Ο κόσμος μας έγινε περισσότερο πολύπλοκος από ποτέ. Οι υποθέσεις στις οποίες βασιζόμασταν δεν είναι πλέον ορθές. Οι αλλαγές είναι ραγδαίες και δεν αφορούν μόνο τις χώρες που βρίσκονται στον πυρήνα της κρίσης, όπως η δική μας.

Σε μια τέτοια περίοδο είναι κρίσιμο να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο που διοικούμε τις επιχειρήσεις μας. Είναι βέβαιο πως μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν. Εκείνο που χρειάζεται είναι να ξανασκεφθούμε κάποια πράγματα. Να θέσουμε τα κατάλληλα ερωτήματα. Και ο καταλληλότερος για να μας οδηγήσει σε αυτή τη διεργασία δεν μπορεί να είναι άλλος από τον Peter Drucker.

Τον κορυφαίο στοχαστή του μάνατζμεντ, οι ιδέες του οποίου έχουν καταλυτική επίδραση στη σκέψη των ανθρώπων που διοικούν τις επιχειρήσεις, διευρύνοντας τους ορίζοντές τους και παρέχοντάς τους την έμπνευση και την ώθηση που χρειάζονται, ώστε να διαχειριστούν το παρόν και να προετοιμαστούν για το μέλλον. Το βιβλίο της Elizabeth Haas Edersheim, με τίτλο «Peter Drucker, ο Γκουρού του Management», που εξέδωσε πρόσφατα η Ελληνική Εταιρία Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ) για τα μέλη της, με τη συνεργασία των εκδόσεων «Επίκεντρο», αποτελεί τη «βιογραφία» όχι της ζωής αλλά των ιδεών του P. Drucker. Στην ουσία πρόκειται για την ελληνική έκδοση του βιβλίου «The Definitive Drucker» που εξεδόθη από την McGraw-Hill το 2007.

Πρόκειται για ένα βιβλίο εξαιρετικά επίκαιρο αφού ο P. Drucker δεν ήταν μόνο guru του μάνατζμεντ αλλά και φιλόσοφος του επιχειρείν. Υπήρξε εκείνος που από το 1985 υπογράμμιζε το ρόλο που οι παγκόσμιες χρηματοοικονομικές ροές κεφαλαίων θα παίζουν στην πορεία των επιχειρήσεων αλλά και στη συνολική τους κερδοφορία. Και είχε, ακόμα, επισημάνει ότι η παγκόσμια οικονομία έμπαινε σε μια φάση ριζικών αλλαγών τονίζοντας πως κάθε αλλαγή μοιάζει με χειρουργική επέμβαση, η οποία από τη φύση της δεν είναι ευχάριστη αν προηγουμένως δεν έχει κατανοηθεί η ανάγκη της. Από την άλλη πλευρά, ένα σημαντικό στοιχείο που έκανε τον P. Drucker εξαιρετικό στις αναλύσεις του, ήταν η ικανότητά του να μετατρέπει την πολυπλοκότητα σε απλότητα.

Η περιέργειά του ήταν ακόρεστη και δεν σταματούσε ποτέ να θέτει ερωτήσεις. Αποκαλούσε τον εαυτό του «κοινωνικό οικολόγο» διότι αντλούσε τις ιδέες του από την ιστορία, την τέχνη, τη φιλολογία, τη μουσική, τα οικονομικά, την ανθρωπολογία, την κοινωνιολογία και την ψυχολογία. Από αυτή την πληθώρα των πηγών έμπνευσης προέκυπταν οι ξεκάθαρες ερωτήσεις και η βαθιά διορατικότητα του P. Drucker, που φώτιζαν το δρόμο για την ανάληψη δράσης. Ένα άλλο βασικό χαρακτηριστικό του, ήταν η σημασία που έδινε στην υπευθυνότητα των ηγετών.

Ιδιαίτερα δε σε αυτή του CEO της επιχείρησης, τον οποίο και θεωρούσε ως τον αποφασιστικό σύνδεσμο ανάμεσα στο εσωτερικό και το εξωτερικό περιβάλλον της. Τέλος, το πιο σημαντικό από τα πολλά χαρίσματα του P. Drucker ήταν η ανθρωπιά του. Φερόταν σε όλο τον κόσμο με βαθύτατο σεβασμό. «Η διοίκηση των επιχειρήσεων», έγραφε, «αφορά στα ανθρώπινα όντα και άρα, σκοπός της είναι να δίνει στους ανθρώπους τη δυνατότητα κοινής δράσης».

Peter Drucker, ο Γκουρού του Management | Elizabeth Haas Edersheim, Εκδόσεις: Επίκεντρο, Σελ. 482