Τα στελέχη HR μοιάζουν με τις μαμάδες. Φροντίζουν για την ευημερία των άλλων, αλλά ξεχνούν -καμιά φορά- ότι οι ίδιοι είναι πολύ σημαντικοί ως εργαζόμενοι και το προσωπικό τους brand αποτελεί προτεραιότητα.

Ο προσανατολισμός στο μάρκετινγκ είναι πια δεδομένος στον χώρο του HR. Οι οργανισμοί ασχολούνται συστηματικά με το employer branding και οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζονται ως εσωτερικοί πελάτες. Το επόμενο βήμα είναι η συστηματική ενασχόληση με το personal branding των εργαζομένων, ξεκινώντας από τα στελέχη του HR. Επειδή -μαζί με τη διοίκηση- αποτελούν τους κυριότερους πρεσβευτές του employer brand τόσο στο εσωτερικό ενός οργανισμού όσο και στην ευρύτερη αγορά εργασίας.

Διττό όφελος
Η εικόνα των στελεχών HR είναι η εικόνα του οργανισμού στην αγορά εργασίας. Τον εκπροσωπούν σε εκδηλώσεις, κάνουν τις πρώτες επαφές με υποψήφιους, αναλαμβάνουν τη δικτύωση και αποτελούν τον συνδετικό κρίκο μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων. Τα χαρακτηριστικά ενός προσωπικού brand είναι μεταβιβάσιμα στο εταιρικό brand. Έτσι, τα στελέχη HR γίνονται για την αγορά εργασίας αυτό που είναι οι influencers για την καταναλωτική αγορά. Ένα στέλεχος HR, που χαίρει εκτίμησης και εμπιστοσύνης στον χώρο, δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στον οργανισμό συνολικά.

Ασφαλώς, ένα ισχυρό προσωπικό brand ωφελεί πρώτα την επαγγελματική πορεία του ίδιου του στελέχους. Φήμη έχουμε όλοι. brand είναι η συνειδητά ελεγχόμενη φήμη και δεν το έχουμε όλοι. Μέσα από αυτό υπαγορεύουμε στους άλλους τους συνειρμούς που κάνουν για εμάς, την αξία που αντιλαμβάνονται ότι έχουμε γι’ αυτούς και τις θέσεις για τις οποίες μας σκέφτονται. Όταν ελέγχεις αυτά, ελέγχεις τη συμπεριφορά. Οι επαγγελματίες με ισχυρό προσωπικό brand δέχονται περισσότερες και πιο ταιριαστές προτάσεις συνεργασίας, κερδίζουν υψηλότερες αμοιβές και ως λογικό επακόλουθο είναι πιο αποτελεσματικοί και πιο ικανοποιημένοι από τη δουλειά τους. Το ζήτημα, επομένως, δεν είναι αν χρειάζεται κάποιος να ασχοληθεί με το προσωπικό του brand, αλλά πώς θα το κάνει.

Personal Branding σε τρία βήματα
Το πρώτο βήμα είναι η απόφαση. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά (γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες) που τον προσδιορίζουν και τον ξεχωρίζουν; Πότε είναι ο αυθεντικός εαυτός του; Brand που δεν στηρίζεται στην αυθεντικότητα, δεν μακροημερεύει. Τα χαρακτηριστικά αυτά δεν συναρτώνται με τον κλάδο ή τη χρονική συγκυρία, είναι διαχρονικά. Χρειάζονται βέβαια, εξέλιξη και επικαιροποίηση, αλλά στην ουσία τους δεν αλλάζουν. Εκτός και αν κάποιος αποφασίσει να κάνει rebranding!

Το δεύτερο βήμα είναι να προσδώσει εμπορική αξία στο brand του. Ένα brand δεν είναι ελκυστικό γενικά. Πρέπει να βρεθεί το κοινό στο οποίο ταιριάζει περισσότερο και το είδος της αξίας (λειτουργική, συμβολική ή εμπειρική) που μπορεί να του προσφέρει.

Το τρίτο βήμα είναι η επικοινωνία του brand. Για να μας επιλέξουν, πρέπει να γνωρίζουν την ύπαρξή μας και την αξία που έχουμε να προσφέρουμε. Κάθε έκφρασή μας -από τη διακόσμηση του γραφείου μας μέχρι τις αναρτήσεις στο LinkedIn- χρειάζεται να μεταδίδει το ίδιο μήνυμα με συνέπεια. Brand σημαίνει υπόσχεση και οι υποσχέσεις πρέπει να τηρούνται ανεξαιρέτως.

«Υπηρέτης» δυο brands
Κάθε εργαζόμενος υπηρετεί δύο brands ταυτόχρονα: το προσωπικό του και του εργοδότη του. Ασφαλώς μπορεί και πρέπει να υπάρχουν διαφοροποιήσεις, αλλιώς πώς θα ξεχωρίσει μεταξύ των συναδέλφων του; Ωστόσο, οι διαφορές δεν μπορεί να είναι σε επίπεδο αξιών ή οράματος. Τέτοιες αποκλίσεις υπονομεύουν και τα δύο. Το person-organization fit είναι εκ των ουκ άνευ!

SHORT BIO
Η Μαρίνα Ψιλούτσικου σπούδασε Μάρκετινγκ και έχει διδακτορικό στη στρατηγική των επιχειρήσεων από το ΟΠΑ όπου διδάσκει στρατηγική, μάρκετινγκ και ερευνητική μεθοδολογία. Είναι επίσης επιστημονικά υπεύθυνη των προγραμμάτων Personal Branding και Μεθοδολογία Έρευνας. Το 2022 δημιούργησε ένα κανάλι microlearning για θέματα προσωπικού μάρκετινγκ και διαχείρισης καριέρας. Τα τρέχοντα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στο personal branding. Έχει τιμηθεί με δύο Best Paper Awards και είναι συγγραφέας δύο βιβλίων με θέμα το ακαδημαϊκό coaching και ενός με θέμα την ερευνητική μεθοδολογία.