Η απονομή βραβείων για πρωτοβουλίες των οργανισμών, μετά από αξιολόγηση, και σε διαφορετικά επιστημονικά πεδία, ούτε κάτι καινούργιο είναι, ούτε πρόκειται για ελληνική πρωτοτυπία. Γιατί, όμως, στην Ελλάδα, γίνεται τόση «φασαρία» για αυτά; Και όχι πάντα με καλό σκοπό ή με καλή διάθεση. «Μα είναι δυνατόν να βραβεύθηκε ο/η/το τάδε οργανισμός» θα ακούσεις ή θα διαβάσεις σε κάποιο άρθρο/post την επαύριο των βραβεύσεων. Το έλεγα και εγώ, δεν θα κρυφθώ (και το λέω ακόμη κάποιες φορές…).

Η φετινή μου εμπειρία, όμως, με αφορμή τα 10 χρόνια των HR Awards, μου επιβεβαίωσε αυτό που φανταζόμουν. Αν δεν λάβεις μέρος, δεν θα βραβευθείς. Επίσης, επειδή θα λάβεις μέρος, δεν είναι δεδομένο ότι θα βραβευθείς. Και τέλος, επειδή θα βραβευθείς δεν σημαίνει κιόλας ότι «έπιασες τον ταύρο από τα κέρατα». Τα πραγματικά βραβεία έρχονται στους διαδρόμους των γραφείων, ανάμεσα στα μηχανήματα της παραγωγής, πίσω από τις κλειστές πόρτες των κρίσιμων συναντήσεων και στην εικόνα που τελικά έχουν για σένα οι εργαζόμενοι και οι υποψήφιοι, όταν τα «λένε» με τους φίλους τους.

Η επιστημονική έρευνα έχει αποδείξει την χρησιμότητα αυτών των βραβεύσεων και πιστοποιήσεων. Ειδικότερα:

Βελτιωμένη Εταιρική Απόδοση και Εμπλοκή Εργαζομένων: Η συμμετοχή σε HR διαγωνισμούς και πιστοποιήσεις «καλύτερου χώρου εργασίας» συνδέεται συχνά με μειωμένη αποχώρηση εργαζομένων, υψηλότερη δέσμευση και βελτιωμένη συνολική απόδοση. Εταιρείες που εφαρμόζουν βραβευθείσες και πραγματικά καινοτόμες πρακτικές (εδώ η λέξη κλειδί είναι το «πραγματικά») διαπιστώνουν υψηλότερα επίπεδα αφοσίωσης, δέσμευσης καθώς και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη προς τη διοίκηση. Αυτές οι πρακτικές οδηγούν σε ενδυνάμωση των εργαζομένων και στη μείωση της κινητικότητας και του κόστους αντικατάστασης των εργαζομένων (Kruse, Blasi, & Freeman, 2012).

Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα μέσω Κουλτούρας και Εμπιστοσύνης: Η αναγνώριση μίας εταιρείας ως «εξαιρετικός χώρος εργασίας» προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, κυρίως μέσω της δημιουργίας μίας κουλτούρας εμπιστοσύνης και συνεργασίας. Οι εργαζόμενοι αισθάνονται υπερηφάνεια για το έργο τους και για τη συνεργασία με τους συναδέλφους τους, γεγονός που οδηγεί σε αυξημένη παραγωγικότητα και καινοτομία. Αυτές οι επιχειρήσεις συχνά επωφελούνται από βελτιωμένη φήμη στην αγορά εργασίας, ενισχύοντας την ελκυστικότητά τους (Butler et al., 2016).

Πολιτιστικές και Αποδοτικές Επιπτώσεις: Η συμμετοχή σε προγράμματα βραβείων αριστείας βοηθά τις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν μία κουλτούρα αριστείας, η οποία επηρεάζει θετικά τη βιωσιμότητα και την ευθυγράμμιση του οργανισμού με τις στρατηγικές του. Επιπλέον, η απονομή βραβείων ενισχύει τη δυνατότητα των εταιρειών να προσαρμόζονται σε αλλαγές και να υιοθετούν πρακτικές συνεχούς βελτίωσης (Fulmer et al., 2003).

Αξιοπιστία και Δημόσια Εικόνα: Τα βραβεία για καινοτομία ή αριστεία προσφέρουν στις εταιρείες πολύτιμη δημοσιότητα και ενισχύουν την αξιοπιστία τους. Η συμμετοχή και η διάκριση σε τέτοιους διαγωνισμούς αυξάνει την προβολή της εταιρείας και ενισχύει τη θετική δημόσια αντίληψη, γεγονός που μπορεί να συμβάλει στην προσέλκυση υποψηφίων, πελατών, και επενδυτών. Παρόλο που τα βραβεία δεν αποτελούν τον κύριο μοχλό καινοτομίας, προσφέρουν συμπληρωματικά οφέλη που ενισχύουν τη φήμη του οργανισμού (Makkonen & Inkinen, 2014).

Συμπέρασμα
Η συμμετοχή σε διαγωνισμούς και η απονομή βραβείων HR συμβάλλουν στην ανάπτυξη της κουλτούρας, της απόδοσης και της εικόνας των επιχειρήσεων. Όταν συνδυάζονται με πραγματικά καινοτόμες και ουσιαστικές στρατηγικές HR και πολιτικές δέσμευσης των εργαζομένων, μπορούν να ενισχύσουν την ανταγωνιστική θέση μίας εταιρείας και να προωθήσουν τη βιώσιμη ανάπτυξή της. Δεν χρειάζεται να είμαστε τόσο (επι)κριτικοί απέναντί τους. Ας κάνουμε απλώς, όλοι μας, καλύτερα τη δουλειά μας!