Η νομοθεσία που ρυθμίζει την ανήλικη εργασία έχει ως πρωταρχικό στόχο τον καθορισμό των όρων εργασίας των ανηλίκων, με γνώμονα τόσο την ασφάλειά τους όσο και την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους μέσα από την εργασία.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3850/2010, ο οποίος δεν εφαρμόζεται στις οικογενειακού χαρακτήρα γεωργικές, δασικές και κτηνοτροφικές εργασίες, ως ανήλικοι νοούνται τα άτομα που δεν έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος ηλικίας. Εργασία ανηλίκων επιτρέπεται μόνο για άτομα που είναι 15 ετών και άνω, με εξαίρεση δραστηριότητες που αφορούν κατά κύριο λόγο καλλιτεχνική ενασχόληση, στις οποίες ρυθμίζεται από τον Νόμο εξαντλητικά το ωράριο εργασίας τους, ανάλογα με τα κατά περίπτωση ηλικιακά όρια των συμμετεχόντων και σε κάθε περίπτωση με τη γενική συναίνεση των προσώπων που ασκούν την επιμέλειά του, όπως ορίζει το άρθρο 136 ΑΚ. Πιο συγκεκριμένα, ανήλικοι ηλικίας 15-16 ετών, καθώς και ανήλικοι που φοιτούν σε γυμνάσια, λύκεια και κάθε τύπου τεχνικές ή επαγγελματικές σχολές δημόσιες ή ιδιωτικές, αναγνωρισμένες από το κράτος, επιτρέπεται να εργαστούν έως 6 ώρες την ημέρα και 30 ώρες την εβδομάδα. Ανήλικοι ηλικίας 17-18 ετών, επιτρέπεται να εργαστούν έως 8 ώρες την ημέρα και 40 ώρες την εβδομάδα. Είναι υποχρεωτική η 12ωρη ημερήσια ελάχιστη ανάπαυση. Όταν ο ημερήσιος χρόνος εργασίας υπερβαίνει τις 4,5 ώρες, παρέχεται διάλειμμα 30 τουλάχιστον συνεχών λεπτών.

Η ημερήσια απασχόληση των ανηλίκων που φοιτούν σε γυμνάσια ή λύκεια κάθε τύπου ή τεχνικές επαγγελματικές σχολές, δημόσιες ή ιδιωτικές, αναγνωρισμένες από το Κράτος, αρχίζει ή λήγει δύο τουλάχιστον ώρες μετά τη λήξη ή πριν από την έναρξη των μαθημάτων, αντίστοιχα. Η υπερωριακή απασχόληση των ανηλίκων απαγορεύεται, όπως επίσης και η νυκτερινή απασχόληση (22.00-06.00).

Θα πρέπει, επίσης, να σημειωθεί ότι λόγω απασχόλησης του ατόμου σε ένα στάδιο κατά το οποίο λόγω ηλικίας δεν έχει διαμορφώσει σαφή αντίληψη σχετικά με τις επαγγελματικές του επιθυμίες, το άρθρο 53 του ν.3850/2010 ορίζει ότι ο ανήλικος θα πρέπει πριν την ανάληψη εργασιακών καθηκόντων να έχει παρακολουθήσει προγράμματα εξωσχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού και να του έχει δοθεί βεβαίωση για το πρόγραμμα που παρακολούθησε από τον ΟΑΕΔ, η οποία και είναι προαπαιτούμενο για την έκδοση βιβλιαρίου εργασίας, χωρίς το οποίο δεν μπορεί ο ανήλικος να εγγραφεί στο μητρώο ανηλίκων της οικείας Επιθεώρησης Εργασίας και κατ’ επέκταση να απασχοληθεί εργασιακά. Επιεική ρύθμιση λόγω ηλικίας εισάγει και το άρθρο 2 παρ. 2 του ίδιου ως άνω νόμου, το οποίο ορίζει ότι απαγορεύεται σε κάθε περίπτωση ανήλικα άτομα να ασκούν βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, όπως είναι για παράδειγμα οικοδομικές ή μεταλλευτικές εργασίες. Επιπροσθέτως, με σκοπό την πληρέστερη προστασία της ευάλωτης θέσης του ανηλίκου, δεν επιτρέπεται να είναι εργοδότες ανηλίκων, πρόσωπα που έχουν καταδικαστεί για εγκλήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας και οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής ή για παράβαση των άρθρων 5 έως και 11 του ν. 1729/1987 (ΦΕΚ 144 Α’) και του ν. 1500/1984 (ΦΕΚ 191 Α’), όπως κάθε φορά ισχύουν.

Τέλος, λόγω ιδιαιτερότητας της εν λόγω μορφής απασχόλησης, θεσπίζονται και αυξημένες κυρώσεις σε βάρος του εργοδότη που παραβιάζει διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας που αφορούν ανήλικους, όπως για παράδειγμα η επιβολή προστίμου 3.000 έως 4.000 ευρώ από την αρμόδια κατά τόπο Επιθεώρηση Εργασίας και η επιβολή ποινικών και διοικητικών κυρώσεων προς τον εργοδότη ή τον εκπρόσωπό του βάσει των διατάξεων του άρθρου 67 του ν. 3850/2010 με την επιφύλαξη εφαρμογής άλλων ποινικών διατάξεων.