Αξιοποιώντας ένα πρόγραμμα wellbeing, κάθε εταιρεία μπορεί να αποκομίσει οφέλη και να αυξήσει την παραγωγικότητά της, χωρίς να απαιτείται πάντοτε ένα υψηλό κόστος, με τη σύγχρονη τάση να εστιάζει και στην ψυχική υγεία των εργαζομένων. Ποιοι είναι οι λόγοι για να επενδύσει μια εταιρεία στο wellbeing των εργαζομένων της και πώς ο κορωνοϊός επηρέασε την επένδυση αυτή;

Στη σύγχρονη επιχειρησιακή πραγματικότητα, οι οργανισμοί εστιάζουν όλο και περισσότερο στο wellbeing στον εργασιακό χώρο καθώς έχουν συνειδητοποιήσει τα οφέλη που προκύπτουν και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που αποκτούν. Έτσι, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός πως μεγάλες εταιρείες, όπως η Facebook, η Google και η Pixar, επενδύουν σε, αρκετά κοστοβόρα, προγράμματα wellbeing. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ούτε ότι τα wellbeing προγράμματα δεν είναι κατάλληλα για μικρότερες εταιρείες ούτε ότι απαιτείται πάντα ένα μεγάλο κόστος για την υλοποίησή τους. Αντιθέτως, κάθε εταιρεία, ανάλογα με τις ανάγκες της, μπορεί να εστιάσει στο wellbeing των εργαζομένων της, αποκομίζοντας τα ίδια ή και περισσότερα οφέλη. Ωστόσο, τι ακριβώς είναι ένα wellbeing πρόγραμμα και τι σημαίνει ο όρος wellbeing;

Ένα πρόγραμμα wellbeing για τους εργαζομένους περιλαμβάνει κάθε δραστηριότητα, η οποία έχει σχεδιαστεί με στόχο να προάγει την καλύτερη υγεία στον εργασιακό χώρο και γενικότερα να δημιουργήσει μια κουλτούρα ευεξίας στους εργαζομένους. Ως εκ τούτου, τα εν λόγω προγράμματα μπορούν να περιλαμβάνουν ιατρικές εξετάσεις, ψυχολογική υποστήριξη, αλλά και yoga, προγράμματα γυμναστικής και προγράμματα διαχείρισης του άγχους. Ο όρος wellbeing αναφέρεται στην υγεία, στην ευτυχία και στην ευημερία. Wellbeing, δηλαδή, σημαίνει να έχει κάποιος καλή ψυχική υγεία, υψηλή ικανοποίηση για τη ζωή του και μια αίσθηση σκοπού ή νοήματος. Παρότι, βέβαια, δεν υπάρχει ένας σαφής και καθολικός ορισμός, το wellbeing, σε γενικές γραμμές, μπορεί να περιγραφεί ως το συναίσθημα, στο οποίο κάποιος βάζει θετικό πρόσημο στη ζωή του και αισθάνεται καλά.

ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ ΣΤΟ WELLBEING
Όπως αναφέρθηκε ήδη, η επένδυση στο wellbeing των εργαζομένων δεν χρειάζεται απαραίτητα να είναι μεγάλη και ιδιαίτερα κοστοβόρα, αφού στις πλείστες των περιπτώσεων αρκούν ορισμένες μικρές, απλές κινήσεις. Παρότι είναι δύσκολο να υπολογιστεί χρηματικά το ROI του wellbeing, η αξία της επένδυσης φαίνεται, κυρίως, από την απόδοση των εργαζομένων ή / και των ομάδων, καθώς και από το γενικότερο κλίμα που επικρατεί στον εργασιακό χώρο. Έτσι, ορισμένοι από τους λόγους που ωθούν μια εταιρεία στο να επενδύσει στο wellbeing των εργαζομένων της είναι:

  • Η αύξηση της παραγωγικότητας και η καταπολέμηση του presenteeism: Οι πιο υγιής εργαζόμενοι μπορούν, και σωματικά, να αποδώσουν καλύτερα, εξαιτίας της περισσότερης ενέργειας που αποκτούν, μειώνοντας έτσι και τον χρόνο ολοκλήρωσης της εργασίας τους. Επιπροσθέτως, η εφαρμογή ενός τέτοιου προγράμματος καταπολεμά αποτελεσματικά και το φαινόμενο του presenteeism, δηλαδή του φαινομένου που ο εργαζόμενος βρίσκεται μεν στον εργασιακό χώρο, αλλά δεν αποδίδει ή αποδίδει λιγότερο λόγω της κούρασης, της κακής διατροφής κ.ά.
  • Η μεγαλύτερη κινητοποίηση: Οι εργαζόμενοι που νιώθουν καλά εστιάζουν περισσότερο στον σκοπό που τους έχει ανατεθεί και κινητοποιούνται περισσότερο, με αποτέλεσμα να είναι πιο αποτελεσματικοί.
  • Η μεγαλύτερη ομαδικότητα και το αυξημένο ηθικό: Οι εργαζόμενοι που νιώθουν καλά και είναι υγιής έχουν μεγαλύτερη διάθεση για επικοινωνία, αυξάνοντας έτσι την πιθανότητα για αποτελεσματικότερη συνεργασία. Επιπλέον, όταν οι εργαζόμενοι συμμετέχουν ομαδικά σε κάποια από τις δραστηριότητες του προγράμματος wellbeing, είτε εντός είτε εκτός του εργασιακού χώρου, αυξάνεται το ηθικό, το αίσθημα του ανήκειν, αλλά και η συναδελφικότητα.
  • Η μείωση του εργασιακού άγχους: Η άσκηση και ο υγιεινός τρόπος διατροφής μπορούν να μειώσουν το άγχος, ενώ, αν μια επιχείρηση είναι σε θέση να εφαρμόσει προγράμματα διαλογισμού ή αυτογνωσίας, τότε μπορεί να βοηθήσει ακόμα περισσότερο στη μείωση του εργασιακού άγχους του ανθρώπινου δυναμικού της.
  • Η μείωση του absenteeism: Ένας υγιής και χωρίς άγχος εργαζόμενος είναι λιγότερο πιθανό να ασθενήσει, άρα και να λείψει από την εργασία του. Εξίσου αποτρεπτικά λειτουργεί και το καλό και συναδελφικό κλίμα που δημιουργείται από την εφαρμογή του προγράμματος.
  • Η βελτίωση του recruitment και του retention: Η παροχή ενός προγράμματος wellbeing είναι πιθανό να λειτουργήσει ως ένα έξτρα κίνητρο για έναν εργαζόμενο να επιλέξει την εταιρεία, καθιστώντας την θελκτικότερη επιλογή εργασίας, άρα δίνοντάς της και ένα προβάδισμα στον «πόλεμο των ταλέντων», ενώ το ίδιο ισχύει και για την παραμονή ενός εργαζομένου σε αυτή.
  • Η συμβολή στο employee experience και το employer branding: Η αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων που προσφέρει ένα πρόγραμμα wellbeing συμβάλλει στην όσο το δυνατόν καλύτερη εμπειρία του εργαζομένου, ο οποίος, αποκομίζοντας θετική εικόνα για την εταιρεία, γίνεται ο καλύτερος πρεσβευτής της. Με τον τρόπο αυτό συνεπικουρεί τα μέγιστα στο employer branding της επιχείρησης.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Καπάιο, Founder της Workwell: «Εκτός από τους προφανείς παράγοντες όπως το engagement, το retention, το happiness και το productivity, οι ωφέλειες και τα κίνητρα ταυτίζονται με τις προσπάθειες που κάνουμε όλοι για να διατηρήσουμε και να βελτιώσουμε την ευεξία μας σε προσωπικό επίπεδο. Θεωρώ πως όλοι επιδιώκουμε να διανύσουμε τη ζωή μας με ένα υγιές σώμα και μυαλό. Είναι, ίσως, η καλύτερη επένδυση που μπορούμε να επιλέξουμε για τον εαυτό μας! Η μόνη διαφορά βασίζεται στο γεγονός ότι αυτή τη φορά, έχουμε την εταιρεία μας να συμβάλλει σε αυτή την κατεύθυνση, μαζί μας!». Κοντολογίς, η αξιοποίηση ενός wellbeing προγράμματος μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα παραγωγικούς και «χαλαρούς» εργαζομένους, οι οποίοι θα είναι καλά και αυτό θα φαίνεται μέσα από την αποτελεσματικότητά τους και τον συντομότερο χρόνο επίτευξης των στόχων τους. Εντούτοις, με ποιον ακριβώς τρόπο διασφαλίζεται το wellbeing των εργαζομένων στον χώρο εργασίας;


ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΙΤΕΥΧΘΕΙ
Μπορεί να φαντάζει δύσκολο ή και ουτοπικό στην αρχή, αλλά με το σωστό πλάνο οι εργαζόμενοι μπορούν να αφοσιωθούν στο πρόγραμμα wellbeing της επιχείρησης, με αποτέλεσμα να είναι καλά και αυτό να φαίνεται. Ένα καλό σημείο εκκίνησης αποτελεί η σταδιακή εφαρμογή ορισμένων ιδεών ή παραμέτρων του προγράμματος, πρακτική που, μεταξύ άλλων, εξασφαλίζει και το ότι δεν θα αλλάξει αιφνιδίως η καθημερινότητα των εργαζομένων. Σε γενικές γραμμές, κάθε εταιρεία που στοχεύει στο να βελτιώσει το wellbeing των εργαζομένων της θα ήταν χρήσιμο να δημιουργήσει ένα παραγωγικό περιβάλλον, το οποίο θα είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε, αφενός να ενισχύει την παραγωγικότητα και αφετέρου να ελαχιστοποιεί τους όποιους περισπασμούς.

Ο καλός φωτισμός μπορεί να αποτρέψει την κούραση και τους πονοκεφάλους, η χρήση ορισμένων χρωμάτων δύναται να διεγείρει περισσότερο τη λειτουργία του εγκεφάλου, ενώ διάφορες εικόνες και φωτογραφίες από φυσικά τοπία είναι σε θέση να κινητοποιήσουν τα άτομα στο να περπατήσουν ή να προγραμματίσουν κάποια εξόρμηση. Με απλά λόγια, η διαμόρφωση του εργασιακού χώρου σαφέστατα μπορεί να αποτελέσει ένα σημείο – κλειδί στην προσπάθεια για την επίτευξη του wellbeing. Επιπροσθέτως, η εταιρεία θα ήταν σκόπιμο να ενθαρρύνει τη δημιουργία ενός ισορροπημένου περιβάλλοντος, στο οποίο το multitasking θα αποτελεί την εξαίρεση και όχι τον κανόνα. Έτσι, η εταιρεία θα μπορούσε να παρακινεί τους εργαζομένους της να ασχολούνται με «ένα πράγμα τη φορά», καθώς και να απομακρύνονται για λίγο από τα γραφεία τους, προκειμένου να «γεμίσουν τις μπαταρίες τους» και να επιστρέψουν μετά από λίγο σε αυτά, ανανεωμένοι και έτοιμοι να εργαστούν παραγωγικά και εστιασμένα.

«Σε έναν κόσμο όπου οι αλλαγές και η αβεβαιότητα έχουν επιταχυνόμενο ρυθμό, οι εργαζόμενοι οφείλουν όχι μόνο να είναι ικανοί να τις διαχειρίζονται αλλά και να τις αποζητούν, αναγνωρίζοντας ότι σε αυτές κρύβονται πολλές ευκαιρίες. Για να συμβεί αυτό, η μέριμνα της ευεξίας των εργαζομένων πρέπει να γίνει βασικό συστατικό της εταιρικής κουλτούρας. Να είναι, δηλαδή, η κύρια στρατηγική ετοιμότητας του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας» τονίζει η Κατερίνα Τριβυζά, Corporate Head της Thrive Global Greece και συμπληρώνει: «Η δημιουργία μιας κουλτούρας ευεξίας και ευημερίας, που οδηγεί στη συνεπακόλουθη αύξηση των εταιρικών αποτελεσμάτων, απαιτεί την πλήρη δέσμευση όλων των μελών του C-suite. Αρχής γενομένης από τον CEO, που είναι ο συμβολικός ηγέτης και πρεσβευτής του wellbeing, στον CHRO που είναι ο υπεύθυνος της διαμόρφωσης και της υιοθέτησης της κουλτούρας, στον CFO, που είναι ο οικονομικός υποστηρικτής των δράσεων, στον COO που υλοποιεί την εταιρική στρατηγική, στον CIO που είναι ο θεματοφύλακας των τεχνολογικών αλλαγών, όλοι οφείλουν να είναι τα πρότυπα της ευεξίας, τα οποία θα ακολουθήσουν οι εργαζόμενοι».

Όπως είναι λογικό, τα προγράμματα wellbeing ποικίλουν ανάλογα με την κουλτούρα και τις ανάγκες κάθε οργανισμού. Ωστόσο, κοινό τόπο αποτελεί το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να εξαναγκάζονται να συμμετέχουν σε αυτά, καθώς και ότι θα ήταν σκόπιμο να διατηρούν μια ολιστική προσέγγιση. Μερικές απλές ιδέες που θα μπορούσε να ακολουθήσει κάθε εταιρεία, κινούμενη προς την κατεύθυνση της βελτίωσης του wellbeing στον εργασιακό χώρο είναι:

  • Περπάτημα ή ποδηλασία στο δρόμο για την εργασία: Αρκετοί είναι οι άνθρωποι που αρέσκονται στον ανταγωνισμό. Μία απλή λύση θα ήταν η διοργάνωση μιας πρόκλησης κατά την οποία οι εργαζόμενοι θα παρακινούνται να έρθουν στη δουλειά με τα πόδια ή με ποδήλατο, έχοντας ο καθένας την επιλογή που του ταιριάζει. Ακόμα και αν οδηγούν για τον χώρο εργασίας, θα μπορούσε να οριστεί ένας χώρος στάθμευσης, ο οποίος θα αποτελέσει και την αφετηρία της εν λόγω δοκιμασίας.
  • Μαθήματα Yoga: Η διοργάνωση μαθημάτων yoga είτε στις εγκαταστάσεις της εταιρείας είτε διαδικτυακά μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του άγχους, στην αύξηση της ευεξίας και στην καθαρότερη σκέψη.
  • «Περιπατητικές» Συσκέψεις: Αντί των συνηθισμένων meetings σε γραφεία, μια ενναλακτική επιλογή είναι η πραγματοποίηση συσκέψεων με παράλληλο περπάτημα των συμμετεχόντων είτε γύρω από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας είτε σε μια προκαθορισμένη περιοχή.
  • Συνδρομή ή έκπτωση σε κάποιο γυμναστήριο: Η εν λόγω κίνηση αποτελεί ένα έξυπνο bonus για τους εργαζομένους, που, εκτός των άλλων, μπορεί να βοηθήσει στην κοινωνικοποίηση και στο δέσιμο μεταξύ τους, ιδιαίτερα αν πρόκειται για ένα προκαθορισμένο γυμναστήριο.
  • Δημιουργία χώρων συνεργασίας: Μια καλή ιδέα για την ενίσχυση της δημιουργικότητας και του καλού κλίματος είναι η δημιουργία ενός χώρου, μέσα στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης, με τραπέζια, καθίσματα, καναπέδες κ.ά, στον οποίο οι εργαζόμενοι θα μπορούν να συγκεντρώνονται και να ανταλλάσσουν σκέψεις και ιδέες.
  • Ελαστικότητα στις ώρες απασχόλησης: Κάθε εργαζόμενος έχει διαφορετικές ανάγκες, τόσο αναφορικά με την οικογένειά του, όσο και με την υγεία του. Ως εκ τούτου, αν μία επιχείρηση χαρακτηρίζεται από ελαστικότητα ως προς τις ώρες απασχόλησης, τότε σίγουρα μειώνει τις πιθανότητες για burnout και, ταυτόχρονα, ενισχύει την ικανοποίηση και την αφοσίωση των εργαζομένων.
  • Προσφορά remote working: Παρότι λόγω κορωνοϊού η απομακρυσμένη εργασία αποτελεί, μάλλον, τον κανόνα, το να παρέχει μια επιχείρηση την εν λόγω δυνατότητα είναι εξαιρετικά ωφέλιμο, αφού μειώνεται το κόστος και παρέχεται η ευκαιρία στους εργαζομένους να μειώσουν το πιθανό άγχος τους, λόγω του οικείου περιβάλλοντος.
  • Επιδότηση εκπαίδευσης: Με το να παρέχει κάποια επιδοτούμενα μαθήματα, μια επιχείρηση όχι μόνο αναπτύσσει τις δεξιότητες των εργαζομένων της, αλλά και την αίσθηση ότι είναι ικανοί να πετύχουν και να εξελιχθούν.
  • Δημιουργία εστιατορίου: Ένας τρόπος για να «ξεκολλήσουν» οι εργαζόμενοι από τα γραφεία τους και να δημιουργηθεί ένα καλύτερο συναδελφικό κλίμα είναι η δημιουργία ενός χώρου, ο οποίος μπορεί να είναι ακόμα και ένα άδειο γραφείο, στον οποίο τα άτομα θα μπορούν να συγκεντρώνονται και να τρώνε μαζί.
  • Παροχή υγιεινών σνακ: Συνήθως, οι περισσότεροι εργασιακοί χώροι διαθέτουν αυτόματους πωλητές με διάφορα προϊόντα, τα οποία δεν είναι τόσο ωφέλιμα για την υγεία ή προσφέρουν προϊόντα με αρκετές ποσότητες ζάχαρης. Στοχεύοντας, όμως, προς την κατεύθυνση του wellbeing, θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από καλάθια με φρούτα ή αυτόματους πωλητές, που θα περιλαμβάνουν υγιεινά σνακ.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες αντιλαμβάνονται όλο και περισσότερο ότι το wellbeing στον εργασιακό χώρο είναι κάτι ευρύτερο, με την παγκόσμια πρόκληση, πλέον, να είναι και η βελτίωση της ψυχικής υγείας των εργαζομένων. Η πρόκληση αυτή, μάλιστα, παρουσιάζεται πολύ πιο έντονα όσο το στίγμα και τα ταμπού για την ψυχική υγεία αρχίζουν να εξασθενούν. «Το μυαλό μας έχει παρόμοιες ανάγκες με το σώμα μας. Χρειάζεται, τροφή, άσκηση και ξεκούραση. Η ποιότητα και η συχνότητα των παραπάνω κάνει την διαφορά» εξηγεί ο Γ. Καπάιος και συνεχίζει: «Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να του το προσφέρουμε αυτό σε εταιρικό επίπεδο, αρκεί να υποστηρίζεται από ένα δομημένο πρόγραμμα και συχνότητα υλοποίησης. Συγκεκριμένα, υπάρχουν βιωματικοί τρόποι, όπως τα Mindfulness Sessions, μέχρι και πιο σύνθετοι, όπως οι ενέργειες Ψυχολογικής Υποστήριξης είτε μέσω τηλεφωνικών γραμμών είτε μέσω σεμιναρίων». Κάθε εταιρεία, λοιπόν, μπορεί να εστιάσει και στη βελτίωση της ψυχικής υγείας των εργαζομένων της, εφαρμόζοντας μερικές λύσεις όπως:

  • Να επιτρέπει την εξατομικευμένη διαμόρφωση του χώρου εργασίας: Όταν τους επιτρέπεται μια ευελιξία ως προς τη διαμόρφωση του εργασιακού τους χώρου, οι εργαζόμενοι είναι πιο ευτυχισμένοι, πιο ήρεμοι και πιο συγκεντρωμένοι. Μια έρευνα του Πανεπιστημίου του Exeter, μάλιστα, έδειξε ότι η προσωπική διαμόρφωση του εργασιακού χώρου, είναι σε θέση να αυξήσει την παραγωγικότητα των εργαζομένων μέχρι και 32%.
  • Να λαμβάνει υπόψη τις προτιμήσεις των εργαζομένων: Κάθε άτομο είναι πιθανό να αποδίδει καλύτερα σε διαφορετικό περιβάλλον, συνεπώς θα ήταν σκόπιμο οι προτάσεις των εργαζομένων να επεξεργάζονται από τους οργανισμούς. Για παράδειγμα, μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Κορνουάλης έδειξε ότι τα άτομα που εργάζονταν σε ανοιχτά γραφεία είχαν αυξημένα επίπεδα αδρεναλίνης λόγω του θορύβου, τουτέστιν έβρισκαν δύσκολο το να συγκεντρωθούν και να αποδώσουν, με αποτέλεσμα να καταπιέζονται συναισθηματικά, να αισθάνονται τύψεις και να στρεσάρονται υπερβολικά. Εφόσον, λοιπόν, είναι εφικτό, οι εταιρείες θα ήταν σκόπιμο να αφήνουν την επιλογή στους εργαζομένους τους για το περιβάλλον μέσα στο οποίο θα κληθούν να εργαστούν.
  • Να προωθήσει την άσκηση: Είτε με κάποια από τις λύσεις που προτείνονται παραπάνω, είτε μέσα από άλλου είδους δραστηριότητες, η εταιρεία οφείλει να προωθήσει τη φυσική δραστηριότητα και άσκηση, η οποία αποδεδειγμένα συμβάλλει στη βελτίωση του mental health των εργαζομένων. «Νους υγιής εν σώματι υγιεί», όπως εξηγεί και η γνωστή αρχαία ρήση.
  • Να ενθαρρύνει την τήρηση του ωραρίου: Αποτελεί σύνηθες φαινόμενο οι εργαζόμενοι, σε αρκετά απαιτητικές περιόδους, να εργάζονται επιπλέον ώρες ή να επιλέγουν να εργαστούν τα Σαββατοκύριακα ή την περίοδο των διακοπών. Εντούτοις, αν το φαινόμενο αυτό λαμβάνει χώρα κατά κόρον, τότε μπορεί να οδηγηθούν σε burnout. Είναι σημαντικό, επομένως, η εταιρεία να τονίσει ότι, σε περίπτωση δυσκολιών, οι εργαζόμενοι θα ήταν σκόπιμο να συζητήσουν την κατάσταση και όχι να καταφεύγουν συνεχώς στη συγκεκριμένη τακτική.
  • Να δείχνει ότι εκτιμά την προσπάθεια: Με το να νιώθουν ότι η δουλειά τους εκτιμάται, οι εργαζόμενοι αυξάνουν την αυτοπεποίθησή τους και άρα γίνονται ακόμα πιο παραγωγικοί. Ως εκ τούτου, η εταιρεία οφείλει να ευχαριστεί συχνά τους εργαζομένους της, έστω και προφορικά.
  • Να προσφέρει ευελιξία: Οι εργαζόμενοι έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με διάφορα προβλήματα εκτός του χώρου εργασίας τους, τα οποία μπορεί να τους αγχώνουν και να μειώνουν την αποδοτικότητά τους. Με το να τους παρέχει ευελιξία, όπως το να φύγουν λίγο νωρίτερα ή να κάνουν κάποιες επιπλέον τηλεφωνικές κλήσεις, η εταιρεία δείχνει ότι νοιάζεται και συνεπικουρεί στο να νιώσουν οι ίδιοι πιο ήσυχοι και ικανοί στο να ανταπεξέλθουν.

Σύμφωνα και με την Κ. Τριβυζά: «η πνευματική διαύγεια και η ψυχική ευεξία των εργαζομένων υποστηρίζεται από την κατάλληλη εσωτερική οργάνωση, δηλαδή τη σωστή οργάνωση των συναντήσεων, την αποφυγή του multitasking και την ορθολογική χρήση των e-mails, καθώς και από την ειδική διευθέτηση των χώρων εργασίας, τη δημιουργία χώρων άσκησης και ανάπαυσης, αλλά και από εξειδικευμένους εξωτερικούς συνεργάτες, επιστήμονες, εκπαιδευτές και coaches, που θα συμβάλλουν στην ψυχολογική υποστήριξη και στην ενίσχυση της ευεξίας σε συνολικό και ατομικό επίπεδο».

Ο ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
Λόγω της πρόσφατης πανδημίας του κορωνοϊού, το wellbeing στον εργασιακό χώρο και το πώς μπορεί να επιτευχθεί υπό αυτές τις συνθήκες απασχόλησε έντονα πολλές επιχειρήσεις, οι οποίες κλήθηκαν να ανταποκριθούν στην προστασία της σωματικής και της ψυχικής υγείας των εργαζομένων τους, ενώ παράλληλα όφειλαν να ακολουθούν τις επιταγές της νομοθεσίας. Εκτός από τα απαραίτητα μέτρα στον εργασιακό της χώρο, όπως οι συνεχόμενες απολυμάνσεις, η τήρηση των αποστάσεων, η χρήση προστατευτικού εξοπλισμού κ.ά, κάθε εταιρεία θα ήταν σκόπιμο, προκειμένου να προλάβει διάφορες καταστάσεις, να κρατά συνεχώς ενήμερους τους εργαζομένους της για τις εξελίξεις και να τους καθησυχάζει, ενώ χρήσιμο θα ήταν να δημιουργηθεί και ένα πρωτόκολλο σε περίπτωση που υπάρξει πιθανό κρούσμα του κορωνοϊού σε κάποιον εργαζόμενο.

Επίσης, θα ήταν χρήσιμο να υπάρξει μια μεγαλύτερη εστίαση στο mental health των εργαζομένων, αφού η εξ αποστάσεως εργασία μπορεί να δημιουργήσει το αίσθημα της απομόνωσης και να σπάσει τους ήδη υπάρχοντες δεσμούς. Όπως εξηγεί και η Κ. Τριβυζά: «Θα πρέπει να υπάρχει ευελιξία στην αναγκαιότητα φυσικής παρουσίας στον χώρο εργασίας και στην προώθηση-καθιέρωση της εργασίας εξ αποστάσεως, όπου αυτό είναι δυνατόν. Επιπλέον, οι ανοιχτοί – κοινοί χώροι εργασίας θα πρέπει να προσαρμοστούν ανάλογα και να υπάρχει συνεχής ενημέρωση σχετικά με τους τρόπους προφύλαξης, αλλά και αντιμετώπισης των πιθανών κρουσμάτων. Τέλος, η διοργάνωση ενημερωτικών συναντήσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων σχετικά με τη διαχείριση του φόβου και τους άγχους, αλλά και η ενδυνάμωση της κουλτούρας αποδοχής της διαφορετικότητας και της αποφυγής του κοινωνικού αποκλεισμού είναι απαραίτητες».

Επιπροσθέτως, η πανδημία, εκτός των άλλων, είχε σαν αποτέλεσμα πολλές από τις ενέργειες που εφάρμοζαν ήδη οι επιχειρήσεις αναφορικά με το wellbeing να χρειαστεί να υλοποιούνται διαδικτυακά. Όπως τονίζει χαρακτηριστικά ο Γ. Καπάιος: «Εξακολουθούν να υπάρχουν πολλαπλές επιλογές στην αγορά, βασισμένες στο Physical, Mental & Nutritional. Η μοναδική διαφορά εντοπίζεται στο κανάλι υλοποίησης που είναι πια online. Το online εισχώρησε απότομα στην καθημερινότητα μας και από ότι φαίνεται θα παραμείνει. Online Home Yoga & Mindfulness, Nutritional Seminars & Workshops, Psychological Support, ακόμη και Home Ergonomics είναι όλες ενέργειες με ιδιαίτερη απήχηση στο εταιρικό κοινό. Η ανάθεση τους σε εξωτερικούς Wellness Providers μειώνει δραματικά το διαχειριστικό κόστος και ενισχύει την ποιότητα τους, καθώς οι εταιρείες κερδίζουν, παράλληλα, από την εξειδίκευση τους». Πράγματι, πολλές επιχειρήσεις προσφέρουν, πλέον, διαδικτυακά sessions διαλογισμού και γιόγκα ή οργάνωσαν διαδικτυακά τάξεις γυμναστικής, χρησιμοποιώντας ως props αντικείμενα που έχει ο καθένας σπίτι του. Επιπλέον, προκειμένου να διατηρηθούν ή να δημιουργηθούν σχέσεις μεταξύ των εργαζομένων, πολλές εταιρείες ενθαρρύνουν τα virtual lunches και τα ομαδικά coffee breaks εξ’ αποστάσεως, ενώ συχνά είναι και τα virtual happy hours, όπου, με συνοδεία ποτού, οι συνάδελφοι παίζουν παιχνίδια και χαλαρώνουν, όπως θα έκαναν σε ένα μπαρ μετά το γραφείο.

Η πρωτοφανής κατάσταση των τελευταίων μηνών με την πανδημία του Covid-19 έφερε ακόμα πιο έντονα στο προσκήνιο την ανάγκη των εταιρειών να επενδύσουν στο wellbeing των εργαζομένων τους. Παρά τις όποιες δυσκολίες, τόσο η τεχνολογία όσο και η συνεργασία με κάποιον εξωτερικό πάροχο μπορούν να διευκολύνουν τις επιχειρήσεις αφενός στο να υλοποιήσουν τις απαραίτητες δράσεις προς την κατεύθυνση του wellbeing, οι οποίες θα ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες τους, και αφετέρου στο να επωφεληθούν από την πληθώρα των πλεονεκτημάτων. Γιατί, επενδύοντας στο Wellbeing στον εργασιακό χώρο, οι εργαζόμενοι, άρα και η εταιρεία, είναι καλά και φαίνεται!