Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Τηλεπικοινωνιών στις 17 Μαΐου, τη θέση του HR Manager θα λάβει ένας διαπρεπής επιστήμονας στον τομέα αυτόν. Ο λόγος για τον Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ, τον εφευρέτη του τηλεφώνου και διαμορφωτή της εξέλιξης των επικοινωνιών μέχρι σήμερα.

Ο Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ γεννήθηκε στο Εδιμβούργο της Σκωτίας το 1847. Γιος της κωφάλαλης Ελάιζα Γκρέις Σάιμοντς και του Αλεξάντερ Μέλβιλ Μπελ, που είχε εκδώσει βιβλία για τη βελτίωση της παιδείας των κωφάλαλων, έμελλε να επηρεαστεί βαθύτατα και ο ίδιος στην πορεία της ζωής του από τη λέξη «ήχος». Αυτοδίδακτος και με μέντορα τον πατέρα του, η πρώτη του ενασχόληση, σε ηλικία μόλις 17 ετών, αφορούσε στην εκμάθηση μουσικής και σωστής έκφρασης λόγου σε μαθητές.

Τέσσερα χρόνια αργότερα, αναλαμβάνει βοηθός του πατέρα του στο πανεπιστήμιο του Λονδίνου, όμως για λόγους υγείας και έπειτα από την απώλεια των δύο αδερφών του, η οικογένεια Μπελ αποφασίζει να εγκαταλείψει την Αγγλία και να εγκατασταθεί στο Μπράντφορντ της Αμερικής, απ’όπου ο Αλ. Γκράχαμ Μπελ θα βρεθεί να διδάσκει στο πανεπιστήμιο της Βοστόνης, σχετικά με τη εκμάθηση ομιλίας των κωφάλαλων. Μετά τη δημιουργία του κώδικα ομιλίας για την ομάδα αυτήν μέσα από κινήσεις των χεριών, των χειλιών και της γλώσσας, το 1872 ανοίγει τη δική του σχολή όπου και εκπαιδεύει καθηγητές για τη διδασκαλία του, εκδίδοντας ταυτόχρονα το σύγγραμμα του «Ομιλία μέσω της όρασης».

Το ανήσυχο ωστόσο πνεύμα του δεν σταμάτησε να πειραματίζεται και να αναζητά συνεχή εξέλιξη στον ευρύτερο τομέα της «επικοινωνίας», κι έτσι το 1876 το Γραφείο Ευρεσιτεχνιών των ΗΠΑ κατοχυρώνει στον ίδιο την «πατρότητα» του τηλεφώνου, ενώ το 1879 άλλη μία εφεύρεση, αυτή το γραμμοφώνου και εν συνεχεία του φωτοφώνου, πιστώνονται στο όνομά του. Τοποθετώντας μία τόσο δραστήρια προσωπικότητα, σε ένα εργασιακό περιβάλλον, και πιο συγκεκριμένα στο τμήμα HR, ποια θα ήταν εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα τον έκαναν να ξεχωρίσει;

«Μην ακολουθείς την πεπατημένη. Αν οι άλλοι πηγαίνουν από την άσφαλτο, εσύ πήγαινε από το δάσος. Θα συναντήσεις πράγματα που δεν έχεις ξαναδεί» υποστήριζε ο ίδιος, κάτι που ενδεχομένως θα τον έχρηζε και ένθερμο υποστηρικτή του diversity & inclusion μέσα σε έναν οργανισμό. Ταυτόχρονα, ο ίδιος θα έδινε ιδιαίτερη σημασία στην επικοινωνία κάθε μορφής μέσα στο εργασιακό περιβάλλον, ενώ θα αναζητούσε τη βέλτιστη φόρμουλα ώστε αυτή να πραγματοποιείται με διαφάνεια και κυρίως αποτελεσματικότητα.

Ένας άλλος τομέας στον οποίο θα προσέδιδε ιδιαίτερη έμφαση θα ήταν αυτός, της συνεχούς ανάπτυξης και εξέλιξης των ανθρώπων της εταιρείας ώστε να έχει στη διάθεσή του στελέχη ικανά να αντεπεξέλθουν σε οποιαδήποτε πρόκληση εμφανιζόταν. Άλλωστε, σύμφωνα με τον ίδιο «η προετοιμασία είναι το κλειδί της επιτυχίας», γι’ αυτό και θα εξασφάλιζε με οποιοδήποτε τρόπο τον «εξοπλισμό» των ανθρώπων με τα προσόντα εκείνα που βρίσκονται σε πλήρη συμμετρία με τις ανάγκες του οργανισμού, κάτι που ενδεχομένως να προϋπέθετε και τα ακόλουθα: workforce planning και δημιουργία του αντίστοιχου career path για κάθε εργαζόμενο.