Tο 87% των εργαζομένων εξετάζει τα προγράμματα υγείας και ευεξίας πριν επιλέξει μια καινούργια εργασία. Ιδανικά, οι εταιρείες αποβλέπουν στη δημιουργία συνθηκών, κάτω από τις οποίες οι εργαζόμενοι θα είναι όσο το δυνατόν πιο παραγωγικοί και αφοσιωμένοι στην εργασία τους. Ωστόσο, ενώ φαίνεται αυτονόητο ότι η υγεία και η ευεξία των εργαζομένων έχει άμεσο αντίκτυπο στην παραγωγικότητά τους, πολλές εταιρείες συχνά παραβλέπουν ενέργειες που ενδυναμώνουν την υγεία του ανθρώπινου δυναμικού.

Σύμφωνα με έρευνα, το 87% των εργαζομένων εξετάζει τα προγράμματα υγείας και ευεξίας πριν επιλέξει μία νέα εργασία. Παράλληλα, το 70% του ανθρώπινου δυναμικού που έχει πρόσβαση σε πρόγραμμα wellbeing, δηλώνει ικανοποιημένο με την εργασία του (Forbes report). Επίσης, έρευνα της Deloitte δείχνει ότι το 77% των εργαζομένων υποφέρει από επαγγελματική εξουθένωση, ενώ η πανδημία του Covid 19 έχει εντείνει ακόμα πιο πολύ τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες ως προς την ψυχική και σωματική υγεία των εργαζομένων.

Λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα
Για την αντιμετώπιση των παραπάνω, πολλές εταιρείες προσπαθούν, πλέον, να εστιάσουν σε μία ανθρωποκεντρική κουλτούρα, που ξεκινάει από την κατάλληλη σχεδίαση του εργασιακού χώρου και ολοκληρώνεται με ενέργειες που εντάσσουν στην καθημερινότητα των εργαζομένων την υγεία και την ευεξία.

Για παράδειγμα, η Johnson & Johnson δημιούργησε χώρους εκγύμνασης και χαλάρωσης, αύξησε τoν αριθμό «όρθιων» γραφείων και προσέφερε υγιεινά γεύματα στο εστιατόριο του γραφείου. Η Bupa δημιούργησε, με τη βοήθεια ψυχολόγων, μία εφαρμογή, μέσα από την οποία οι εργαζόμενοι μπορούν να βάζουν στόχους για τη διατροφή, την άσκηση καθώς και τον διαλογισμό τους, ενώ καθόλη τη διάρκεια της ημέρας λαμβάνουν προωθητικά μηνύματα, που ενισχύουν υγιεινές συνήθειες, όπως για παράδειγμα την κατανάλωση νερού. Η Hilton σχεδίασε το πρόγραμμα «[email protected]», το οποίο έχει στόχο να προωθήσει ημέρες ευεξίας και να ενημερώσει τους εργαζομένους της, για θέματα υγείας.

Εν μέσω πανδημίας, πολλά προγράμματα wellness εστίασαν στην ψυχολογική υποστήριξη και στην ενίσχυση της συνεργατικότητας και της κοινωνικοποίησης των εργαζομένων. Για παράδειγμα, η 3M δημιούργησε εβδομαδιαία διαδικτυακά μαθήματα διαλογισμού. Άλλες εταιρείες σχεδίασαν ενέργειες, που είχαν στόχο να προωθήσουν τα ευέλικτα ωράρια εργασίας, ώστε να υπάρξει ισορροπία μεταξύ εργασιακής και προσωπικής ζωής. Συγκεκριμένα, η FullContact παρέχει στους υπαλλήλους 7.500 $ και απεριόριστες ημέρες διακοπών, ενώ ζητάει τις ημέρες αυτές οι υπάλληλοι να αποσυνδεθούν τελείως από τα συστήματα της εταιρείας, διαφορετικά θα τους αφαιρεθεί το παραπάνω χρηματικό ποσό!

Μία εταιρεία μπορεί να αρχίσει σιγά σιγά να εφαρμόζει κάποιες ενέργειες. Εναλλακτικές ιδέες μπορεί να είναι η δημιουργία προγράμματος στήριξης εργαζομένων με ψυχολογικές ανάγκες ή η παροχή μαθημάτων εκγύμνασης ή ακόμα και η οικονομική στήριξη των εργαζομένων που καπνίζουν, ώστε να ακολουθήσουν κάποιο προγράμματα απεξάρτησης. Βέβαια, μία εταιρεία μπορεί να ξεκινήσει με ενέργειες χαμηλότερου κόστους, όπως να εγκαταστήσει μπάρα στάθμευσης ποδηλάτου ή να παρέχει φρούτα, ώστε να προωθήσει την υγιεινή διατροφή.

Εν κατακλειδι
Tα wellness προγράμματα είναι πλέον αναγκαία στον χώρο εργασίας. Για την επιτυχία τους, προϋπόθεση είναι να υπάρχει και η ανάλογη εταιρική κουλτούρα, η οποία θα υποστηρίζεται από τη διοίκηση και θα ενισχύει αυτές τις προσπάθειες. Ακόμα και αν ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων δεν αξιοποιεί συστηματικά τα προγράμματα υγείας και ευεξίας, αυτά θα είναι πάντα σημαντικά και αναγκαία, γιατί θα επιβεβαιώνουν στο ανθρώπινο δυναμικό ότι η εταιρεία έχει ως επίκεντρό της τον άνθρωπο και αυτό ίσως είναι το πιο δυνατό μήνυμα.