«Με εμπειρία 39 χρόνων στον τομέα Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού και με παρουσία σε 5 χώρες έχουμε τη δύναμη να διαμορφώνουμε οικονομίες κλίμακος για τους πελάτες μας» αναφέρει ο Νικήτας Κωνσταντέλλος, CEO του Ομίλου ICAP, παρουσιάζοντας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της εταιρείας αλλά και τις προοπτικές των συγκεκριμένων υπηρεσιών, στο εγγύς μέλλον.

HR Professional: Ποιο πιστεύετε ότι είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του Ομίλου ICAP στον τομέα Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού;
Νικήτας Κωνσταντέλλος:
Θα έλεγα κατ’αρχάς ότι o Όμιλος της ICAP έχει εξελιχθεί σε ένα one stop shop, κυρίαρχο Όμιλο στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης με 1.300 εργαζόμενους σε 6 χώρες. Διαθέτουμε ένα μεγάλο εύρος υπηρεσιών τις οποίες ομαδοποιούμε σε 4 πυλώνες που εξυπηρετούν τις ανάγκες όλων των Διευθύνσεων μίας εταιρείας. Ένας από τους πυλώνες αυτούς αφορά στις λύσεις Ανθρώπινου Δυναμικού που προσφέρουμε με επιτυχία στην αγορά.

Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι λόγω μεγέθους έχουμε τη δύναμη να δημιουργούμε «οικονομίες κλίμακος» για τους πελάτες μας, εξυπηρετώντας τους σε περισσότερες ανάγκες τους. Πιο συγκεκριμένα, θα ήθελα να σταθώ σε κάποια ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα για τα οποία είμαστε πραγματικά περήφανοι: είμαστε η παλιότερη εταιρεία με παρουσία 39 χρόνων στον τομέα Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού, διαθέτουμε εξειδικευμένους συμβούλους σε 5 χώρες και 9 πόλεις (4 της Ελλάδας καθώς και στο Βουκουρέστι, στη Σόφια και στο Βελιγράδι) και προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας διαμέσου μίας ομάδας 45 επαγγελματιών Ανθρώπινου Δυναμικού.

Επίσης, η στρατηγική μας επιλογή για τη σύναψη συνεργασιών με πολύ γνωστές και εξειδικευμένες πολυεθνικές εταιρείες, φαίνεται να δικαιώνεται σήμερα εν καιρώ κρίσης, περισσότερο από κάθε άλλη εποχή. Με τις HOGAN, ΚΕΝΕΧΑ και Cut-e καλύπτουμε την έντονη ανάγκη των επιχειρήσεων για αξιόπιστη αξιολόγηση υπαρχόντων και μελλοντικών εργαζομένων τους και με την HUTHWAITE συμβάλλουμε στη βελτίωση της απόδοσης των ομάδων Πώλησης μέσω εξατομικευμένης εκπαίδευσης.

Στις περιπτώσεις δε που οι πελάτες μας επιλέγουν τη μέθοδο του outsourcing είτε για υπαλλήλους τους είτε για την εκτέλεση συγκεκριμένων διαδικασιών, οι NorthgateArinso και Coupa προσφέρουν μία μοναδική τεχνογνωσία, την εμπειρία τους αλλά και το benchmarking από το χειρισμό παρόμοιων εταιρικών αναγκών παγκοσμίως.

HR Professional: Πώς τα πήγαν οι Υπηρεσίες Ανθρώπινου Δυναμικού το 2012 και τι προβλέπετε για το 2013;
Νικήτας Κωνσταντέλλος:
Πρώτα απ’ όλα να τονίσω ότι τα συνολικά έσοδα των People Solutions της ICAP αναπτύσσονται συνεχώς και σημαντικά τα 4 τελευταία χρόνια, παρά τη μεγάλη κρίση. Πιο συγκεκριμένα, το 2012 πετύχαμε €26,5 εκατ. Έσοδα (αυξημένα κατά €900 χιλ.) από το 2011, ενώ το 2013 αναμένεται να φέρουμε €1 εκατ. περισσότερα έσοδα από το 2012. Με €27,5 εκατ. λοιπόν Έσοδα το 2013 θα είμαστε ξεκάθαρα η μεγαλύτερη εταιρεία του χώρου.

Τώρα, από τις 10 βασικές υπηρεσίες Ανθρώπινου Δυναμικού που προσφέρουμε, αυτές που έχουν αύξηση εργασιών είναι η Διάθεση Προσωπικού (ήδη ξεπεράσαμε τα 1.700 δικά μας άτομα που δουλεύουν σε εγκαταστάσεις πελατών), η Εκπαίδευση, τα Assessment Centers και το Outplacement.Από την άλλη, οι Υπηρεσίες μας που λόγω κρίσης είχαν υστέρηση εσόδων είναι η Επιλογή Στελεχών, κυρίως λόγω των μικρότερων αμοιβών των στελεχών και τα μεγάλα έργα συμβουλευτικού χαρακτήρα.

Από το δεύτερο εξάμηνο όμως που φαίνεται να τελειώνει η ύφεση και η χώρα μας να εισέρχεται σε ένα κύκλο ανάπτυξης, οι πελάτες μας θα χρειαστούν σε μεγαλύτερους όγκους όλες μας τις υπηρεσίες Ανθρώπινου Δυναμικού. Οι συνεργάτες μου, Γιώργος Χάρος και Θεόδωρος Τόλλης, επικεφαλής των δύο Τομέων Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού μας, θα σας πουν περισσότερα.


Ο Γιώργος Χάρος, ICAP People Solutions Executive Director και ο Θεόδωρος Τόλλης, ICAP Employment Solutions Executive Director, αναλύουν από κοινού τον τρόπο που η κρίση έχει επηρεάσει την αγορά και πώς οι διεθνείς συνεργασίες της εταιρείας εξασφαλίζουν για την ελληνική αγορά υπηρεσίες υψηλών προδιαγραφών.

HR Professional: Πόσο έχει επηρεάσει η κρίση την παροχή των υπηρεσιών σας;
Γιώργος Χάρος:
Η κρίση επηρεάζει τους πάντες αφού στην πραγματικότητα μικραίνει την πίτα. Ο τομέας των υπηρεσιών όμως έχει το πλεονέκτημα να μπορεί να προσαρμόζεται γρηγορότερα στα νέα δεδομένα. Εφόσον οι άνθρωποι που τις παράγουν δείχνουν την απαραίτητη ευελιξία. Η αγορά μας, αυτή του Ανθρώπινου Δυναμικού, είναι εξοικειωμένη με την αλλαγή και την ανάγκη προσαρμοστικότητας που πρέπει να επιδεικνύουμε για να βοηθάμε αντίστοιχα και τις εταιρείες μας να κάνουν αλλαγές.

Θεόδωρος Τόλλης: Συμφωνώ φυσικά με τον Γιώργο, αλλά αν μιλήσω για το δικό μου κομμάτι Υπηρεσιών θα έλεγα ότι είμαστε από τους τυχερούς. Η κρίση φαίνεται, σε γενικές γραμμές, να ευνοεί τις Υπηρεσίες Outsourcing λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, που προσφέρουν ευελιξία και εμφάνιση μείωσης κόστους. Η επικρατούσα αβεβαιότητα στην οικονομία της χώρας αλλά και στο εσωτερικό περιβάλλον πολλών εταιρειών, είναι οι βασικοί παράγοντες που οι επιχειρήσεις στρέφονται σε εναλλακτικούς τρόπους υλοποίησης λειτουργιών και προτιμούν τη διάθεση προσωπικού από το να έχουν ένα πιο «βεβαρημένο» Payroll.

Η ενίσχυση τέτοιων μορφών απασχόλησης, οι οποίες θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση της αρνητικής συγκυρίας, θα πρέπει να βοηθηθούν από την εφαρμογή του πνεύματος της Κοινοτικής Οδηγίας 2008/104 και από την άρση των «αδικαιολόγητων περιορισμών» (όπως έχουν χαρακτηριστεί από την Ε.Ε.) που αυτή τη στιγμή υπάρχουν ακόμη.

HR Professional: Πόσο σας έχουν βοηθήσει οι Διεθνείς Συνεργασίες (τεχνογνωσία, διεθνείς πελάτες κ.λπ.);
Γιώργος Χάρος:
Η περίοδος αυτή δοκιμάζει πολύ τις διεθνείς συνεργασίες όλων. Δεν μπορώ όμως να μη τονίσω τη μεταφορά τεχνογνωσίας που επιτελείται και την εξασφάλιση διεθνών πελατών που διαφορετικά δεν θα υπήρχαν. Το σημαντικότερο από όλα, ωστόσο, είναι η τοποθέτηση του τοπικού πήχη υψηλότερα και η εξασφάλιση παροχής υπηρεσιών υψηλών προδιαγραφών προς τους Έλληνες πελάτες μας.

Θεόδωρος Τόλλης: Οι διεθνείς συνεργασίες με μία ευρωπαϊκή εταιρεία, τη NorthgateArinso, και μία στην καρδιά της Silicon Valley στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ, την Coupa, αναμφίβολα έχουν φέρει μεγάλη αναγνωρισιμότητα όχι μόνο στην Ελλάδα και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη που δραστηριοποιούμαστε αλλά φυσικά και στον υπόλοιπο κόσμο.

Η ανταπόκριση της αγοράς φάνηκε και από την πρόσφατη εκδήλωση στην οποία συμμετείχαν υψηλόβαθμα στελέχη και από τις δυό διεθνείς εταιρείες που παρουσίασαν σε εκπροσώπους τμημάτων HR και Προμηθειών τις λύσεις που προσφέρουν σε θέματα Ανθρώπινου Δυναμικού και σε θέματα διαδικασιών Προμηθειών μέσω τεχνολογιών cloud.


ICAP People Solutions
Βραβείο Εκπαίδευσης Πωλήσεων και Συμβουλές προς Στελέχη

HR Professional: Πρόσφατα λάβατε το βραβείο Εκπαίδευσης Πωλήσεων από το Ινστιτούτο Πωλήσεων και την BOUSSIAS. Τι πιστεύετε ότι σας έκανε να ξεχωρίσετε;
Γιώργος Χάρος:
Το βραβείο αυτό είναι αποτέλεσμα εξαιρετικής εφαρμογής του εκπαιδευτικού προγράμματος Account Strategy for Major Sales της Huthwaite – που υλοποιήθηκε για τη Siemens. Στα πλαίσιά της, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε εκπαιδεύσεις για 165 συνολικά συμμετέχοντες από 4 επιχειρηματικούς τομείς σε 72 ημέρες εκπαίδευσης, ενώ προηγήθηκαν 28 ημέρες consulting με στόχο το customization. Συντονίσαμε δεκάδες συναντήσεις συνεργατών μας και διευθυντικών στελεχών της Siemens με στόχο το σχεδιασμό ενός curricula και μίας άσκησης προσομοίωσης για κάθε έναν τομέα.

Οι αξιολογήσεις για το πρόγραμμα είχαν Μ.Ο. 95% για το πρόγραμμα, 97% για τους εισηγητές και 90% για τη δυνατότητα εφαρμογής την επόμενη ημέρα. Αυτό όμως που μας κάνει περισσότερο υπερήφανους είναι ότι οι εκπαιδευόμενοι έλαβαν πρακτικά εργαλεία (Campaign Overview, SPIN® Planner κ.α.) που σήμερα αξιοποιούν για να προετοιμαστούν, να σχεδιάσουν και να αποτυπώσουν μία καμπάνια μεγάλης και σύνθετης πώλησης.

HR Professional: Πώς βλέπετε να αντιδρούν τα στελέχη στις δυσκολίες της αγοράς και πώς πιστεύετε ότι πρέπει να κινηθούν;
Γιώργος Χάρος:
Αυτή η περίοδος είναι ένα μεγάλο καθαρτήριο. Τα στελέχη που είναι στις εταιρείες και καλούνται να επιλύσουν πρωτόγνωρα προβλήματα, αποκτούν δεξιότητες μσα από τις δύσκολες καταστάσεις που περνούν. Γίνονται οι καλοί καπετάνιοι που φαίνονται στη φουρτούνα. Και γι’αυτό συνιστώ σε όλους όσους μου λένε ότι «θέλουν κάτι άλλο», να κάνουν υπομονή και να δουν πως θα επιτύχουν στις αντιξοότητες που βρέθηκαν.

Για τα στελέχη που βρέθηκαν εκτός αγοράς εργασίας, χρειάζεται να συνεχίζουν να παλεύουν για να κερδίσουν την επόμενη ευκαιρία τους. Μπορεί να χρειάζονται επαγγελματικές συμβουλές και βοήθεια για να διαχειριστούν τις αλλαγές που πρέπει να κάνουν, για να σταθούν στο ύψος που τους αξίζει το συντομότερο δυνατό.

Έχω δει πολλά ικανά στελέχη να χάνουν πολύτιμο χρόνο προκειμένου μόνοι τους, και σιγά σιγά να αντιληφθούν πως άλλαξε το παιγνίδι τα τελευταία χρόνια. Τέλος, θα πρόσθετα ότι η απόκτηση και νέων προσόντων κυρίως μέσω επαγγελματικών πιστοποιήσεων βοηθάει πάρα πολύ στη σημερινή κατάσταση.


ICAP Employment Solutions
Προσωρινή Απασχόληση και Θέματα Βελτιστοποίησης Κόστους

Ο Θεόδωρος Τόλλης καταρρίπτει τους μύθους γύρω από την Προσωρινή Απασχόληση στην Ελλάδα και εξηγεί πως η ανάγκη για χρήση νέων τεχνολογιών από τις εταιρείες διαμορφώνουν το νέο τοπίο.

HR Professional: Γιατί είναι τόσο παρεξηγημένη έννοια η Προσωρινή Απασχόληση; Ποιοι είναι οι μύθοι που την ακολουθούν και τι οφέλη προσφέρει;
Θεόδωρος Τόλλης:
Λόγω ελλιπούς ενημέρωσης και αγκυλώσεων. Στην Ελλάδα, όπου η αγορά εργασίας χαρακτηρίζεται από έντονη αστάθεια και πολυπλοκότητα, η συμβολή της Προσωρινής Απασχόλησης στην αμεσότερη βελτίωση των συνθηκών στην αγορά είναι ιδιαίτερα σημαντική. Αφενός, οι επιχειρήσεις που λόγω των συνεχών διακυμάνσεων δεν προχωρούν σε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, ανοίγουν σε πρώτη φάση θέσεις Προσωρινής Απασχόλησης για να καλύψουν τις εποχιακές ανάγκες τους.

Επιπλέον, οι εταιρείες Προσωρινής Απασχόλησης αναλαμβάνουν τις διαδικασίες που αφορούν στη διαχείριση του προσωπικού ώστε η εταιρεία-πελάτης να μπορεί να δώσει έμφαση στη βασική της δραστηριότητα και την ανάπτυξή της. Κάποια στοιχεία είναι πολύ ενδεικτικά (πανευρωπαϊκή Έρευνα Boston Consulting 2012):
• Χωρίς τη χρήση Υπηρεσιών Προσωρινής Απασχόλησης, 74% των εταιρειών δεν θα είχαν εξετάσει καν την πιθανότητα ανοίγματος των θέσεων εργασίας ως μόνιμες και 64% αυτών δεν θα είχαν προχωρήσει στις προσλήψεις εργαζομένων για ορισμένο χρονικό διάστημα,
• 35% των προσωρινά απασχολούμενων στην Ευρώπη είναι κάτω των 25 ετών,
• 66% των προσωρινά απασχολούμενων ήταν άνεργοι πριν καταφύγουν στη λύση της Προσωρινής Απασχόλησης,
• η Προσωρινή Απασχόληση συμβάλλει στην αύξηση της διαφάνειας στην αγορά εργασίας. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι πριν ξεσπάσει η οικονομική κρίση το ποσοστό της αδήλωτης εργασίας έφτανε το 25%. Τα νεότερα στοιχεία δείχνουν ότι το ποσοστό αυτό στις μέρες μας έχει εκτιναχθεί στο 36%.

HR Professional: Πρόσφατα ανακοινώσατε μία ακόμη διεθνή συνεργασία σε θέματα Βελτιστοποίησης Κόστους μέσω τεχνολογιών Cloud. Δεν είναι λίγο ανώριμη η ελληνική αγορά για τέτοιου βεληνεκούς υπηρεσίες;
Θεόδωρος Τόλλης:
Δεν σταματάμε να εξετάζουμε την παγκόσμια αγορά με σκοπό τη σύναψη συνεργασιών με εταιρείες που είναι πρωτοπόρες στον τομέα τους και, μετά την εξέταση πολλών παραμέτρων, να τις παρουσιάζουμε στην Ελλάδα και στις χώρες που δραστηριοποιούμαστε. Λόγω της παγκοσμιοποίησης και της χρήσης των νέων τεχνολογιών υποχρεούμαστε να ερευνούμε όλες τις δυνατές λύσεις και να τις εφαρμόζουμε.

Η Coupa, μέσα από μία μοναδική προσέγγιση, που προσφέρει 60% βελτίωση της παραγωγικότητας, στοχεύει όχι απλά στην εγκατάσταση και διατήρηση software που διευκολύνει τις διαδικασίες που ακολουθούν τα τμήματα Προμηθειών, αλλά προχωράει ένα βήμα παρακάτω με ευρεία χρήση τεχνολογιών cloud.

Πιο συγκεκριμένα, με βασική αρχή την παροχή πραγματικής και μετρήσιμης αξίας στους πελάτες της, συμβάλλει ώστε να πετύχουν σημαντική μείωση κόστους σε εξαιρετικά σύντομο χρόνο. Η πλατφόρμα της έχει τη δυναμική να συμπεριλάβει εκατομμύρια προϊοντικούς καταλόγους και να προσφέρει αυτοματοποίηση μεταξύ επιλογής προϊόντος και κόστους.