να διασφαλιστεί η διατήρηση καλού επιπέδου ευεξίας και αποδοτικότητας. Δημιουργήσαμε αντίστοιχα «μικρά βήματα» για την υποστήριξη τόσο των εργαζομένων στον νέο τρόπο εργασίας, στη διαχείριση των σχέσεων μέσα στο σπίτι τους με τον/την σύντροφό τους, με τα ανήλικα παιδιά ή/και τη φροντίδα των ηλικιωμένων, όσο και των ηγετών στο πώς να διαχειριστούν τις ομάδες τους, αλλά και την προσωπική τους αγωνία και άγχος, ώστε να νιώθουν ικανοί να ξεπεράσουν αυτή τη δυσκολία και να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα.

Θέλοντας, μάλιστα, να προσφέρουμε απτές λύσεις και να βοηθήσουμε τον καθένα από εμάς, σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο, να καταπολεμήσει το στρες που προκαλεί η πανδημία, να εργάζεται αποτελεσματικά ακόμα και αν δεν είναι στο γραφείο και, το σημαντικότερο, να βάζει σε προτεραιότητα την ευεξία του αυτήν την κρίσιμη περίοδο, διεξάγαμε, σε συνεργασία με την Focus Bari, μια Πανελλαδική Ποσοτική Έρευνα αναφορικά με τις στάσεις, τις απόψεις, τις συνήθειες και τις αλλαγές που έχει φέρει στις ζωές των εργαζομένων η πανδημία του Covid-19.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στις 23 και στις 24 Απριλίου 2020, σε 800 άνδρες και γυναίκες ηλικίας 18 ετών και άνω, με το δείγμα να αντιστοιχεί σε 7.659.000 άτομα καλυπτόμενου πληθυσμού και τα αποτελέσματά της να χωρίζονται σε έξι άξονες:

    • 1. Οι φόβοι των Ελλήνων αναφορικά με μία πιθανή έξαρση του κορονοϊού.

 

    • 2. Οι επιπτώσεις του νέου κορονοϊού στη σωματική, στην ψυχική και στη συναισθηματική ευεξία των Ελλήνων.

 

    • 3. Οι προκλήσεις και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν αναφορικά με την αποδοτικότητά τους και τη νέα εργασιακή πραγματικότητα.

 

    • 4. Η επαρκής ή όχι στήριξη από την πλευρά της εταιρείας και του εργοδότη.

 

    • 5. Οι λόγοι ανησυχίας των Ελλήνων λόγω της πανδημίας.

 

    6. Η επαρκής ή όχι ενημέρωση αναφορικά με τα μέτρα προστασίας και πρόληψης του ιού.

Τα αποτελέσματα της έρευνας, τα οποία βρίσκονται στη σελίδα μας, έδειξαν πως η πανδημία του Covid-19 επηρέασε και θα συνεχίσει να επηρεάζει όλες τις διαστάσεις της ανθρώπινης ζωής, κάνοντας ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη προάσπισης τόσο της σωματικής όσο και της ψυχικής μας υγείας, με στόχο την, όσο το δυνατόν, πιο ψύχραιμη διαχείριση της πρωτοφανούς αυτής κρίσης.

HR P.:Ποια είναι η αξία της ευεξίας για τις επιχειρήσεις;

Α. Δ. : Ο τρόπος με τον οποίο δουλεύουμε, δεν δουλεύει πια, όπως είπε η ιδρύτρια της Thrive Global, Arianna Huffington. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι:

  • 2 τρις δολάρια είναι το κόστος της μειωμένης σωματικής, ψυχολογικής και κοινωνικής ευεξίας στις ΗΠΑ (Global Wellness Institute. “The Future of Wellness at Work”, 2016)
  • 1 τρις δολάρια είναι το κόστος της μειωμένης απόδοσης, λόγω της κατάθλιψης και του άγχους σε παγκόσμιο επίπεδο (World Health Organisation. “Mental Health in the Workplace”, 2017)
  • 87% των εργαζομένων δεν είναι δεσμευμένο στην εργασία του (Gallup, 2016)
  • 96% των ηγετικών στελεχών δηλώνει επαγγελματικά εξουθενωμένο (Harvard Medical Study).

Αντίθετα, οι εταιρείες που πραγματοποίησαν αποτελεσματικά προγράμματα wellbeing είδαν:

  • 10% αυξημένη παραγωγικότητα από τους εργαζόμενους με μειωμένη ευεξία και 5% σε μέσους όρους (Timothy Gubler, Ian Larkin, Lamar Pierce. “Doing Well by Making Well: The Impact of Corporate Wellness Programs on Employee Productivity”, Management Science, 2017)
  • 50% περισσότερα έσοδα ανά εργαζόμενο (Willis Towers Watson. “Employee Health and Business Success: Making the Connections and Taking Action”, 2016)
  • δύο φορές καλύτερα αποτελέσματα συγκριτικά με αυτές που δεν έχουν ενστερνιστεί την ευεξία των εργαζομένων ως υψηλή προτεραιότητα (Willis Towers Watson. “Employee Health and Business Success: Making the Connections and Taking Action”, 2016).

Η μέριμνα για την ευεξία των εργαζομένων επιδρά καθοριστικά στη βελτίωση σημαντικών δεικτών, όπως αυτού της δέσμευσης, της πιστότητας, του turnover, του absenteeism και της ικανοποίησης των εργαζομένων από την εταιρεία τους.

Για παράδειγμα, η εταιρεία Hilton, η οποία αξιοποίησε προγράμματά μας, κέρδισε το δεύτερο βραβείο καλύτερου εργοδότη σε παγκόσμιο επίπεδο, βλέποντας μία σημαντική μείωση του turnover στα ξενοδοχεία της και σημαντική μείωση του λειτουργικού της κόστους. Στην Accenture μειώθηκε το turnover και στην Bank of America βελτιώθηκε σημαντικά ο δείκτης ικανοποίησης των εργαζομένων και η πιστότητά τους στην εταιρεία.

Επιπλέον, στο διάστημα 2008 – 2013, οι εταιρείες του S&P 500 που υλοποίησαν προγράμματα ευεξίας στο ανθρώπινο δυναμικό τους είδαν την τιμή της μετοχής τους να πηγαίνει 14 φορές καλύτερα (World Economic Forum 2016). Είναι ξεκάθαρο πως, όταν οι άνθρωποι ευημερούν, ευημερούν και οι επιχειρήσεις.

Τέλος, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τις προτεραιότητες και τις αξίες της γενιάς των millennials, που ήδη είναι στον εργασιακό στίβο, αλλά και της γενιάς Z που κάνει την είσοδό της σε αυτόν, για τις οποίες η μέριμνα της ευεξίας είναι βασικό κριτήριο επιλογής εργοδότη.

HR P.: Ποιο είναι το κλειδί της επιτυχίας στα προγράμματα ευεξίας και για ποιους λόγους κάποια αποτυγχάνουν;

K. T. : Το κλειδί της επιτυχίας είναι η θεώρησή τους ως κύριο συστατικό της εταιρικής κουλτούρας. Η ευεξία των εργαζομένων και η φροντίδα της δεν είναι πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα. Όταν αυτό γίνει συνείδηση στις διοικήσεις των εταιρειών, όταν η ηγεσία των εταιρειών κατανοήσει ότι η ευημερία της επιχείρησης είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ευημερία των εργαζομένων, τότε τα προγράμματα ευεξίας θα έχουν επιτυχία.

Ακόμη και σήμερα, σε πολλές εταιρείες, τα προγράμματα ευεξίας εντάσσονται στις δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα της εταιρείας προς τους εργαζόμενους, υλοποιούνται αποσπασματικά και θεωρείται ότι αφορούν μόνο τους εργαζόμενους και όχι την ηγεσία της εταιρείας, εξού και δεν έχουν την αναμενόμενη επιτυχία. Ακόμη περισσότερο, πολλές φορές, ανεξάρτητα και αντίθετα με τα όσα έχουν προταθεί στα προγράμματα ευεξίας, ο τρόπος λειτουργίας της εταιρείας και των στελεχών της συνεχίζει πρακτικά να είναι ο ίδιος με πριν, κάτι που αφενός καταργεί στην ουσία την αξία των προγραμμάτων και αφετέρου αποτρέπει τους εργαζομένους από την εφαρμογή τους.

Επίσης, λείπει η βούληση και η δέσμευση της διοίκησης της εταιρείας στην υλοποίηση όσων τα προγράμματα αυτά προτείνουν. Αυτό συμβαίνει διότι όλοι, και οι εργαζόμενοι και οι ηγέτες των εταιρειών, έχουν τη λανθασμένη – όπως έχει αποδειχθεί επιστημονικά – αντίληψη ότι οι πολλές, αδιάκοπες ώρες εργασίας, οι λίγες ώρες ύπνου, το εύκολο και γρήγορο φαγητό, η ενασχόληση με διαφορετικά πράγματα ταυτόχρονα – το γνωστό multitasking – και η ελάχιστη κοινωνική ζωή αυξάνουν την παραγωγικότητα.

Τέλος, ένας άλλος λόγος για τον οποίο πολλά προγράμματα αποτυγχάνουν είναι ότι αναφέρονται, κυρίως, στο τι πρέπει να κάνουν οι συμμετέχοντες και όχι στο πώς θα το κάνουν, ενώ, συνήθως, δεν έχουν ένα οργανωμένο στάδιο εφαρμογής, δεν διαθέτουν το follow up, και μάλιστα σε digital μορφή, ώστε να είναι εύχρηστο και προσβάσιμο ανά πάσα ώρα και στιγμή από όλους.