Μέσα από αποκλειστικές συνεργασίες διεθνούς βεληνεκούς και προχωρώντας με σταθερό βηματισμό, η Optimal HR Group συνεχίζει να αναπτύσσεται. Έχοντας ως γνώμονα το υψηλό και απαράμιλλο επίπεδο των ολιστικών υπηρεσιών που προσφέρει, ανταποκρίνεται στις προκλήσεις, επενδύει στις νέες τεχνολογίες και υλοποιεί καινοτόμα έργα. Περισσότερα για το εύρος των υπηρεσιών της, τη στρατηγική αλλά και την ομάδα της, μοιράζονται μαζί μας οι Μενέλαος Κυριακόπουλος, Principal και Αλέξης Δούκας, CEO της Optimal HR Group.

HR Professional: Με γραφεία σε Αθήνα, Λευκωσία και Abu Dhabi, η Optimal HR Group ξεχωρίζει για την ολιστική προσέγγισή της. Πείτε μας λίγα λόγια για τα division σας. Ποιος είναι το εύρος και η έκταση των υπηρεσιών που προσφέρετε;

Αλέξης Δούκας: Πράγματι, είμαστε από τις λίγες εταιρείες που παρέχουν ολιστικές λύσεις για το ανθρώπινο δυναμικό στους πελάτες τους. Έχουμε τέσσερις πυλώνες υπηρεσιών: 1. Talent Acquisition, Talent Development & Outplacement, 2. Workforce Management, 3. Learning Services και 4. Neuro Consulting. Μπορούμε να υποστηρίξουμε οποιαδήποτε ανάγκη από την εύρεση και αξιολόγηση υποψηφίων, την προσωρινή απασχόληση προσωπικού, την soft skills και on-the-job εκπαίδευση, έως τη δημιουργία ολοκληρωμένων συστημάτων performance appraisal και παροχών & αμοιβών, και την εφαρμογή τεχνολογιών νευροεπιστήμης για τη μελέτη και αξιολόγηση των εμπειριών εργαζομένων και πελατών.

HR P.: Έχοντας δυναμική πορεία εξέλιξης και διεθνείς συνεργασίες στη φαρέτρα σας, πόσο έχετε αναπτυχθεί τα 15 χρόνια δραστηριοποίησής σας; Ποιες είναι οι στρατηγικές επιλογές που σας έχουν οδηγήσει στην επιτυχία και τα σημεία-σταθμοί για εσάς;

Μενέλαος Κυριακόπουλος: Εξ αρχής επιλέξαμε να αναπτυχθούμε μέσω συνεργασιών και αποκλειστικής αντιπροσώπευσης διεθνών εταιρειών. Έχουμε ήδη συμπληρώσει μια δεκαετία επιτυχούς συνεργασίας με την Academy of Service Excellence (ASE) και την Advanced People Strategies (APS), ενώ από το 2012 αντιπροσωπεύουμε την GiGroup και, μετά την εξαγορά της από την τελευταία, την TACK International. Τέλος, την περσινή χρονιά γίναμε μέλη και του Career Star Group (CSG), που είναι ο μεγαλύτερος οργανισμός παροχής υπηρεσιών Career Transition παγκοσμίως.

Κάθε μια από τις συνεργασίες μας μάς επέτρεψε να αποκτήσουμε τεχνογνωσία και εξειδίκευση σε μεθοδολογίες και εργαλεία που μόνον η Optimal παρέχει στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, με την υποστήριξη του Chris Daffy (ASE) δημιουργήσαμε το πρόγραμμα All about loyalty που βοηθάει εταιρείες και οργανισμούς να βελτιώσουν σημαντικά το customer experience (CX) και το employee experience (EX). Αντίστοιχα, αντλούμενοι από την εμπειρία της CSG, προσφέρουμε μια πρωτοποριακή προσέγγιση στους συμμετέχοντες σε προγράμματα Outplacement.
Η γεωγραφική μας ανάπτυξη περιλαμβάνει γραφεία στην Κύπρο και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στα οποία έχουμε συνεχή δραστηριότητα από το 2014, μέσω των οποίων έχουμε αποκτήσει σημαντική εμπειρία σε έργα international mobility.

HR P.: Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν την Optimal HR Group στην αγορά; Με απλά λόγια, γιατί να επιλέξει μία εταιρεία να συνεργαστεί μαζί σας;

Μ. Κ.: Ό,τι κάνουμε βασίζεται στην ανθρωποκεντρικότητα και τον σεβασμό απέναντι στους 25 συνεργάτες μας, στα στελέχη που μας εμπιστεύονται την επαγγελματική τους δραστηριότητα ή το επόμενο βήμα της καριέρας τους, και στους πελάτες που μας επιλέγουν. Όλοι όσοι έρχονται σε επαφή μαζί μας γνωρίζουν ότι θα έχουν άμεση πρόσβαση στους 2 εταίρους αλλά και ότι θα συνεργάζονται με πολύ έμπειρα στελέχη της αγοράς, μεταξύ των οποίων οι τρεις είναι κάτοχοι διδακτορικού, τα οποία παραμένουν στην οικογένειά μας για πολλά χρόνια.
Έχουμε επιλέξει στρατηγικά να μην αναπτυσσόμαστε με ταχύς ρυθμούς ώστε να παραμένει πάντα το επίπεδο των υπηρεσιών μας όσο το δυνατόν υψηλότερο. Είμαστε πολύ υπερήφανοι για το γεγονός ότι κανένας πελάτης δεν έχει διακόψει τη συνεργασία του με την Optimal με παράπονο για τον επαγγελματισμό μας.

HR P.: Ας κλείσουμε με δύο λόγια για τα σχέδια και τους στόχους σας για την ελληνική αγορά, στο άμεσο ή και μακροπρόθεσμο μέλλον.

Α. Δ.: Οι τελευταίοι 15 μήνες είχαν πολλές προκλήσεις, αλλά δημιούργησαν και σημαντικές ευκαιρίες εξέλιξης. Ειδικά στο τμήμα του Learning Services επενδύσαμε στην τεχνολογία και διαμορφώσαμε τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα ώστε να βασίζονται στο e-learning με την προσθήκη και λύσεων gamification.
Το επόμενο διάστημα θα εστιάσουμε στη βελτιστοποίηση των νέων προσφερόμενων υπηρεσιών, ενώ θα συνεχίσουμε τη σταδιακή ανάπτυξή μας καθώς μας ανατίθενται νέα έργα πελατών. Ήδη το 2021 έχουμε προσθέσει δύο έμπειρα στελέχη στο δυναμικό μας για την υποστήριξη δύο μεγάλων συμβάσεων. Παράλληλα, αξιολογούμε συνεχώς τις νέες τεχνολογίες καθώς γίνονται διαθέσιμες ώστε να προσφέρουμε στους πελάτες μας εναλλακτικές και ευέλικτες λύσεις.

Τι καθιστά ένα πρόγραμμα Employee Experience επιτυχημένο;

«To Employee Experience δεν είναι αριθμός, είναι συναίσθημα»
Γράφει ο Νάσος Γκούρας, Head of Talent Development & Employee Excellence, Optimal HR Group

Είναι εξαιρετικά σημαντικό για να διασφαλιστεί η επιτυχία σε οποιοδήποτε πρόγραμμα εφαρμόσει κάποιος μέσα στον οργανισμό, να έχει αρχικά κατανοήσει τι είναι και ποιος είναι ο σκοπός του. Όταν μιλάμε για προγράμματα διαχείρισης Εμπειρίας Εργαζόμενου (Employee Experience Management programs), o σαφής ορισμός καθιστά ακόμα πιο δύσκολη τη διαδικασία και τη διασφάλιση του αποτελέσματος. Ένα τέτοιο πρόγραμμα δεν είναι μόνο η υιοθέτηση των βέλτιστων πρακτικών που χρησιμοποιούνται προκειμένου να αυξήσουν τον βαθμό δέσμευσης των εργαζομένων τους, ούτε «έτοιμα πακέτα»/ «ενέσεις αδρεναλίνης» που ευαγγελίζονται αύξηση παραγωγικότητας, εξαιρετικές βαθμολογίες απόδοσης εργαζομένων και επαίνους του ανθρώπινου δυναμικού για τον οργανισμό στα social media. Είναι προγράμματα οργανωσιακών αλλαγών που μάλιστα «ακουμπούν» βαθύτερα εγκατεστημένες έννοιες όπως οργανωσιακή κουλτούρα, εσωτερική υποκίνηση, συναισθηματική επίδραση εργαζομένων, ενσυναίσθηση.

ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
Γιατί να χρησιμοποιήσω ένα τέτοιο πρόγραμμα; Σημάδια που πρέπει να σας προβληματίσουν μπορεί να εντοπιστούν παντού γύρω σας, από τα αποτελέσματα εσωτερικών ερευνών μέχρι εκείνα προς τους πελάτες σας ή σημαντική επίδραση στα αποτελέσματα της εταιρείας σας. Είναι σημαντικό, το top management της εταιρείας να το έχει αντιληφθεί και αφουγκραστεί κατάλληλα πριν προχωρήσει στην υλοποίηση τέτοιων προγραμμάτων.

ΚΡΙΣΙΜΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ
Από τα παραπάνω αλλά και από την εμπειρία μας στην Optimal HR Group καταγράφουμε τους παρακάτω σημαντικούς παράγοντες επιτυχίας των προγραμμάτων Employee Experience:
1. To Employee Experience δεν είναι αριθμός, είναι συναίσθημα: Δεν αρκεί να απαντήσει ένας εργαζόμενος σε μια κλίμακα από το 1 έως το 7 για το πόσο δεσμευμένος είναι σε έναν οργανισμό, μια διαδικασία, έναν προιστάμενο κ.ά. Πρέπει να αναζητηθεί τι είναι αυτό που πραγματικά διαμορφώνει τις εμπειρίες των εργαζομένων σε όλες τις καθημερινές διεπαφές τους (φυσικές, ψηφιακές, ανθρώπινες) στο πλαίσιο της εργασίας τους και πώς αυτό επιδρά και στην εκτός εργασιακή ζωή. «Σκάβοντας» βαθιά στις πραγματικές αιτίες των εμπειριών, θα ανακαλύψετε παραμέτρους που από μια έρευνα δεν θα μπορούσατε πότε να τις αντιληφθείτε.

2. «Talk the walk»: Μην επιβάλλετε μια συγκεκριμένη ατζέντα θεμάτων στα οποία πρέπει άμεσα να δοθούν λύσεις, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με τη δέσμευση των εργαζομένων. Ανοίξτε την επικοινωνία, ενθαρρύνετε τον διάλογο, αφουγκραστείτε ενεργητικά και ενδυναμώστε τους ίδιους τους εργαζόμενους να εκφράσουν, με οργάνωση και μέθοδο ασφαλώς, τα συναισθήματά τους για κάθε μια από τις εμπειρίες τους. Είναι εντυπωσιακό πόσες πολλές (θετικές ή/και αρνητικές) εμπειρίες μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια αυτής της προσομοίωσης που καλείται «ταξίδι του εργαζόμενου».

3. Μην επιλέξετε για αυτούς, αφήστε τους ίδιους να επιλέξουν για τους εαυτούς τους: Τη λύση στα πιθανά προβλήματα δεν μπορεί να την δώσει πάντα η διοικητική ομάδα, η οποία πολύ πιθανόν να μην έχει και όλη την πραγματική εικόνα της κατάστασης. Τη λύση θα την δώσουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι και όχι μόνο θα δεσμευτούν σε αυτή, αλλά θα αναλάβουν και την ευθύνη που τους αναλογεί για τη σωστή υλοποίηση της λύσης που έχουν προτείνει.

4. Η γνώμη (όλων) μετράει: Δεν θα πρέπει να εμπλέκονται μόνο οι άμεσα ενδιαφερόμενοι ή οι προϊστάμενοι αυτών, αλλά όλοι όσοι σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την εργασία τους (cross functional teams), προκειμένου να συμμετέχουν στην αξιολόγηση των εμπειριών τους. Αυτό δημιουργεί φορείς αυτής της αλλαγής (change agents) και σε άλλα σημεία του οργανισμού που εμπλέκονται με τις προτάσεις και τις λύσεις και με αυτό τον τρόπο όλος ο οργανισμός γίνεται συμμέτοχος στην τελική πρόταση.

5. Μετρήστε τα αποτελέσματα: Είναι αναπόσπαστο τμήμα των επιτυχημένων προγραμμάτων με την ολοκλήρωσή του να εξεταστεί και να αξιολογηθεί η επίδραση των προτεινόμενων λύσεων στα αποτελέσματα που ο οργανισμός έχει αποφασίσει να επηρεάσει. Επαναλάβετε την έρευνα δέσμευσης ή πραγματοποιήστε νέα έρευνα μικρότερου μεγέθους και διάρκειας.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ
Ο σύμβουλος είναι εκεί για να μεταφέρει γνώση, εμπειρία και μεθοδολογία στην υλοποίηση τέτοιων προγραμμάτων. Δεν θα πρέπει να είναι εκεί για να δώσει τη λύση αλλά να δράσει σαν facilitator και σαν coach ώστε να υποδείξει τη μέθοδο ανίχνευσης, μέτρησης και αξιολόγησης των θετικών και των αρνητικών εμπειριών των εργαζομένων και να βάζει τα ερωτήματα που θα προσδιορίσουν τη βιωσιμότητα και την προτεραιοποίηση των προτεινόμενων λύσεων. Θα λειτουργήσει σαν το έμπειρο και ανεξάρτητο φίλτρο που με βιωματικό τρόπο θα «ξεκλειδώσει» τη δυναμική των εργαζομένων να εντοπίσουν τις πραγματικές αιτίες του προβλήματος και θα ενθαρρύνει πρακτικές και μετρήσιμες προτάσεις και λύσεις.