Πόσο κοντά βρισκόμαστε στην αλλαγή όλων όσων γνωρίζαμε μέχρι σήμερα για τις συνθήκες εργασίας; Η ευέλικτη εργασία, μια ονειρεμένη συμφωνία για νέες μητέρες και εργαζομένους με εξαρτημένα μέλη, λαμβάνει σταδιακά «τρομακτικές» διαστάσεις.
Όλο και περισσότεροι φορείς γοητεύονται από τις λύσεις που η ευέλικτη απασχόληση μπορεί να προσφέρει στις επιχειρήσεις και την επίδραση που ίσως αποκτήσει στους δείκτες ανεργίας. Εκεί που οι περισσότεροι ξεκίνησαν να κατακεραυνώνουν την εβδομάδα των τριών εργάσιμων ημερών, ξαφνικά έχουν αρχίσει να τη βλέπουν θετικά, ως μια λύση που θα μειώσει τα λειτουργικά έξοδα και θα «κρατήσει κάθε πλευρά ευχαριστημένη».
Ή τουλάχιστον αυτό πιστεύουμε…
Τον τελευταίο καιρό γινόμαστε μάρτυρες συνεχών απολύσεων και δυσάρεστων εκτιμήσεων, από οργανισμούς και ομίλους που μέχρι πρότινος αποτελούσαν μοντέλα διοίκησης. Ο φόβος είναι διάχυτος και η ανασφάλεια περισσότερο από βέβαια.
Είμαστε, λοιπόν, έτοιμοι να τραβήξουμε το τουβλάκι εκείνο που ίσως οδηγήσει σε επιπτώσεις ντόμινο; Μπορούμε να γνωρίζουμε εκ των προτέρων τι θα φέρουν στην αγορά τα λιγότερα χρήματα και οι μικρότερες ασφαλιστικές εισφορές που η κουτσουρεμένη εργατοεβδομάδα συνεπάγεται; Είναι δυνατόν να προβλέψουμε σε τι βαθμό η πρακτική αυτή θα ενσωματωθεί στην εταιρική ραχοκοκαλιά; Μπορούμε να φανταστούμε να εργαζόμαστε μόνο τρεις ημέρες την εβδομάδα; Μας εγγυάται κανείς πώς δε θα ισχύσει το ρητό «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού»;
Ανεξάρτητα από τις εκτιμήσεις του καθενός, το σίγουρο είναι ότι οι εργαζόμενοι έχουν ανάγκη να γνωρίζουν σε ποιο σημείο βρίσκεται ακριβώς ο εργοδότης τους. Όπως αναφέρει έρευνα που δημοσίευσε το HR Magazine της Μεγάλης Βρετανίας, η επικοινωνία της στρατηγικής της επιχείρησης στους εργαζομένους βελτιώνει σημαντικά τη δέσμευσή τους. Δυστυχώς, λιγότεροι από 40% των ερωτηθέντων θεωρούν πως η εταιρεία όπου εργάζονται έχει ξεκάθαρα σχέδια για την αντιμετώπισης της κρίσης, ενώ λιγότεροι από το ένα τρίτο πιστεύουν στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξή της.
Το αίσθημα ότι η επιχείρηση θα ξεπεράσει την ύφεση επηρεάζει σημαντικά τη στάση των εργαζομένων, με άμεσες συνέπειες στην παραγωγικότητά τους. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η οποία διεξήχθει σε 1.000 εργαζομένους, 81% εκείνων που έχουν επίγνωση της εταιρικής στρατηγικής εργάζονται με μεγαλύτερο ενθουσιασμό, ενώ 86% αισθάνονται την ανάγκη να σταθούν στο πλάι του εργοδότη τους.
Έχει φτάσει η στιγμή να αναλογιστούμε όλοι τις ευθύνες μας απέναντι στο ανθρώπινο δυναμικό. Όποια και αν είναι η γραμμή που ακολουθούμε του οφείλουμε να τη γνωρίζει. Εκτός πάλι αν δε τη γνωρίζουμε ούτε εμείς…