Ο ηγέτης ενός οργανισμού έχει δυο βασικές υποχρεώσεις. Η πρώτη είναι να επιλέγει τα κατάλληλα άτομα που θα εισέλθουν σε αυτόν και θα ενστερνιστούν τις αξίες του.
Η δεύτερη είναι να μεταφέρει το αίσθημα της ασφάλειας και του «ανήκειν» σε όλους τους εργαζόμενους.
Γράφει η Θεοπούλα Πάνου, Senior HR Generalist-Coach at Hellenic Cables

Μπορούμε να πάρουμε πολλά μαθήματα από τους Πεζοναύτες στην Αμερική για το πώς ο κάθε ηγέτης θα πρέπει να επικεντρώνεται στους ανθρώπους της ομάδας του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι κατά το διάλειμμα του φαγητού οι νεότεροι και πιο χαμηλά ιεραρχικά «σερβίρονται» πρώτοι, διότι ο αρχηγός δίνει προτεραιότητα στις ανάγκες τους, από επιλογή, παραμερίζοντας τις δικές του. Έτσι, όταν υπάρχει κίνδυνος, η ομάδα αναμένει από τον τελευταίο να μετριάσει τις εξωτερικές απειλές, ακόμα και αν το κάνει εις βάρος της προσωπικής του ευημερίας. Η κατανόηση αυτής της βαθιάς εμπιστοσύνης αποτελεί τη βασική διαφορά κάποιου που ασκεί «εξουσία» έναντι ενός πραγματικού «ηγέτη».

Η θεωρία αυτή θα πρέπει να υιοθετηθεί από τους οργανισμούς που έχουν ως στόχο την μακροημέρευση. Η αίσθηση του «ανήκειν», αλλά και της ασφάλειας είναι καίριες, καθώς αν πρέπει ο κάθε εργαζόμενος να σπαταλά ενέργεια στη διαχείριση του κινδύνου μέσα στην εταιρεία δεν θα έχει χρόνο να αντιμετωπίσει εξωτερικές απειλές, γεγονός το οποίο θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην απόδοσή του. Αντιθέτως, όταν μια ομάδα διακατέχεται από εμπιστοσύνη και αλληλοεκτίμηση, καταφέρνει να έχει αξιοσημείωτα αποτελέσματα. Η συναισθηματική ασφάλεια είναι αρωγός της δημιουργίας ενός συνόλου με κοινό όραμα και στόχο.

Οι οργανισμοί είναι οικογένειες και η κάθε πρόσληψη μια διαδικασία υιοθεσίας ενός νέου μέλους. Οι ηγέτες φροντίζουν το συνολικό καλό, λειτουργώντας σαν γονείς που προσφέρουν στα παιδιά τους ότι έχουν ανάγκη εκείνη την στιγμή, χωρίς να σκέφτονται τα δικά τους θέλω πρώτα. Ως εκ τούτου, γίνεται κατανοητό ότι οι διευθυντές ασχολούνται με τους αριθμούς και τα αποτελέσματα, ενώ οι ηγέτες φροντίζουν τους ανθρώπους τους. Μην ξεχνάμε ότι το ανθρώπινο είδος έχει αναπτυχθεί για 50.000 χρόνια επειδή εμπνεόμαστε από τους ηγέτες ώστε να τους «υπηρετούμε». Ας γίνουμε, λοιπόν, όλοι οι ηγέτες που θα θέλαμε να είχαμε και να θυμόμαστε πάντα ότι οι πελάτες θα αγαπήσουν μια εταιρεία, αφού πρώτα την λατρέψουν οι εργαζόμενοι.