Όταν οι εργαζόμενοι ευημερούν, «ευημερούν» και οι οργανισμοί. Αυτή η ισορροπία οδηγεί στην επιτυχία.
Πριν ξεκινήσω να γράφω αυτό το άρθρο, διάβασα αρκετά σχετικά κείμενα και απευθύνθηκα και στο ChatGPT, ζητώντας του τη δική του «οπτική». Είναι εντυπωσιακό πόσο πίσω στο χρόνο πηγαίνει η έκφραση αυτή. Στο έργο του Οικονομικός, ο Ξενοφών αναφέρει μία συζήτηση του Σωκράτη με τον Κριτόβουλο, όπου ο φιλόσοφος λέει: «Τὸν δὲ ἀγαθὸν οἰκονόμον πειρᾶσθαι ποιεῖν τοὺς ἀνθρώπους τοὺς μετ’ αὐτοῦ χαίρειν τῇ ἐργασίᾳ». Με αυτή τη φράση, ο Σωκράτης εξηγεί ότι ο καλός διαχειριστής δεν είναι μόνο εκείνος που οργανώνει σωστά τα οικονομικά και τους πόρους του, αλλά και αυτός που φροντίζει ώστε οι άνθρωποι γύρω του να χαίρονται τη δουλειά τους. Από την έως τώρα εμπειρία μου στο HR, θα υπογραμμίσω τη σημασία αυτής της φράσης.Το έχω παρακολουθήσει να συμβαίνει πολλές φορές: Εργαζόμενοι να ανθίζουν και να αποδίδουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους όταν εργάζονται κάτω από τον «κατάλληλο ηγέτη» και εργαζόμενοι να μαραζώνουν και να φεύγουν ακόμα και για χαμηλότερες αμοιβές, μη μπορώντας να αντέξουν τον προϊστάμενο τους. Ή, ακόμα χειρότερα, να παραμένουν και να οδηγούνται στην αδιαφορία. Η ευτυχία και η ψυχική υγεία των εργαζομένων αποτελεί θεμέλιο λίθο για την επιτυχία κάθε επιχείρησης. Είναι στρατηγική επιλογή και επενδυτική απόφαση στη μακροχρόνια απόδοση.
Η ΕΥΤΥΧΙΑ ΩΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ
Η χαρά στον χώρο εργασίας δεν περιορίζεται και δεν μετριέται με χαμόγελα. Συνδέεται βαθύτατα με την αίσθηση νοήματος και σκοπού, την έμπνευση, την αναγνώριση, την εμπιστοσύνη, τη δίκαιη μεταχείριση, τη συμπεριφορά στα δύσκολα, την ασφάλεια. Όταν ένας εργαζόμενος αισθάνεται πως τον εκτιμούν, ότι αναγνωρίζεται η συμβολή του, τότε δημιουργούνται οι κατάλληλες συνθήκες ευημερίας, τόσο για τον ίδιο όσο και για τον εργοδότη. Μελέτες αναφέρουν ότι οργανισμοί με υψηλό δείκτη ικανοποίησης εργαζομένων μπορούν να επιφέρουν αύξηση κερδών έως και 20-23%
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ HR ΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ
Το HR παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση κουλτούρας, προάγοντας τη χαρά και την ευτυχία στον χώρο εργασίας και είναι ο στρατηγικός εταίρος της διοίκησης, διαμορφώνοντας περιβάλλοντα που ενισχύουν τη δέσμευση, τη διαφάνεια και την ασφάλεια. Πώς επιτυγχάνεται αυτό;
- Ανοιχτή επικοινωνία: Καθιέρωση διαύλων όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να εκφράζουν τις ανησυχίες, τις ιδέες τους και τις προτάσεις τους, χωρίς φόβο.
- Αναγνώριση & επιβράβευση: Η αναγνώριση της προσπάθειας δεν χρειάζεται πάντα να είναι χρηματική. Ένα ειλικρινές «ευχαριστώ» ή μία δημόσια επιβράβευση μπορεί να έχει τεράστιο αντίκτυπο στους εργαζόμενους
- Ευελιξία: Η εφαρμογή μοντέλων που στηρίζονται στην κατανόηση των ατομικών και επιχειρησιακών αναγκών και ενισχύουν την εμπιστοσύνη.
- Ανάπτυξη: Επένδυση στη συνεχή εκπαίδευση, συστημάτων Μentoring, Coach-ing και επαγγελματικής εξέλιξης. Ένας εργαζόμενος που εξελίσσεται, δεν φεύγει.
ΟΛΟΙ ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ
Ένας χαρούμενος εργαζόμενος προσφέρει περισσότερα, όχι μόνο από άποψη παραγωγικότητας, αλλά και μέσω της θετικής του επιρροής στους συναδέλφους. Είναι ο καλύτερος πρεσβευτής της επιχείρησης. Από την άλλη, ο εργοδότης, επωφελείται από τα χαμηλότερα κόστη εξαιτίας της μειωμένης εναλλαγής ανθρώπινου δυναμικού, από το καλύτερο employer branding και αυξάνει την ανταγωνιστικότητα του στην αγορά εργασίας, προσελκύοντας ταλέντα και ενισχύοντας τη φήμη της εταιρείας.
ΕΥΤΥΧΙΑ ΜΕ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Το ταξίδι προς την δημιουργία ευτυχισμένων εργαζομένων και κατά συνέπεια ευτυχισμένων εργοδοτών είναι μαραθώνιος. Χτίζεται με συνέπεια, ακεραιότητα και διάθεση κατανόησης από όλες τις πλευρές. Θα κλείσω όπως ξεκίνησα, με μία φράση που αποδίδεται στον μεγιστάνα της αυτοκινητοβιομηχανίας, Henry Ford: «You can take my factories, burn up my buildings, but give me my people and I’ll build the business right back again». Στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, των υψηλών ταχυτήτων ανάπτυξης της τεχνολογίας και της ρομποτικής, είναι ευοίωνο και ελπιδοφόρο πώς (ακόμα και για πάντα) η αξία των ανθρώπων υπερβαίνει τα υλικά στοιχεία. Έτσι δεν είναι;