Την χαρτογράφηση του coaching για 1η φορά στη χώρα μας επιχειρεί η Treasure Lab, διεξάγοντας μια πρωτοποριακή έρευνα.

Η Κρύστα Τζελέπη, Leadership & Team Coach, Managing Partner της εταιρείας, μας μιλά για την έρευνα «Business Coaching Practices in the Greek Market» και πώς αναμένεται να αποκαλύψει τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται στην ελληνική αγορά.
Η 1η Έρευνα για τις Πρακτικές Coaching στην Ελληνική Αγορά από την Tresure Lab, η μεθοδολογία της οποίας σχεδιάστηκε από τη Λήδα Παναγιωτοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια και διδάσκουσα στο Μεταπτυχιακό της ΔΑΔ στο OΠΑ, ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβριο, υπό την αιγίδα του Μεταπτυχιακού στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού του ΟΠΑ & του ΣΔΑΔΕ.

HR Professional: Tι σας ώθησε να πραγματοποιήσετε αυτή την έρευνα, που γίνεται για 1η φορά στην Ελλάδα;
Κρύστα Τζελέπη: Επιδιώκουμε να καταλήξουμε στη χαρτογράφηση των business coaching practices στην Ελλάδα. Στόχος μας είναι να συλλέξουμε αποτελέσματα από πλήθος εταιρειών, ώστε το δείγμα μας να είναι αρκετά μεγάλο, για να είναι αντιπροσωπευτικό. Στη συνέχεια, θα παρουσιάσουμε τα αποτελέσματα, προσδοκώντας να ενημερώσουμε και την αγορά για το ποια είναι η πραγματική εικόνα της εφαρμογής του coaching.

Η αρχική ώθηση ήταν η παρατήρηση ότι στην ελληνικά αγορά, η χαρτογράφηση του τι πραγματικά συμβαίνει και τι κάνουν οι οργανισμοί δεν έχει πραγματοποιηθεί, άρα δεν υφίσταται κάτι παρόμοιο έως τώρα. Η μόνη έρευνα που έχει γίνει σχετικά με το coaching, είναι αυτή της Focus Bari (2019), για τις απόψεις που υπάρχουν γύρω από το coaching. Επιπλέον, η πραγματοποίηση της έρευνας με ένα συνεργάτη από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ), με σοβαρό επιστημονικό υπόβαθρο και αξιόπιστη μεθοδολογία, συνεπάγεται ότι τα αποτελέσματα θα είναι έγκυρα και χρήσιμα ως benchmarking, best practices για τις εταιρείες που πρόκειται να συμμετέχουν. Έτσι, ήρθα σε επαφή με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και συγκεκριμένα με τη Λήδα Παναγιωτοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια και διδάσκουσα στο Μεταπτυχιακό της ΔΑΔ στο OΠΑ, και της είπα την ιδέα μου. Τη βρήκε πολύ ενδιαφέρουσα και ξεκινήσαμε τον σχεδιασμό τον Σεπτέμβριο.

HR P.: Πείτε μας λίγα περισσότερα. Πώς σχεδιάσατε την έρευνα;

Κ. Τζ.: Σχεδιάσαμε την έρευνα μαζί με τη Λήδα, με στόχο να έχει σωστό research design, να παίρνει την πληροφόρηση που χρειάζεται μαζί με πολύτιμα σχόλια, που δίνουν βάθος στην έρευνα και να έχει αξία για τις συμμετέχουσες εταιρείες. Ως σημείο εκκίνησης, μας βοήθησε πολύ η δική μου πολυετής εμπειρία σε Executive Coaching με ανώτερα στελέχη, σε προγράμματα Leader as Coach και σε προγράμματα Coaching Culture με μεγάλες ελληνικές & πολυεθνικές εταιρείες. Συνδυάζοντας αυτή τη γνώση της αγοράς με την εμπειρία και τεχνογνωσία της Λήδας σε διεθνείς έρευνες, επιστημονικές δημοσιεύσεις και διδακτική εμπειρία με στελέχη HR, καταλήξαμε στο δικό μας πλήρες research design.

HR P.: Τι περιλαμβάνει η έρευνα Business Coaching Practices in the Greek Market; Σε ποια φάση βρίσκεστε;

Λήδα Παναγιωτοπούλου: Η έρευνα περιλαμβάνει focus groups, προσωπικές συνεντεύξεις & ερωτηματολόγια προς ΗR & Learning Professionals, αλλά και προς coachees που έχουν δεχθεί coaching. Ειδικότερα:

Focus Groups: Ξεκινήσαμε με focus groups τον Οκτώβριο, όπου είχαμε πολύ χρήσιμες και εποικοδομητικές συζητήσεις με HR Directors & Learning Professionals. Ήταν μία πρώτη ευκαιρία για τους συμμετέχοντες να δουν που βρίσκεται η δική τους εταιρεία σε σχέση με άλλες, όσον αφορά στο coaching.

Προσωπικές Συνεντεύξεις: Ήδη είμαστε στη διαδικασία προσωπικών συνεντεύξεων με στελέχη που είναι υπεύθυνα για τον σχεδιασμό των προγραμμάτων coaching μέσα σε οργανισμούς. Ο πλούτος της πληροφόρησης που παίρνουμε είναι εξαιρετικός και ήδη βλέπουμε ότι ξετυλίγεται μπροστά μας ένα πολύ ανομοιογενές τοπίο.

Σχεδιασμός & Survey Roll Out: Το survey σχεδιάστηκε με στόχο να είναι εύχρηστο, να παίρνει την πληροφόρηση που χρειάζεται, να δίνει χώρο για σχόλια, αλλά να μην κουράζει. Από την πλευρά των users, το τεστάραμε σε ομάδα πελατών, συνεργατών και είναι έτοιμο. Στο επόμενο διάστημα θα συλλέγουμε αποτελέσματα και θα τα επεξεργαζόμαστε.

Συλλογή Αποτελεσμάτων & Παρουσίαση: Στόχος μας είναι να συλλέξουμε αποτελέσματα από πολλές εταιρείες, ώστε το δείγμα μας να είναι αρκετά μεγάλο, για να θεωρηθεί χαρτογράφηση, πανω στο θέμα του coaching practices. Στη συνέχεια, θα παρουσιάσουμε τα αποτελέσματα, προσδοκώντας να ενημερώσουμε και την αγορά για το ποια είναι η πραγματική εικόνα της εφαρμογής του coaching.

HR P.: Τι περιμένετε να κερδίσουν οι συμμετέχουσες εταιρείες, αλλά και εσείς;

Κ. Τζ.: Οι εταιρείες που συμμετέχουν καρπώνονται ήδη τα πρώτα «οφέλη» από την έρευνα σε πρακτικό επίπεδο, μέσα από τη δημιουργία δικτύων ανταλλαγής ιδεών και πληροφoρίας. Πρόκειται να λάβουν πολύτιμη πληροφόρηση για το που βρίσκονται οι ίδιες, σε σχέση με άλλες, στο coaching, που αναπτύσσει τις ικανότητες και την απόδοση των ανθρώπων, ένα είδος benchmarking. Τα αποτελέσματα θα αναδείξουν πολλές βέλτιστες πρακτικές, που μπορεί να τους δώσουν ιδέες για να τις εφαρμόσουν και οι ίδιοι.

Μας ενδιαφέρει πολύ να διαπιστώσουμε, σαν τι μοιάζει αυτός ο «χάρτης» του coaching στην ελληνική αγορά, καθώς και πώς συγκρινόμαστε από πλευράς πρακτικών με το εξωτερικό. Τα ευρήματα των διεθνών ερευνών δείχνουν ότι ολοένα και περισσότερο χρησιμοποιείται το coaching, ανά τον κόσμο. Αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι υπάρχουν 71.000 coaches σε όλο τον κόσμο, και ότι οι ηγέτες/coaches έχουν αυξηθεί κατα 46% από το 2015 (International Coaching Federation- έρευνα 2020). Το coaching ήδη αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για ηγέτες ομάδων και προχωρά γρήγορα η ανάπτυξη του ηγέτη σε coach.

Η επιστημονική αξιοποίηση των αποτελεσμάτων με διεθνείς δημοσιεύσεις θα συμβάλλει γενικότερα στην έρευνα για το coaching, ενώ η ίδια η έρευνα θα μπορεί να επαναληφθεί σε άλλες χώρες, με αυτό το research design. Οι γνώσεις που θα αποκομίσουμε είναι σημαντικές για την κατανόηση και βελτίωση των πρακτικών που εφαρμόζουμε ως πάροχοι. Στο πλαίσιο της συνεχούς βελτίωσης της Treasure Lab θεωρώ ότι αυτή η κατανόηση έχει καίρια σημασία.

ΗR P.: Εν κατακλείδι, πότε αναμένουμε τη δημοσίευση της έρευνας;
Κ. Τζ.: Τα αποτελέσματα της έρευνας θα παρουσιαστούν το χρονικό διάστημα Φεβρουάριος-Μάρτιος 2022, αρχικά μέσω του ΣΔΑΔΕ & του Μεταπτυχιακού ΔΑΔ του ΟΠΑ, υπό την αιγίδα των οποίων πραγματοποιείται η έρευνα και τους ευχαριστούμε θερμά για την υποστήριξη.

RESEARCH DESIGN

Ερωτηματολόγιο βασισμένο σε αντίστοιχες έρευνες πρακτικών του εξωτερικού (π.χ. ICF, IPD) αλλά και σε ακαδημαϊκή αρθρογραφία
Mixed methods research: Συνδυασμός ποσοτικής (ερωτηματολόγιο) και ποιοτικής (συνεντεύξεις, focus groups) έρευνας για πιο εμπλουτισμένα ευρήματα
Πολυεπίπεδη ανάλυση: Συλλογή στοιχείων τόσο από τμήματα HR όσο και από coachees για πιο ολοκληρωμένη εικόνα.