Cliche: Μια άποψη, ιδέα ή αναφορά σε κάτι, η οποία επαναλαμβάνεται πολύ συχνά με αποτέλεσμα σε βάθος χρόνου, να έχει χάσει το ενδιαφέρον της και την όποια πρωτοτυπία, ακόμα και σε σημείο να γίνεται ενοχλητική, ειδικά όταν κάποια στιγμή στην αρχή θεωρήθηκε νεοτερισμός, με κάποια σημασία.

Γράφει ο Βαγγέλης Ταρταράκης, HR Executive Business Coach

Ομοίως στο HRM, έχουμε τη super ερώτηση κατά τη διαδικασία του Interview, «Που βλέπετε τον εαυτό σας μετά από πέντε (δέκα) χρόνια;». Είναι μάλιστα τόσο Cliché, που υπάρχουν και σενάρια απαντήσεων και στο τέλος σε όποιο panel interview έχω παρευρεθεί και την απευθύνει κάποιος, να παίζω στοίχημα για το ποια απάντηση θα ακούσω. Δεν ξέρω που να το αποδώσω. Μπορεί κάποιοι να κάνουν την ερώτηση είτε επειδή δεν ξέρουν πώς να κάνουν συνέντευξη χωρίς τη βοήθεια σεναρίου ή μπορεί να είναι αρκετά ανασφαλείς και υποσυνείδητα κατατάσουν κάποιον με πενταετές πλάνο ως «Καλό» και κάποιον χωρίς πενταετές πλάνο ως «Κακό».

Σύμφωνα με την εμπειρία μου, όσο πιο ανασφαλής είναι κάποιος, τόσο περισσότερο χρειάζεται οχυρά ενάντια σε αυτήν την ανασφάλεια και τα πενταετή πλάνα δημιουργούν εξαιρετικά προπύργια. Πέντε χρόνια είναι πολύς καιρός. Σκέφτηκε ή περίμενε κανείς από εμάς το 2016, να βρίσκεται εδώ που βρίσκεται τώρα; Πρέπει να κατανοήσουμε πως όταν κάνουμε ερωτήσεις, είναι γιατί θέλουμε να πάρουμε όχι τη σωστή απάντηση, αλλά να δούμε πώς θα απαντήσει ο υποψήφιος, με τι ύφος και ποια επιχειρήματα.

Η απορία η δικιά μου είναι πώς αυτές τις νεφελώδεις περιόδους μπορεί κάποιος να διαβάσει τις «καιρικές συνθήκες», να ανταποκριθεί ανάλογα και να κάνει πενταετές πλάνο. Προσοχή, δε μιλάμε για όραμα, μιλάμε για πλάνο. Το καλύτερο είδος προγραμματισμού αυτές τις μέρες είναι να γνωρίζουμε τι μας ενδιαφέρει, να έχουμε κάποιες κοφτερές ιδέες για το πώς να εφαρμόσουμε το πάθος μας σε βάθος χρόνου και στη συνέχεια να δράσουμε, να αντιδράσουμε και να συνεχίσουμε να αντιδρούμε στις αλλαγές στον καιρό! Υπάρχουν δεκάδες πιο έξυπνες, πιο ανθρώπινες και πιο χρήσιμες interview ερωτήσεις από το «Πού βλέπεις τον εαυτό σου σε πέντε χρόνια;»

Μία από τις αγαπημένες μου είναι: «Όταν διαβάσες την αγγελία μας, πιθανότατα σκεφτήκες παρόμοιες καταστάσεις από τη δική σου σταδιοδρομία που έμοιαζαν με τις απαιτήσεις του ρόλου που έχουμε δημοσιεύσει. Θέλεις να μοιραστείς μαζί μας κάτι που έχεις ήδη κάνει που μπορεί να είναι παρόμοιο με αυτό που ζητάμε εμείς και που ενδεχομένως θα μας είναι χρήσιμο στο μέλλον»; «Τι ερωτήσεις έχετε για μένα σχετικά με τη δουλειά»; «Από τη μέχρι τώρα εμπειρία σου, ποιο κομμάτι της εργασίας σου πιστεύεις αναδεικνύει πιο πολύ τις δεξιότητες σου»; «Αν έβρισκα το απόγευμα τυχαία ένα πρώην συνάδελφο σου, που τυγχάνει να είναι φίλος μου και του έλεγα ότι γνωριστήκαμε, τι πιστεύεις ότι θα μου έλεγε για σένα»; «Με βάση τη μέχρι τώρα συνομιλία μας σήμερα και την έρευνα που έκανες για εμάς, πώς σκέφτεσαι να ξεκινήσεις την εργασία σου σε περίπτωση που συνεργαστούμε; Που σκοπεύεις να εστιάσεις στις πρώτες 30, 60 και 90 ημέρες σου»;

Οι ερωτήσεις των υποψηφίων σας για εσάς θα σας πουν πολλά περισσότερα για εκείνους από ότι οι απαντήσεις τους στις δικές σας ερωτήσεις. Δεν υπάρχει λόγος να κάνουμε interview ερωτήσεις που οι απαντήσεις τους δε μας βοηθούν να αξιολογήσουμε την καταλληλότητα ενός υποψηφίου. Μπορούμε να είμαστε πιο έξυπνοι και πιο ανθρώπινοι, δείχνοντας από το interview stage κιόλας ότι το Human Workplace που εκφράζει η εταιρεία μας είναι ήδη εδώ και θα χαρούμε να είσαι και εσύ το νέο του μέλος.