Από τη γεωγραφική επέκταση και τη δημιουργία Competence Centers έως τη στρατηγική συνεργασία με εκπαιδευτικά ιδρύματα και την υιοθέτηση ενός ευέλικτου μοντέλου εργασίας, η Deloitte Ελλάδος επενδύει στην ανάπτυξη των ταλέντων της και σε τεχνολογίες αιχμής ενώ προάγει ένα περιβάλλον ένταξης και επαγγελματικής ανέλιξης για το ανθρώπινο δυναμικό της.
Η ομάδα HR της Deloitte Ελλάδος, αποτελούμενη από τους Ειρήνη Παναγιωτακοπούλου, Chief Human Resources Officer, Νίκο Κοκόση, Δημήτρη Χατζηεμμανουήλ και Ειρήνη Δάφα, Senior HR Managers, καθώς και τους Χριστίνα Κοπελάκη, Γιάννη Παπαντωνίου και Παναγιώτη Κωνσταντίνου, HR Managers, μοιράζεται τις καινοτόμες πρακτικές και στρατηγικές που αναδεικνύουν την εταιρεία σε κορυφαίο εργοδότη τόσο στον τομέα της τεχνολογίας όσο και του ανθρώπινου δυναμικού γενικότερα.
Ποια milestones στην πορεία του HR της Deloitte θεωρείτε καθοριστικά για την επιτυχία της μέχρι σήμερα;
Ειρήνη Παναγιωτακοπούλου, CHRO: Σε ένα ταχύτατα εξελισσόμενο επιχειρησιακό περιβάλλον, η Deloitte, με στόχο την παροχή άρτιων υπηρεσιών προς τους πελάτες της και επενδύοντας στην καινοτομία, την ευελιξία και την ευημερία των εργαζομένων της, έχει διαμορφώσει μία αξιοσημείωτη πορεία στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού. Η στρατηγική της εταιρείας στον τομέα της τεχνολογίας, η κουλτούρα της, αλλά και η προσέλκυση εξειδικευμένων επαγγελματιών, την έχει καθιερώσει ως κορυφαίο εργοδότη. Παράλληλα, η δημιουργία περιφερειακών τεχνολογικών κέντρων, των Competence Centers, σε μεγάλες πόλεις της Ελλάδας έχει ενισχύσει τη δυναμική του οργανισμού και προσελκύσει νέες ειδικότητες.
Η στενή συνεργασία με ακαδημαϊκά ιδρύματα διασφαλίζει μία σταθερή ροή αποφοίτων με υψηλό δυναμικό, ενώ η γεωγραφική επέκταση σε τέσσερις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας εκτός της Αθήνας (Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Πάτρα και Ιωάννινα) ενισχύει περαιτέρω την ανάπτυξη και επιρροή της εταιρείας.
Σε αυτό το πλαίσιο, και με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, η Deloitte υιοθέτησε έγκαιρα την τηλεργασία, διευκολύνοντας την ομαλή μετάβαση κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αυτή η κίνηση προώθησε και συνεχίζει να προωθεί μέχρι και σήμερα, καθημερινά, την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής των εργαζομένων και διεύρυνε την πρόσβαση σε ένα ευρύτερο φάσμα ταλέντων. Επιπλέον, η Deloitte επενδύει διαρκώς στην ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση των διαδικασιών προσλήψεων. Μέσω διαδικτυακών συνεντεύξεων, προσαρμοσμένων online tests και αιτήσεων ενός νέου συστήματος διαχείρισης (ATS), έχει βελτιώσει την αποδοτικότητα και την ακρίβεια στην επιλογή υποψηφίων. Η χρήση ψυχομετρικών εργαλείων συμπληρώνει την εξειδικευμένη αξιολόγηση των ταλέντων, διασφαλίζοντας ότι οι κατάλληλοι υποψήφιοι επιλέγονται για τις σωστές θέσεις. Όλα αυτά τα ορόσημα, που καθιστούν τον ανθρώπινο παράγοντα προτεραιότητα και ρυθμιστή των εξελίξεων, οδήγησαν στην εντυπωσιακή αύξηση του προσωπικού της Deloitte σε περίπου 3.000 άτομα, διπλασιάζοντας τον πληθυσμό του οργανισμού μέσα σε 4 χρόνια.
Ποια είναι τα βασικά στοιχεία στο DNA της Deloitte που την καθιστούν κορυφαίο εργοδότη στον κλάδο της τεχνολογίας;
Νίκος Κοκόσης, Senior HR Manager: Η Deloitte κατέχει μία κορυφαία θέση στον κλάδο παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών τεχνολογίας (Consulting Technology), αναλαμβάνοντας ψηφιακά έργα για σημαντικούς πελάτες. Κλειδί στην επιτυχία αυτή αποτελεί η ολοκληρωμένη προσέγγιση που υιοθετεί στη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, με το 50% του προσωπικού να διαθέτει τεχνολογικό υπόβαθρο, γεγονός που καταδεικνύει τη δέσμευση της εταιρείας στην προσέλκυση και ανάπτυξη εξειδικευμένων ταλέντων. Παράλληλα, η εταιρεία επενδύει σε τεχνολογίες αιχμής, όπως οι γλώσσες προγραμματισμού (React, Angular, .NET), η τεχνητή νοημοσύνη (AI), η διαχείριση δεδομένων, το Cloud Computing και το Cyber Security. Επιπρόσθετα, παρέχει συνεχή εκπαίδευση και χρηματοδοτεί την απόκτηση πιστοποιήσεων (Salesforce, SAP, Microsoft Azure), ενισχύοντας τις δεξιότητες των εργαζομένων της και προσφέροντας ένα ευρύ φάσμα ευκαιριών για επαγγελματική εξέλιξη. Πέρα από την τεχνογνωσία, η Deloitte επικεντρώνεται στη δημιουργία μίας κουλτούρας ένταξης και καινοτομίας, όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να συνεργάζονται, να μοιράζονται τις ιδέες τους «ανοιχτά» με την ηγεσία και να αφήνουν το αποτύπωμά τους. Επίσης, ο οργανισμός προωθεί την ισότητα των φύλων, με το 43% των εργαζομένων να αποτελείται από γυναίκες, ενώ -παράλληλα- υιοθετεί ευέλικτα μοντέλα εργασίας. Η διάκριση της Deloitte ως 3ου Κορυφαίου Εργοδότη Επιλογής στον τομέα της Τεχνολογίας στην Ελλάδα για το 2024 από το Kariera.gr, μεταξύ 78 εταιρειών, επιβεβαιώνει τη δέσμευση της εταιρείας στην παροχή ενός υποστηρικτικού και δυναμικού περιβάλλοντος εργασίας και την εδραίωσή της ως ηγέτιδα δύναμη στον κλάδο της τεχνολογίας.
Πώς προσαρμόζονται οι διαδικασίες προσέλκυσης και αξιολόγησης για να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς;
Δημήτρης Χατζηεμμανουήλ, Senior HR Manager: Σε μία διαρκώς μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας, η αποτελεσματική προσέλκυση και αξιολόγηση υποψηφίων αποτελεί κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας. Η ψηφιακή εποχή απαιτεί επαγγελματίες με τεχνικές δεξιότητες, ικανότητα χειρισμού σύγχρονων εργαλείων και ευελιξία στην αφομοίωση νέων τεχνολογιών. Για τον σκοπό αυτό, η ομάδα HR της Deloitte αξιοποιεί εξειδικευμένες πλατφόρμες εύρεσης εργασίας, αναλύει δεδομένα και ενεργοποιεί τα κοινωνικά δίκτυα, ώστε να προσελκύσει κορυφαία ταλέντα. Χαρακτηριστικό της επιτυχημένης χρήσης των προαναφερθέντων είναι ότι κατά τη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς λάβαμε 11.000+ βιογραφικά και προχωρήσαμε σε σχεδόν 1.000 προσλήψεις. Σε ό,τι έχει να κάνει με τα τεχνικά προφίλ, η διεξαγωγή tests και hackathons επιτρέπει τον ακριβή εντοπισμό των κατάλληλων δεξιοτήτων, ενώ η συνεργασία με ακαδημαϊκά ιδρύματα και bootcamps ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναζήτηση επαγγελματιών. Παράλληλα, οι διαδικασίες αξιολόγησης εξελίσσονται, ενσωματώνοντας κριτήρια όπως η γνώση Agile και DevOps μεθοδολογιών. Στον κόσμο των οικονομικών και των επιχειρήσεων, η ζήτηση εστιάζεται σε στελέχη με ικανότητα ανάλυσης δεδομένων, στρατηγική σκέψη και ηγετικές ικανότητες. Case studies, role-playing και business simulations συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαδικασία αξιολόγησης, παρέχοντας μία ολιστική εικόνα της κριτικής σκέψης, της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων και των στρατηγικών δεξιοτήτων. Τέλος, εξίσου σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η άμεση προσαρμογή της εταιρείας στις νέες τάσεις, όπως η ενσωμάτωση αρχών ESG και η συμπόρευση με τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Μπορείτε να μας μιλήσετε για το Πρόγραμμα Εσωτερικών Μετακινήσεων και την πολιτική Referral Bonus;
Ειρήνη Δάφα, Senior HR Manager: Στο πλαίσιο της διαρκούς εξωστρέφειας που χαρακτηρίζει την Deloitte, η εταιρεία αναγνωρίζει την αξία της διεθνούς εμπειρίας για την επαγγελματική ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της. Προς αυτή την κατεύθυνση, υλοποιεί το πρόγραμμα κινητικότητας (Mobility Program), το οποίο παρέχει στους εργαζομένους την ευκαιρία να αποκτήσουν διεθνή εργασιακή εμπειρία, να ζήσουν και να εργαστούν σε άλλες εταιρείες του δικτύου της Deloitte στο εξωτερικό, εφόσον πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια. Η διαδικασία συμμετοχής, η οποία περιλαμβάνει την υποβολή αίτησης, τη διαχείριση του δανεισμού εργαζομένων και τις σχετικές συμβάσεις, σχεδιάζεται και υλοποιείται από το τμήμα HR. Η συμμετοχή στο πρόγραμμα κινητικότητας προσφέρει πολλαπλά οφέλη, καθώς με αυτόν τον τρόπο οι εργαζόμενοι διευρύνουν τους ορίζοντές τους, αποκτώντας νέες ιδέες, γνώσεις και προοπτικές. Παράλληλα, η Deloitte υποστηρίζει ένθερμα και τις εσωτερικές μετακινήσεις μεταξύ των ομάδων, προωθώντας την επαγγελματική εξέλιξη των εργαζομένων εντός της εταιρείας. Ενδεικτικά, το 2023, πραγματοποιήθηκαν περίπου 60 εσωτερικές μετακινήσεις. Επιπρόσθετα, η εταιρεία έχει υιοθετήσει την πολιτική «Referral Bonus», ένα πρόγραμμα το οποίο ενθαρρύνει τους εργαζόμενους να συστήνουν επαγγελματίες με συγκεκριμένες δεξιότητες για ανοιχτές θέσεις εργασίας. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι τα τελευταία δύο χρόνια, σχεδόν 100 εργαζόμενοι έχουν προσληφθεί μέσα από αυτό το πρόγραμμα.
Ποιες ενέργειες έχουν υλοποιηθεί για τη βελτιστοποιήση των HR διαδικασιών;
Χριστίνα Κοπελάκη, HR Manager: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί βασικό πυλώνα της στρατηγικής της Deloitte και έχει επιφέρει αξιοσημείωτες αλλαγές στις πρακτικές διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, επαναπροσδιορίζοντας τον τρόπο με τον οποίο διαχειριζόμαστε και εξελίσσουμε το ανθρώπινο κεφάλαιό μας. Ειδικότερα, το τμήμα HR, ανταποκρινόμενο στις ανάγκες του σύγχρονου εργασιακού περιβάλλοντος, επικεντρώθηκε στην αναβάθμιση καίριων διαδικασιών. Η εισαγωγή νέου ψηφιακού συστήματος αυτοματοποίησε τη διαχείριση και έγκριση των αδειών, μειώνοντας τον χρόνο διεκπεραίωσης κατά 30% και βελτιστοποιώντας την εμπειρία των εργαζομένων. Παράλληλα, η αυτοματοποίηση αυτή απελευθερώνει πολύτιμο χρόνο για τα στελέχη του τμήματος, επιτρέποντάς τους να εστιάσουν σε στρατηγικές πρωτοβουλίες, όπως η προσέλκυση και αξιολόγηση ταλέντων. Σημαντική καινοτομία, επίσης, αποτελεί η εφαρμογή ενός αυτοματοποιημένου εργαλείου exit survey για τους αποχωρούντες εργαζόμενους. Η πρωτοβουλία αυτή συγκεντρώνει πολύτιμα δεδομένα σχετικά με την εμπειρία του εργαζόμενου (employee experience) και τους λόγους αποχώρησης, συμβάλλοντας στη λήψη στοχευμένων αποφάσεων για τη βελτίωση του εργασιακού περιβάλλοντος και την ενίσχυση της δέσμευσης των μελών της εταιρείας. Τέλος, η υιοθέτηση νέων, βελτιστοποιημένων διαδικασιών απλοποιεί την επικοινωνία και την επίλυση ζητημάτων. Ενδεικτικά, η διοργάνωση ενημερωτικών συναντήσεων (virtual sessions) για το προσωπικό, με θεματολογία που περιλαμβάνει άδειες, παροχές και διαδικασίες, ενισχύει την ενημέρωση και τη διευκόλυνση των εργαζομένων, ενώ παράλληλα, ενδυναμώνει την εταιρική κουλτούρα.
Πείτε μας περισσότερα για τη στρατηγική των παρεχόμενων benefits.
Γιάννης Παπαντωνίου, HR Manager: Η στρατηγική παροχών που εφαρμόζουμε στην Deloitte έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την ευημερία, την παραγωγικότητα και την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής των εργαζομένων μας. Συγκεκριμένα, παροχές όπως οι διατακτικές σίτισης (tickets), η ομαδική ασφάλιση υγείας και τα προγράμματα οικογενειακής υποστήριξης (επίδομα γάμου και γέννησης τέκνου κ.λπ.) εδραιώνουν το αίσθημα οικονομικής ασφάλειας μέσα στον οργανισμό. Επιπρόσθετα, διαθέτουμε γυμναστήριο στις εγκαταστάσεις των κεντρικών γραφείων του οργανισμού, προσφέρουμε προνομιακές εκπτώσεις σε ποικίλες δραστηριότητες, όπως e-shops, και στηρίζουμε έμπρακτα τη συμμετοχή σε σημαντικά αθλητικά γεγονότα (π.χ. δωρεάν εγγραφή κάθε εργαζόμενου στον Μαραθώνιο Αθηνών). Πέρα από τις παροχές που αφορούν στην υγεία και την ευεξία, η εταιρεία μας επενδύει και στην παροχή εταιρικών οχημάτων (σε Managerial Levels). Η επιλογή οχημάτων υψηλών προδιαγραφών, τα οποία παρέχονται αφορολόγητα, διασφαλίζει την ασφάλεια και την αξιοπιστία τους, μειώνοντας παράλληλα το οικονομικό βάρος και ενισχύοντας το αίσθημα ικανοποίησης των εργαζομένων. Παράλληλα, μέσα από αυτήν την προσπάθεια, αναδεικνύεται και η δέσμευση του οργανισμού για ένα πιο βιώσιμο μέλλον, καθώς, μέσα από συστηματική προσπάθεια, πλέον, το 75% του εταιρικού μας στόλου είναι ηλεκτρικό και έχει χαμηλό έως μηδενικό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Κλείνοντας, να σημειώσουμε ότι η Deloitte, ανάμεσα σε άλλα, διευκολύνει τη μετακίνηση του προσωπικού της από και προς τον χώρο εργασίας με επιπλέον «πράσινους» τρόπους, όπως με την παροχή ενός δικτύου mini-bus, ενθαρρύνοντας ταυτόχρονα τη συλλογική μετακίνησή του (Deloitte Ride).
Πώς η επέκταση του οργανισμού στην περιφέρεια συμβάλλει στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού;
Ν. Κοκόσης: Η στρατηγική επέκτασης της Deloitte στην περιφέρεια αφορά -κυρίως- στην αξιοποίηση του εκπαιδευτικού οικοσυστήματος STEM, το οποίο διασφαλίζει την άμεση σύνδεση της προσφοράς με τη ζήτηση εργασίας. Αναγνωρίζοντας την αξία της επένδυσης στο ανθρώπινο δυναμικό, η εταιρεία σχεδιάζει και υλοποιεί εξειδικευμένα προγράμματα κατάρτισης, μέσω των οποίων ενδυναμώνει νέους πτυχιούχους ή κατά περιπτώσεις και επαγγελματίες που θέλουν να κάνουν στροφή στην καριέρα τους, παρέχοντάς τους σύγχρονες γνώσεις και πρακτικές. Στη συνέχεια, τους προσφέρεται η ευκαιρία να εφαρμόσουν τις δεξιότητές τους σε πραγματικά έργα. Η πρωτοβουλία αυτή έχει οδηγήσει στη δημιουργία εκατοντάδων νέων θέσεων εργασίας σε περιοχές εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων. Ενδεικτικά, 1.200+ άτομα έχουν ενταχθεί στο δυναμικό της Deloitte εκτός Αττικής τα τελευταία δύο έτη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Πάτρα, όπου η εταιρεία, πέραν της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, προχώρησε στην ίδρυση του Innovation Hub «BrainZone». Το κέντρο αυτό λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για το οικοσύστημα καινοτομίας της πόλης, δίνοντας τη δυνατότητα σε φοιτητές και νέους επιχειρηματίες να αξιοποιήσουν χώρο, πόρους και υποστηρικτικές υπηρεσίες για την ανάπτυξη νεοφυών επιχειρήσεων. Η αρμονική κατανομή του ανθρώπινου δυναμικού μεταξύ περιφέρειας και αστικών κέντρων συμβάλλει στην αύξηση της ζήτησης για προϊόντα και υπηρεσίες από τις κατά τόπους επιχειρήσεις, με άμεσα οφέλη για την οικονομία της περιοχής. Η Deloitte, μέσω της επέκτασής της στην περιφέρεια, αποδεικνύει έμπρακτα τη δέσμευσή της στην ισότιμη παροχή ευκαιριών απασχόλησης και επαγγελματικής εξέλιξης, ανεξαρτήτως γεωγραφικής θέσης.
Ποια είναι η σημασία των συνεργασιών της Deloitte με ακαδημαϊκά ιδρύματα;
Παναγιώτης Κωνσταντίνου, HR Manager: H Deloitte πιστεύει και επενδύει στο ταλέντο της χώρας, με την καθοδήγηση των μελών της ομάδας ανθρώπινου δυναμικού και τη συνεχή υποστήριξη των στελεχών από κάθε business line και επίπεδο ιεραρχίας. Γι’ αυτό, έχει ως στόχο να θωρακίσει τους νέους με τεχνικές γνώσεις και σημαντικές δεξιότητες, που θα αναβαθμίσουν το επαγγελματικό τους μέλλον. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε συνάψει μνημόνια συνεργασίας με κορυφαία εκπαιδευτικά ιδρύματα, όπως το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Πειραιώς και το Πανεπιστήμιο Πατρών, ενώ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας έχουμε δημιουργήσει και χρηματοδοτούμε το πρώτο επαγγελματικό μεταπτυχιακό ανακατεύθυνσης προς επαγγέλματα τεχνολογίας. Την ίδια στιγμή, υλοποιούμε 50+ πρακτικές ασκήσεις και παρέχουμε 20+ υποτροφίες σε ετήσια βάση. Παράλληλα, διοργανώνουμε σεμινάρια και workshops για τη διεύρυνση του γνωστικού υπόβαθρου των συμμετεχόντων σε τεχνολογίες αιχμής που απαιτούνται από την αγορά εργασίας. Επιπλέον, επισκέψεις, συνέδρια και «ημέρες καριέρας» δίνουν στους φοιτητές την ευκαιρία να έρθουν σε μία πρώτη επαφή με την κουλτούρα και τις δραστηριότητες της εταιρείας. Την ίδια στιγμή, η ανταλλαγή γνώσεων και ιδεών με τα στελέχη μας -κατά τη διάρκεια των case study projects- προωθεί την καινοτομία και την κριτική σκέψη. Η ομάδα του HR επιδιώκει τις στρατηγικές συνέργειες με την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους φοιτητικούς/εκπαιδευτικούς οργανισμούς, με περισσότερες από 100 πρωτοβουλίες ετησίως και ένα δίκτυο που αριθμεί πάνω από 30 φορείς σε όλη την Ελλάδα.
Ποιες εξελίξεις θα διαμορφώσουν το μέλλον της ΔΑΔ και ποια είναι τα επόμενα σχέδια για εσάς;
Ε. Παναγιωτακοπούλου: Οι εξελίξεις που θα διαμορφώσουν το μέλλον της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού περιλαμβάνουν την αυξανόμενη χρήση της τεχνολογίας, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα στις νέες ανάγκες των εργαζομένων και την ενσωμάτωση περισσότερων κοινωνικών και περιβαλλοντικών ευθυνών στις εταιρικές πολιτικές. Η τεχνητή νοημοσύνη, η ανάλυση δεδομένων και οι πλατφόρμες που βασίζονται στο cloud θα διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στην ψηφιοποίηση των HR διαδικασιών, ενισχύοντας την αυτοματοποίηση και την απόδοση των οργανισμών. Βέβαια, η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών συνοδεύεται από προκλήσεις, όπως η ανάγκη για επανακατάρτιση των εργαζομένων και η διασφάλιση της ηθικής χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης. Ωστόσο, παρά την τεχνολογική πρόοδο, το ανθρώπινο στοιχείο παραμένει το πιο δυναμικό, καθώς η εστίαση στη βελτίωση της εμπειρίας των εργαζομένων και στην εσωτερική κινητικότητα θα συνεχίσει να αποτελεί προτεραιότητα. Επιπλέον, η προσαρμογή στις αξίες και προσδοκίες των νέων γενεών, όπως η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, η ευελιξία στην εργασία και η προσήλωση του εργοδότη σε κοινωνικά ζητήματα, θα απαιτήσει σημαντικές αλλαγές στις στρατηγικές του HR. Οι οργανισμοί που προωθούν τη διαφάνεια, την ισότητα και την ενεργό συμμετοχή των εργαζομένων στη λήψη αποφάσεων θα καταφέρουν να προσελκύσουν και να διατηρήσουν τα ταλέντα της νέας γενιάς.