Το αρχαίο ελληνικό ρητό «ουδέν κακόν αμιγές καλού» σίγουρα δεν θα μπορούσε να βρει καλύτερη εφαρμογή κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η οποία άλλαξε ανθρώπους και καταστάσεις σε κάθε έκφανση της οικονομικής, επιχειρηματικής και κοινωνικής ζωής τους. Σε επίπεδο επιχειρηματικότητας, η πανδημία επίσπευσε τον ψηφιακό μετασχηματισμό των εταιρειών, αναγκάζοντας τις τελευταίες να υιοθετήσουν κάθε τεχνολογικό εργαλείο και εφαρμογή που ήταν διαθέσιμα ώστε να διατηρήσουν σε υψηλά επίπεδα την λειτουργικότητα των δραστηριοτήτων τους. Σε αυτή την προσπάθεια, τα τμήματα ανθρώπινου δυναμικού είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο, αφού και ο κλάδος του HR επηρεάστηκε στον μέγιστο βαθμό.

Η τηλεργασία ήταν μόνο ένα από αυτά, ίσως το πλέον χαρακτηριστικό, το οποίο απέδειξε στην πράξη ότι η τεχνολογία μπορεί να αξιοποιηθεί και από τη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού σε πολλούς τομείς, όπως αυτός της εκπαίδευσης, του performance management και του talent acquisition, προς όφελος τόσο της εταιρείας όσο και των εργαζομένων. Καθώς η πανδημία φαίνεται ότι σιγά-σιγά αλλά σταθερά αποδυναμώνεται και μια σταδιακή, νέα κανονικότητα επανέρχεται, οι ηγέτες ανθρώπινου δυναμικού επικεντρώνονται στην ενίσχυση των τεχνολογικών συστημάτων που βελτιώνουν την παραγωγικότητα των απομακρυσμένων εργαζομένων, στην αναβάθμιση της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού, στη χρήση πλατφορμών πρόσληψης και μάθησης για την κάλυψη μεταβαλλόμενων αναγκών και στην ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων.

Και ενώ η πανδημία κατέστειλε τις νέες δαπάνες τεχνολογίας ανθρώπινου δυναμικού το 2020, οι ειδικοί πιστεύουν ότι η ζήτηση και η ευρεία ανάπτυξη εμβολίων κατά του κορονοϊού θα οδηγήσουν σε νέες επενδύσεις το 2021, καθώς η οικονομία ανακάμπτει αργά. «Είδαμε μια προσωρινή παύση στις δαπάνες πέρυσι, αλλά πιστεύω ότι οι επενδύσεις τεχνολογίας ανθρώπινου δυναμικού το 2021 θα είναι πιο κοντά σε αυτό που περιμέναμε το 2020 πριν ξεσπάσει η πανδημία», δήλωσε η Rhonda Marcucci, Αντιπρόεδρος Ανθρώπινου Δυναμικού και Συμβούλων Τεχνολογίας Παροχών για την Gallagher. Σχεδόν 70% των ερωτηθέντων στην έρευνα ΗR Technology Pulse Survey της Gallagher για το 2020, δήλωσαν ότι σκοπεύουν να επεκτείνουν ή να αντικαταστήσουν συστατικά των οικοσυστημάτων τεχνολογίας ανθρώπινου δυναμικού έως το 2022.

Σύμφωνα με το πρόσφατο report HR Technology 2021 από τον Josh Bersin, ο κλάδος της τεχνολογίας ανθρώπινου δυναμικού βρίσκεται σε μια διαδικασία διαρκούς και ριζικής μεταβολής, η οποία οφείλεται στην πανδημία, αλλά και στις συνέπειές της στην αγορά εργασίας, όπως είναι π.χ. η μετάβαση στην απομακρυσμένη εργασία, αλλά και η μετάβαση από τα απλά συστήματα καταγραφής λειτουργιών στα συστήματα στρατηγικού σχεδιασμού. Η έρευνα περιγράφει τις μαζικές αλλαγές που εξελίσσονται σε 13 διαφορετικές κατηγορίες τεχνολογίας ανθρώπινου δυναμικού, αναφέροντας ότι σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας, οι προμηθευτές τεχνολογίας προσπαθούν να παρέχουν παραγωγικές και εξατομικευμένες εμπειρίες στους εργαζόμενους, να προσαρμοστούν σε νέα μοντέλα θέσεων εργασίας και σε ευέλικτες δομές οργάνωσης, αλλά και να ενσωματωθούν σε συστήματα παραγωγικότητας που χρησιμοποιούνται συνήθως, όπως το Microsoft Teams, το Salesforce και το Slack.

Παράλληλα, η έρευνα περιγράφει λεπτομερώς πώς τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης και chat-bot είναι πλέον mainstream, αυξάνοντας τον πήχη για όλους τους προμηθευτές τεχνολογίας να δημιουργήσουν πιο έξυπνα συστήματα από ποτέ.

ΕΡΧΕΤΑΙ ΤΟ «ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ»
Σύμφωνα με έρευνα του YouGov, μόλις 6% των εργαζομένων στη Μεγάλη Βρετανία εργάζονται πλέον τις παραδοσιακές ώρες από 9 έως 5, ενώ τα στοιχεία δείχνουν ότι ο αριθμός των αυτοαπασχολούμενων αυξήθηκε από 3,3 εκατομμύρια (12% του ανθρώπινου δυναμικού) το 2001, σε 4,93 εκατομμύρια (15,1% αντίστοιχα) το 2021. Ο λόγος για την εξέλιξη αυτή είναι ότι η τεχνολογία επιτρέπει πλέον στα στελέχη να εργάζονται όποτε και όπου θέλουν. Η πραγματικότητα αυτή, ωστόσο, εγείρει αρκετά ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορεί μια επιχείρηση να αξιοποιήσει και να διαχειριστεί αποτελεσματικά τους εργαζομένους της.

Για να το επιτύχει αυτό θα πρέπει να δημιουργήσει αποτελεσματική πολιτική για απομακρυσμένη εργασία, η οποία να εξισορροπεί τόσο την αυτονομία και την ευημερία του εργαζομένου, όσο και την απόδοση για την επιχείρηση. Η τεχνολογία ανθρώπινου δυναμικού καθιστά τη διαχείριση έργων μια πολύ πιο πολύτιμη δεξιότητα απ’ ότι στο παρελθόν. Μέχρι το 2025 εκτιμάται ότι οι CEOs θα δαπανούν το 60% του χρόνου τους επιλέγοντας projects και καθοδηγώντας τα στελέχη τους για την υλοποίηση αυτών. Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη πρόκληση, που για να είναι αποτελεσματική, θα πρέπει οι CEOs να είναι ευέλικτοι και να αλληλεπιδρούν διαρκώς και ουσιαστικά με τα στελέχη. Για να συμβεί αυτό, η βοήθεια των τεχνολογικών εργαλείων για το ανθρώπινο δυναμικό είναι μονόδρομος και απολύτως ζωτικής σημασίας. Εργαλεία όπως το Asana, το Slack, το Yammer, το Microsoft Teams και τόσα άλλα, υπό προϋποθέσεις, μπορούν να δώσουν ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε μια επιχείρηση, σε θέματα παραγωγικότητας, οργάνωσης, επικοινωνίας, αποτελεσματικότητας και engagement.

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από τον όμιλο Capita, 72% των ηγετών των επιχειρήσεων θεωρούν τη μετάβαση σε ένα «υβριδικό ανθρώπινο δυναμικό», δηλαδή εργαζόμενοι που συνυπάρχουν παράλληλα με την αυτοματοποίηση και την τεχνητή τεχνολογία, ως τη σημαντικότερη πρόκληση που θα αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις τα επόμενα πέντε χρόνια. Και αυτό φαίνεται να έχει γίνει αποδεκτό και από τους ίδιους τους εργαζόμενους.

TΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ HUMAN CAPITAL MANAGEMENT
Tα συστήματα Human Capital Management (HCM) αποτελούν ολοκληρωμένα συστήματα διαχείρισης ανθρώπινου κεφαλαίου, που απευθύνονται τόσο σε μεσαίες, όσο και σε μεγάλες επιχειρήσεις. Μέχρι το ξεκίνημα της πανδημίας, το 2020, διεθνείς έρευνες έδειχναν ότι 30% των παγκόσμιων μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων είχαν επενδύσει σε μια σουίτα εργαλείων Human Capital Management, τάση που αναμένεται να ενταθεί το 2021, αλλά και τα επόμενα χρόνια. Oυσιαστικά πρόκειται για σουίτα τεχνολογικών εργαλείων αιχμής που μετατρέπει τις παραδοσιακές διοικητικές λειτουργίες των τμημάτων ανθρώπινου δυναμικού, όπως recruiting, training, payroll, αποζημιώσεις και performance management, σε ευκαιρίες για την αύξηση της συμμετοχής, της παραγωγικότητας και της επιχειρηματικής αξίας. Bασική παραδοχή πίσω από το Human Capital Management είναι η άποψη ότι το στελεχιακό δυναμικό και οι εργαζόμενοι δεν είναι απλώς ένα κόστος επιχειρηματικής δραστηριότητας, αλλά αποτελούν ένα βασικό επιχειρηματικό περιουσιακό στοιχείο, του οποίου η αξία μπορεί να μεγιστοποιηθεί μέσω στρατηγικών επενδύσεων και διαχείρισης – όπως και κάθε άλλο περιουσιακό στοιχείο.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΗΣ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (AR/VR)
Μια από τις πλέον σημαντικές τάσεις που αναδεικνύονται και στον κλάδο του ανθρώπινου δυναμικού αφορά στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει η τεχνολογία επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας. Όπως επισημαίνει ο Josh Bersin, οι δυνατότητες της τεχνολογίας επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας (AR/VR) στον χώρο εργασίας δεν βρίσκονται πλέον στα χέρια των διαχειριστών πληροφορικής, αλλά των εργαζομένων που έχουν γνώσεις τεχνολογίας.

Στην έκθεση «Τεχνολογία χώρου εργασίας του αύριο: Τι συμβαίνει όταν τα πράγματα γίνονται προσωπικά» αναφέρεται το παράδειγμα της εταιρείας ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης Mojo Vision στις ΗΠΑ, η οποία διαπίστωσε ότι ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων της ανυπομονεί να χρησιμοποιήσει αναδυόμενα εργαλεία όπως AR/VR, τα οποία πιστεύουν ότι θα τους βοηθήσουν να επιτύχουν στις καθημερινές τους εργασίες, να ακολουθούν εύκολα τις αναγκαίες διαδικασίες, αλλά και να έχουν ευκολότερη πρόσβαση στους διαθέσιμους πόρους. Ενώ η μεγάλη πλειοψηφία (75%) των εργαζομένων της εταιρείας ισχυρίζεται ότι δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ εργαλεία AR/VR στο παρελθόν, είναι έτοιμη να χειριστεί τέτοιες συσκευές στον χώρο εργασίας.

Στην πραγματικότητα, σχεδόν τέσσερις στους πέντε εργαζομένους (78%) θα ήταν πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν ακουστικά AR/VR εάν τους ζητηθεί από τον εργοδότη τους.
Στην ίδια έρευνα, 54% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι πιστεύουν πως η τεχνολογία AR/VR θα τους δώσει πρόσβαση σε σημαντικά data και insights, όπως σε στοιχεία πωλήσεων, προβλέψεις και άλλα βασικά δεδομένα, ενώ το 45% ανέφερε ότι η μελλοντική τεχνολογία στον χώρο εργασίας θα γίνει λιγότερο ορατή και θα λειτουργεί περισσότερο στο παρασκήνιο, κάτι που αναμένεται να τους επιτρέψει να επικεντρωθούν σε ουσιαστικές εργασίες ή στην εξυπηρέτηση των πελατών.

Η έκθεση δείχνει επίσης πόσο αισιόδοξοι είναι οι εργαζόμενοι σχετικά με την υιοθέτηση της αναδυόμενης τεχνολογίας στον χώρο εργασίας. Το 55% δήλωσε ότι τα συστήματα AR/VR και άλλα παρόμοια εργαλεία θα είναι τόσο συνηθισμένα τα επόμενα 10 χρόνια όσο είναι σήμερα το smartphones, ενώ περισσότεροι από δύο στους πέντε ερωτηθέντες δήλωσαν ότι οι νέες μορφές οθόνης, όπως τα έξυπνα γυαλιά, οι φακοί επαφής και τα ακουστικά, θα αντικαταστήσουν τελικά τις οθόνες που χρησιμοποιούνται συνήθως στα γραφεία σήμερα. Ωστόσο, παρά την αισιοδοξία τους, οι εργαζόμενοι παραδέχονται ότι υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν για τη βελτίωση της υπάρχουσας τεχνολογίας AR/VR προτού μπορέσουν να υιοθετηθούν με επιτυχία στον χώρο εργασίας. Οι ερωτηθέντες εξέφρασαν ανησυχία κυρίως για την προστασία της ιδιωτικής ζωής τους.

ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΑΠΟΜΑΚΡΥΣΜΕΝΗΣ ΚΑΙ ΥΒΡΙΔΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν ότι τόσο οι απομακρυσμένες όσο και οι υβριδικές ρυθμίσεις εργασίας είναι εδώ για να μείνουν και μετά την πανδημία. Ακριβώς αυτή η εξέλιξη είναι που αναμένεται να οδηγήσει περισσότερους ηγέτες ανθρώπινου δυναμικού να επενδύσουν σε λογισμικό και πλατφόρμες για να βελτιώσουν την ικανότητα των «απομακρυσμένων» εργαζομένων να συνεργάζονται, να επικοινωνούν και να αντιμετωπίζουν ζητήματα όπως π.χ. η εξάντληση. «Οι δαπάνες τεχνολογίας υποδομής για την απομακρυσμένη εργασία θα συνεχιστούν και το 2021», δήλωσε ο Brian Kropp, αντιπρόεδρος του ομίλου που ειδικεύεται σε θέματα ανθρώπινου δυναμικού για την εταιρεία έρευνας και παροχής συμβουλών Gartner. «Θα δούμε επίσης περισσότερη καινοτομία από τους παρόχους δικτύων συνεργασίας και εργαλείων, η οποία είναι απαραίτητη για να τα καταστήσει πιο εύκολα στη χρήση, αλλά και αποτελεσματικά».

Οι προκλήσεις που δημιουργούνται από την ανάγκη παρακολούθησης της κατάστασης της υγείας και της θέσης των ωριαίων εργαζομένων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η αδυναμία διεξαγωγής προσωπικής μάθησης και η αυξημένη εξάρτηση από τα γραφεία βοήθειας ανθρώπινου δυναμικού είναι όλες τάσεις του 2020 που θα επηρεάσουν τις δαπάνες τεχνολογίας στο HR και τα επόμενα χρόνια, οι οποίες θα αφορούν διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, συστήματα μάθησης και εργαλεία παροχής υπηρεσιών. Η Stacey Harris, επικεφαλής έρευνας της Sapient Insights Group, μιας εταιρείας έρευνας και παροχής συμβουλών ανθρώπινου δυναμικού στην Ατλάντα των ΗΠΑ, δήλωσε ότι πάνω από το 30% των ερωτηθέντων στην ετήσια έρευνα συστημάτων ανθρώπινου δυναμικού του οργανισμού της, ανέφερε ότι σκοπεύει είτε να αλλάξει είτε να επανεκτιμήσει τα συστήματα Workforce Management (WFM) το 2021, κυρίως επειδή η πανδημία αποκάλυψε ελαττώματα ή έλλειψη λειτουργικότητας σε ορισμένα από αυτά.

Όπως δείχνουν οι σχετικές έρευνες ανά τον κόσμο, οι επιχειρήσεις αναζητούν συστήματα WFM που βασίζονται στο cloud, εργαλεία προγραμματισμού εργασίας, λειτουργίες χωρίς επαφή για να επιτρέπουν στους εργαζόμενους να εργάζονται με ασφάλεια, εργαλεία ελέγχου υγείας και εφαρμογές αυτοεξυπηρέτησης που επιτρέπουν στους εργαζόμενους να ανταλλάσσουν βάρδιες ή να υποβάλλουν άμεσα και αποτελεσματικά αιτήματα αδειών.

ΤΕΧΝΟΛΟΓIΕΣ ΠΡOΣΛΗΨΗΣ: ΟΙ ΕΙΚΟΝΙKEΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣIΕΣ HΡΘΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕIΝΟΥΝ
Οι προσλήψεις ήταν ένας τομέας του HR που επηρεάστηκε ολοκληρωτικά από την πανδημία, με την όλη διαδικασία να μετατοπίζεται την περίοδο των lockdowns σε εξειδικευμένες ψηφιακές πλατφόρμες οι οποίες μπορούσαν να αξιολογήσουν, να πάρουν συνεντεύξεις από τους υποψήφιους, αλλά και να προτείνουν λύσεις για τις θέσεις εργασίας σε έναν οργανισμό. Οι ειδικοί προσλήψεων αναμένουν ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί και το 2021 και μετά, ακόμη και όταν περισσότεροι εργαζόμενοι επιστρέφουν στους χώρους εργασίας, καθώς χορηγούνται τα εμβόλια για τον Covid-19. Ωστόσο, οι προκλήσεις δεν θα λείψουν, δεδομένου ότι η αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών εργαλείων αξιολόγησης στελεχών έχει κάνει την όλη διαδικασία πιο αποτελεσματική, αλλά όχι και πιο έξυπνη.

Με άλλα λόγια, θα πρέπει να βρεθεί η σωστή ισορροπία της αξιοποίησης των συγκεκριμένων εργαλείων σε συνδυασμό με τον ανθρώπινο παράγοντα. Οι ειδικοί του HR αναμένουν επίσης μεγαλύτερη εστίαση στις προσπάθειες για διαφορετικότητα, ισότητα και ενσωμάτωση (DE&I) που συνδέονται με τις προσλήψεις. Στην έρευνα για τις προτεραιότητες ανθρώπινου δυναμικού για το 2021, η Gartner διαπίστωσε ότι το 68% των επαγγελματιών ανθρώπινου δυναμικού θα επικεντρωθεί στην ενίσχυση των κρίσιμων δεξιοτήτων και ικανοτήτων στους εργαζόμενους το επόμενο έτος, με ιδιαίτερη έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες. Η έρευνα διαπιστώνει ότι οι περισσότεροι οργανισμοί θα καλύψουν πολλά από αυτά τα κενά δεξιοτήτων μέσω της πρόσληψης και όχι με την επανεκπαίδευση των υφιστάμενων εργαζομένων.

ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του HR που ανέδειξε η πανδημία είναι και αυτό της ψυχικής υγείας των εργαζομένων. Σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες έρευνες που έρχονται από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, καθώς οι επιπτώσεις της πανδημίας συνεχίζουν να επηρεάζουν την ψυχική υγεία των εργαζομένων, τα επόμενα χρόνια ολοένα και περισσότεροι οργανισμοί θα παρέχουν υποστήριξη με τη μορφή ψηφιακών εργαλείων – εφαρμογών, βίντεο και διαδικτυακών σεμιναρίων που μπορούν να βοηθήσουν στον μετριασμό του άγχους και της εξουθένωσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατη έρευνα από το Business Group on Health, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό υγείας στην Ουάσινγκτον, διαπίστωσε ότι 88% των εταιρειών σχεδιάζουν να παρέχουν στους υπαλλήλους πρόσβαση σε εικονικές υπηρεσίες υποστήριξης ψυχικής υγείας το 2021, από 58% που το έκαναν το 2019.

«ΣΕ ΑΠΟΛΥΤΟ ΒΑΘΜΟ Η ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ HR ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ»
H τεχνολογία είναι απαραίτητη και αναγκαία πλέον σε κάθε λειτουργία των τμημάτων HR υπογραμμίζει η Κική Αυγουστάτου, HR Manager & Business Excellence της Randstad Hellas, υπογραμμίζοντας ότι «τα HR στελέχη εκτιμούν τη σημασία της εξέλιξης της τεχνολογίας και μπορούν να αναγνωρίσουν με ποιο τρόπο αυτή έχει συνεισφέρει στην πρόοδο των υπηρεσιών, όπως ενδεικτικά αναφέρει στις διαδικασίες στελέχωσης προσωπικού, στον προγραμματισμό, στην εξέλιξη σταδιοδρομίας, στη διαδικασία πρόσληψης, στην εκτέλεση μισθοδοσίας, καθώς και στα HR data analytics». Όπως τονίζει, η τεχνολογία μπορεί να επιδράσει θετικά σε μεγάλο βαθμό στα τμήματα HR, «αφού μπορεί να βελτιώσει τις εσωτερικές διαδικασίες και να οδηγήσει αποτελεσματικά στην ενίσχυση της αποδοτικότητας».

Και ως παράδειγμα επισημαίνει τις διαδικασίες αναζήτησης και στελέχωσης προσωπικού, οι οποίες απαιτούν ταχύτητα για την προσέλκυση των κατάλληλων υποψηφίων. «Η αξιοποίηση τεχνολογικών εργαλείων που συνοδεύεται από την εμπειρία και την ανθρώπινη προσέγγιση εξειδικευμένων στελεχών, όπως ένα ATS (σύστημα παρακολούθησης εφαρμογών) ή ένα CRM σύστημα μπορεί να μας βοηθήσει να προσδιορίσουμε ποιο βιογραφικό ταιριάζει καλύτερα στις ενεργές θέσεις εργασίας, ενώ οι βίντεο – συνεντεύξεις έχουν αποδειχθεί επίσης πολύτιμη προσθήκη τόσο για τους recruiters όσο και για τους υποψηφίους. Με τη χρήση τέτοιων εργαλείων μπορούμε να μειώσουμε τον χρόνο screening των recruiters, και την ίδια στιγμή να προσφέρουμε σε περισσότερους υποψήφιους την ίδια ευκαιρία να υποστηρίξουν καλύτερα την υποψηφιότητά τους. Ιδιαίτερα αυτή την χρονική περίοδο που το υβριδικό μοντέλο εφαρμόζεται σε πάρα πολλές εταιρείες, εργαλεία όπως online scheduling και workforce planning system μπορούν να ικανοποιήσουν με μεγάλη ασφάλεια και ευελιξία τις ανάγκες τόσο του ανθρώπινου δυναμικού όσο και των εργοδοτών».

Η Κ. Αυγουστάτου τονίζει ότι οι ικανότητες και η παρουσία των ανθρώπων ιδιαίτερα στο πεδίο λήψης αποφάσεων παραμένει αναντικατάστατη, έστω κι αν το ΗR εξαρτάται σε απόλυτο βαθμό από την τεχνολογία. «Για παράδειγμα, ένα σύστημα μισθοδοσίας, ένα τεχνολογικό εργαλείο ή μια βάση δεδομένων απαιτεί οπωσδήποτε τη χρήση διαδικτύου. Και επειδή η τεχνολογία HR έχει αυτοματοποιήσει και βελτιστοποιήσει τις εσωτερικές διαδικασίες, οι ηγέτες παροχής υπηρεσιών ανθρώπινου δυναμικού είναι σε θέση να αναλάβουν πλέον περισσότερο στρατηγικούς ρόλους. Δεν μπορούμε όμως να παραβλέψουμε και τους κινδύνους που ενυπάρχουν στο περιβάλλον της τεχνολογίας, όπως για παράδειγμα την απειλή των hackers και παρόμοιων περιστατικών κρίσεων. Μια παραβίαση ασφάλειας με την πρόσβαση σε πληροφορίες και προσωπικά δεδομένα θα μπορούσε να είναι καταστροφική. Και η τεχνολογία έχει εγείρει αρκετές ανησυχίες για την ασφάλεια στο τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού».

Ταυτόχρονα, η HR Manager & Business Excellence της Randstad Hellas αναφέρει ότι σε κάθε περίπτωση, «χρειάζεται να διασφαλίσουμε ότι ακολουθούμε συγκεκριμένες διαδικασίες ασφαλείας, παρέχοντας παράλληλα βασική εκπαίδευση σε όλους τους εργαζομένους μας σχετικά με τις ενδεχόμενες απειλές που δύνανται να παρουσιαστούν. Και πάντα ένα σχέδιο αποκατάστασης είναι απαραίτητο να υπάρχει για την άμεση ενεργοποίησή του».

Η ίδια εκτιμά ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός μπορεί να επηρεάσει την παραγωγικότητα και να βελτιώσει την αφοσίωση των εργαζομένων, καθώς εισάγει εργαλεία και τεχνικές που υποστηρίζουν την επίτευξη επιχειρηματικών στόχων. «Οι δύο έννοιες συνδέονται μεταξύ τους και αλληλοεξαρτώνται» τονίζει. Και καταλήγει: «Η τεχνολογία επιτρέπει στους εργαζόμενους να έχουν άμεση πρόσβαση στα συστήματα, τις πληροφορίες, τα δεδομένα και τις ομάδες τους, κάνοντας την εργασία τους πιο αποτελεσματικά. Ταυτόχρονα, η χρήση της τεχνολογίας ενθαρρύνει την ανταλλαγή πληροφοριών, βελτιώνει την επικοινωνία και ενισχύει την ικανοποίηση των εργαζομένων. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι η σύνδεση μεταξύ των ανθρώπων και η ισχυρή αίσθηση του σκοπού στην εργασία, είναι παράγοντες που μπορούν να ενδυναμώσουν την αφοσίωσή τους».

Case study
HR TECHNOLOGY ΣΕ ΚΑΙΡΟΥΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ & HYPER GROWTH @ efood
Ευτυχία Κουτσαγκουλάκη, HR Manager-Talent Development, efood

Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, η πανδημία ανέδειξε τον σπουδαίο ρόλο της τεχνολογίας. Παρότι το 2020, παρατηρήθηκε παγκοσμίως μείωση στις επενδύσεις σε HR τεχνολογίες, ολοένα και περισσότεροι οργανισμοί δίνουν σημασία στην ενίσχυση των τεχνολογικών τους υποδομών με σκοπό να βελτιώσουν την candidate & employee experience. Στο efood, ως top tech οργανισμός, θέλουμε να κάνουμε τα πράγματα απλά, εύκολα και γρήγορα. Έτσι, ενσωματώσαμε από νωρίς HR εργαλεία και συστήματα τα οποία βοήθησαν – και συνεχίζουν να μας βοηθούν – να επικοινωνούμε και να συνεργαζόμαστε.

To 2020, η ανάγκη για άμεση μετάβαση σε εξ αποστάσεως μοντέλο εργασίας λόγω της πανδημίας COVID-19, δεν μας βρήκε απροετοίμαστους. Ο Josh Bersin είχε αναφέρει από το 2019 ότι βασική προτεραιότητα του HR είναι να ξεκινήσει να χρησιμοποιεί συστήματα ανταλλαγής μηνυμάτων για την προώθηση HR λύσεων. Και δεν είχε άδικο. Στο efood χρησιμοποιούσαμε πριν από την πανδημία, messaging app για την καθημερινή, άμεση, real time εσωτερική μας επικοινωνία καθώς και top project management εργαλεία που μας επέτρεπαν να λειτουργούμε με agile τρόπο για το HR weekly planning μας και το καθημερινό μας alignment. Όντας ήδη εξοικειωμένοι με τα εργαλεία αυτά, καταφέραμε να προσαρμόσουμε το σύνολο των HR διαδικασιών στη νέα πραγματικότητα.

Το cloud-based video conferencing μπήκε στην καθημερινότητά μας, φροντίζοντας για την απρόσκοπτη λειτουργία τόσο της επικοινωνίας των efooders μεταξύ τους όσο και της επικοινωνίας με υποψήφιους efooders. Μέσα στην πανδημία, το efood αναπτύχθηκε με μεγάλη ταχύτητα και υπερδιπλασίασε το ανθρώπινο δυναμικό του. Αυτή η εξέλιξη, μας δημιούργησε μια νέα ανάγκη: να αντικαταστήσουμε αρκετά από τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαμε ως τότε για τις HR διαδικασίες μας. Μεταπηδήσαμε λοιπόν, σε νέο HRIS, που ανταποκρίνεται καλύτερα στις τρέχουσες ανάγκες μας, οι οποίες μας επιβάλλουν να αλληλεπιδρούμε με περισσότερη ταχύτητα και ευκολία με τους efooders μας. Το νέο μας HRIS, εκτός του ότι αποτελεί μια one stop shop λύση from hire to retire, ενισχύει περισσότερο τις employee self service επιλογές και αυτοματοποιεί μια σειρά από διαδικασίες που μέχρι πρότινος γίνονταν εκτός συστημάτων. Επιπλέον, έχοντας ως γνώμονα τη βελτιστοποίηση της επικοινωνίας μας με τους efooders, επιλέξαμε νέο ΗR helpdesk εργαλείο, που μας επιτρέπει να μοιραζόμαστε την πληροφορία με οποιαδήποτε ομάδα του efood, ώστε να επιταχύνουμε την επίλυση οποιουδήποτε προβλήματος.

«We always aim higher and we deliver solutions. We care». Γι’ αυτό και ως ομάδα αναζητούμε συνεχώς νέες προκλήσεις και επενδύουμε σε top τεχνολογικές λύσεις που βελτιστοποιούν τις HR πρακτικές μας. «The HR technology journey has just begun».

PAT RESEARCH: ΟΙ 10 ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ HR MANAGEMENT SOFTWARE
Σύμφωνα με την B2B ψηφιακή πλατφόρμα επιχειρηματικών πρακτικών Pat Research, οι 10 κορυφαίες τάσεις που αναμένεται να κυριαρχήσουν το 2021 αλλά και το 2022 στον χώρο του HR Management Software είναι οι εξής:
1. Ενθάρρυνση της ανατροφοδότησης μέσω του performance management.
2. Αξιολόγηση δέσμευσης σε πραγματικό χρόνο.
3. Χρήση των HR Analytics.
4. Συνεργατική μάθηση και εικονική μάθηση.
5. Νέες μέθοδοι απόκτησης ταλέντων.
6. Αύξηση της ενδεχόμενης διαχείρισης του εργατικού δυναμικού.
7. Χρήση team management tools με εργαλεία ανθρώπινου δυναμικού.
8. Δέσμευση των εργαζομένων με εφαρμογές ευεξίας και φυσικής κατάστασης.
9. Self Service HR, τεχνητή νοημοσύνη και ρομποτική αυτοματοποίησης διεργασιών.
10. Υιοθέτηση του HR Cloud.